וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בגרויות, פסיכומטרי ומה שביניהם: מי אתה שי פירון?

15.3.2013 / 0:01

חבר הכנסת מ"יש עתיד", שצפוי לתפוס את תיק החינוך, מילא בעבר שורה של תפקידים בתחום. הוא מתנגד לפסיכומטרי ובעד צמצום מספר הבגרויות. ומה אמר בעבר על הומואים וערבים?

ח"כ שי פירון (יש עתיד), מי שעתיד לכהן כשר החינוך בממשלה הבאה, הקדיש את חייו לנושא החינוך. פירון, בן 48, נולד בכפר ויתקין וגדל בבת ים להורים חילונים. בתקופת התיכון חזר בתשובה. כבר בצבא השתלב פירון בחיל החינוך לאחר שלמד בישיבת הסדר, ובהמשך כיהן בתפקידי חינוך רבים, בהם ראש אולפנת ישורון וראש הישיבה התיכונית בפתח תקווה. פירון אף היה חבר בוועדת דוברת שהקימה שרת החינוך דאז לימור לבנת. בתפקידו האחרון בטרם כניסתו לחיים הפוליטיים היה מנכ"ל תנועת "הכל חינוך", ששמה לה למטרה לקדם את החינוך בישראל ולעצב מדיניות בנושא.

יאיר לפיד מציג את המצטרף החדש ל"יש עתיד", הרב שי פירון. דרור עינב
על כל תלמיד בישראל ללמוד לימודי ליבה. ח"כ פירון/דרור עינב

פירון התבטא לא אחת בשלל נושאים חינוכיים, בהם בחינות הבגרות, המבחנים הפסיכומטריים ולימודי הליבה. בנושא לימודי הליבה, נושא שנכלל ככל הנראה בהסכם הקואליציוני – דרשה יש עתיד שכל ילדי ישראל ילמדו לימודי ליבה מלאים בתוך שנתיים וחצי. פירון הבהיר לא אחת את עמדתו הברורה בנושא: על כל תלמידי ישראל, ללא יוצא מן הכלל, ללמוד אנגלית, מתמטיקה ולשון כדי לקבל את הכלים הבסיסיים לחיים בהמשך.

"מי שלא רוצה להיות חלק מתכנית הליבה, לא רוצה להיות חלק מהחברה הישראלית", אמר פירון בעבר. הוא אף הציע בעבר להחיל מעין "חוק טל לגיוס בחורי ישיבה" על מערכת החינוך, כך שתלמידים חרדים שיחליטו ללמוד אחרי לימודי הישיבה חלק ממקצועות הליבה ימומנו על ידי המדינה, על חשבון כספים שלא שילמה עליהם בתקופת הישיבה.

בנושא המבחנים הפסיכומטריים, אמר פירון בעבר כי מדובר בכלי שמנציח פערים חברתיים. "לנוכח מצבה של מערכת החינוך, הבחינות הפסיכומטריות הן לא כלי ניבוי בכלל", אמר פירון לוואלה! חדשות בספטמבר האחרון. "ילד שגדל במשפחה מסוימת, יכולות הביטוי שלו גבוהות יותר. כמו כן, קורסי ההכנה הפכו לחלק מהותי מהתהליך, מה שמייצר אלמנט נוסף להגדלה והרחבת הפערים. באופן אישי, אני לא מבין מדוע אנחנו צריכים גם בחינות בגרות וגם פסיכומטרי. ישראל מוציאה 800 מיליון שקל בשנה על בגרויות, אבל הן מספיקות רק כדי לממש את הזכות להיבחן בפסיכומטרי, וזה בעיניי אבסורד ענק".

ואם בבחינות הבגרות עסקינן, הרי שפירון, בדומה להצהרותיו של יו"ר המפלגה שלו יאיר לפיד, תומך אף הוא בצמצום מספר בחינות הבגרות לארבע עד שש בלבד, כאשר יתר הבחינות יעברו למתכונת של מבחן פנימי או עבודת גמר. בכנס ירושלים לחינוך בנושא מדידה והערכה שנערך בחודש שעבר, אמר פירון כי "מכיתה י' עד י"ב המערכת נמצאת במרדף בלתי פוסק אחרי בחינות. היא לא מצליחה לדבר על ערכים מוסריים, על התנדבות ועל ערכים נוספים". פירון המליץ להסתפק בבחינות בגרות בהבעה, אנגלית, מתמטיקה, עברית ואזרחות.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

בניגוד לשר החינוך היוצא גדעון סער, ששם את המיקוד על תוצאות המיצ"ב, המבחנים הבינלאומיים והבגרויות, פירון מאמין כי המבחנים במערכת החינוך תפסו את מקומו של החינוך האמיתי, ואמר כי יפעל לצמצום המבחנים באופן כללי: "הדבר הראשון שאעשה, אם אהיה שר חינוך, הוא להמעיט בכמות המבחנים. היום מגיעים לבית ספר ולומדים בשביל מבחנים, אני רוצה שיהיה לימוד מתוך חוויה", אמר פירון כאשר נפרד מתלמידיו בחודש שעבר.

התנועה שפירון עמד בעבר בראשה, שמה לה למטרה לקדם מדיניות של תקצוב דיפרנציאלי במערכת החינוך, מטרה שפירון הוא אחד מתומכיה הנלהבים. "לא צריך להיות מומחה גדול לחינוך כדי לדעת שהפערים במדינת ישראל מובילים את העולם המערבי", אמר בכנס של יש עתיד לפני ארבעה חודשים. "זה בעצם מספר את הכל, זה אומר שמישהו כאן החליט לקחת ילדים מסוימים ולגזול מהם את החלום. משהו בשיטה רקוב. החינוך הציבורי הולך ומופרט. ברעננה ובדימונה לא מקבלים את אותו החינוך. אנחנו רוצים שהמדינה תיקח אחריות על הילדים הללו. 'יש עתיד' תחוקק חוק תקצוב דיפרנציאלי בין תלמידי המרכז והפריפריה".

צפו: פירון מדבר על התקציב הדיפרנציאלי

בין שלל תפקידיו השונים במערכת החינוך, הקדיש פירון זמן רב לקירוב לבבות בין חילונים לדתיים. הוא שימש כיועץ באתר "כיפה", שבו ענה על שאלות בנושא ההלכה היהודית. לא פעם, תשובותיו גרמו למהומה משני צדי המתרס. בעבר טען פירון, כי "הומוסקסואליות היא בעיה נשלטת ובת תיקון", אולם לדבריו, עמדתו בסוגיה שונה כיום לאחר שהכיר אותה לעומק בשנים האחרונות. פירון אף השתתף בעבר בעצרת שנערכה במועדון ה"ברנוער" לזכרם של הנרצחים, ואף זכה לתמיכתם של ארגונים גאים-דתיים.

התבטאות מעוררת מחלוקת נוספת קשורה ליחסו של פירון לערבים. ההתבטאות, שנחשפה אתמול לראשונה בגלי צה"ל, נאמרה במסגרת תשובותיו לשאלות הלכתיות של בני נוער באתר "כיפה". בשנת 2002, בעיצומה של האינתיפאדה השנייה, כתב בתשובה לשאלה שהתייחסה לעיר חיפה: "אין למכור את הבית לערבי, ובעיקר כשיש בכך איסור של 'לא תחונם', ולמכור לערבים בית, בעיקר לאור המאבק המתנהל בימים אלה, הוא ממש בחזקת איסור". בסביבתו של פירון מיהרו להסביר שלשום כי "המענה שנתן הרב פירון הוא המענה שנותנת ההלכה, ואינו מייצג את עמדותיו האישיות. בנושא מכירת הדירות לערבים: הרב פירון אינו עומד מאחורי הפסיקה ההלכתית בנושא, ופועלו בשנים האחרונות לקירוב לבבות בין ערבים ליהודים עומד כהוכחה ניצחת לכך". פירון אף ציין כי התנגד נחרצות לכך כאשר הסוגיה עלתה לכותרות בתקופה שרבנים הוציאו הוראה לא למכור דירות לערבים בצפת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully