וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשבון עם לברון: יוזמות חדשות ללימוד מתמטיקה

3.2.2013 / 23:07

בניסיון לקרב את התלמידים בארה"ב למקצוע הלא אהוד, צצו יוזמות שמחברות אותו לחיי היומיום, בהן שאלות מכוכב ה-NBA ומשוואות על קצב מוזיקלי. "מוסיף חיים לשיעורי המתמטיקה"

מתמטיקה היא ככל הנראה המקצוע שמעורר אולי יותר מכל את חששם של התלמידים ברחבי העולם, נמצא שוב ושוב בסקרים כמקצוע שרבים מהתלמידים מתקשים בו ולא מצליחים להביאו ליישום בחיי היומיום וכראיה לכך - מחקר אמריקאי שהראה ש-61% מהתלמידים מעדיפים להוציא את הזבל מאשר לעשות שיעורי בית במתמטיקה. יוזמות חדשות שנועדו לחבר את התלמידים למשוואות והמספרים, אולי יעזרו לשנות זאת. בכנס בנושא טכנולוגיה בחינוך שנערך השבוע בלונדון, בו השתתפה גם משלחת מישראל בה לקחו חלק נציגי קרן טראמפ לחינוך ושרת החינוך לשעבר יולי תמיר, הוצגה יוזמה אמריקאית שמטרתה לחבר בין התלמידים למתמטיקה תוך שימוש במושגים ושאלות מהחיים האמיתיים שלהם.

איך לומדים חשבון עם פיצה?

אתר אינטרנט בשם "מטאלישס" (Mathalicious) מציג מערכי שיעור למורים למתמטיקה, במהלכם נדרשים התלמידים לדון בשאלות מתמטיות שעולות מתוך חיי היומיום שלהם. הנה כמה דוגמאות: האם אדם בעל כפות רגליים קטנות משלם מחיר מופרז על נעליים? האם "גלגל המזל" הוא משחק מכור מראש? איזה גודל פיצה הכי משתלם – משפחתית או בינונית? מה הסיכוי המדויק למצוא חיים בכוכב אחר? כמה זמן תצטרך לרוץ כדי לשרוף ארוחה של "מקדונלד'ס"? ומי קולע באופן קבוע יותר נקודות לסל – שחקן ה-NBA טייסון צ'נדלר או עמיתו לברון ג'יימס?

את האתר יצרו מורים למתמטיקה בארה"ב, שניסו לעודד את תלמידיהם לאהוב את המקצוע. "מעולם לא ראיתי את התלמידים שלי כל כך נרגשים משיעור", מספר קרלוס רודריגז, מורה לתלמידי כיתות ח' מניו יורק. "הם השתמשו במשוואות לינאריות כדי לחקור קצב מוזיקלי וקצב פעימות לב. השיעור שנסב סביב השאלה: 'האם מוזיקה יכולה להרוג אותך?' היה מדהים!".

לקחת זריקה לשלוש או לשתיים?

תלמידים אחרים שמתלהבים דווקא מכוכבי NBA, ישמחו לגלות את האתר של לברון ג'יימס, שחקן מיאמי היט. ג'יימס השיק בתחילת השנה סדרת סרטונים בשיתוף "אקדמיית קאהן" - ארגון אמריקאי ללא מטרות רווח שמתחזק אוסף של 3,000 סרטונים של שיעורים במגוון תחומים הפתוחים לקהל הרחב - בהם הוא מבקש מהצופים לעזור לו בפתרון בעיה מתמטית. כך למשל, באחד הסרטונים תוהה ג'יימס: "אם חסרות לי שלוש נקודות כדי לנצח את המשחק ונותרו לי 30 שניות לסיומו, האם כדי לי לנסות לקלוע שלשה, או לקלוע סל רגיל ולנסות לקלוע אחד נוסף בשניית הסיום של המשחק?".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
לברון ג'יימס שחקן מיאמי היט. GettyImages
ג'יימס/GettyImages

"קיבלנו מייל ממישהו בקבוצה שלו שכתב: 'אנחנו רוצים למצוא דרך לעבוד יחד'", מספר סלמן קאהן, מי שעומד בראש הארגון לאתר האינטרנט של רשת ESPN. "והוא גם היה מאוד סקרן לגבי התשובות לשאלות שהוא הציג". קאהן אמר כי ג'יימס רצה להשתמש במוניטין שלו כדי לעודד את מעריציו ללמוד משהו חדש. "כשיש לו זמן, הוא שולח לנו דברים ואנחנו בוחרים לו שאלות לשאול", אמר קאהן, שהוסיף כי היוזמה אמנם התחילה עם שמונה סרטונים של ג'יימס, אולם היא עשויה להתרחב.

קאהן הוסיף כי "ג'יימס אמר לי: 'אם מייקל ג'ורדן היה אומר לי ולחבריי ללמוד טוב יותר, היינו עושים זאת, אז אני הולך לומר לילדים ללמוד טוב יותר'. הדברים האלה לא הולכים להניב לו הרבה כסף או תהילה. ג'יימס עושה זאת כי הוא באמת חושב שזה שווה את זה".

עזרו ללברון להחליט על המהלך הנכון:

בנוסף, לא על חשבון שיעור רגיל

אבל האם זה יכול לעבוד גם בישראל? עליזה, מורה למתמטיקה בתיכון במרכז הארץ, אומרת שבהחלט כן. "זה רעיון נהדר. כל מורה יכול לקחת את זה לאן שהוא רוצה. יש לו את הכלים והוא לא צריך לחפש אותם. לחבר את חיי היומיום למתמטיקה זה יותר מטוב, זה מוסיף חיים לשיעורי המתמטיקה. זה לא יכול להחליף שיעור רגיל, אבל יכול בהחלט להוסיף לו". עליזה מסבירה כי הרעיון יכול לעבוד מצוין גם בארץ, אולם רק בתרגום מדויק מאנגלית לעברית: "אחרת, אם מורה לא יבין נכון וישתמש בעובדות לא נכונות או שאלות לא נכונות זה אסון. אבל עם תרגום זה יכול לעבוד. זה רעיון נהדר".

אולם כל רעיון נהדר בא עם אזהרה: "יוצרי האתר אומרים שלא צריך לתרגל הרבה נוסחאות כל היום, אבל זה לא מדויק. צריך לתרגל במיוחד בחטיבת הביניים כי אם לא מגיעים לתיכון עם בסיס אלגברי זה בעייתי. יש חשיבות רבה לתרגול ולהכנה האלגברית והגיאומטרית של התלמידים לקראת התיכון".

"ללמוד מתמטיקה זה עסק רציני, אבל זה לא אומר שאסור ליהנות מזה", אומר, אלי הורביץ, מנכ"ל קרן טראמפ, העוסקת בשיפור איכות הוראת המתמטיקה והמדעים בישראל. "מורים בישראל מספרים שככל שתלמידים חשים שלימוד המתמטיקה מקדם אותם, שיכולות החשיבה שלהם משתפרות, ושהם לומדים חומר שיהיה רלוונטי להם בחיים, כך גוברת הנכונות שלהם להשקיע ולהתמיד בלימודים. לכן, יוזמות חדשניות שכאלו המתחברות לעולמם של התלמידים, תוך שהן מקפידות על רמה גבוהה ותיאום הדוק עם המורים בכיתה ועם תכנית הלימודים, יש בהן פוטנציאל מצוין לתת תנופה למאמץ הלימודי המשותף של המורים והתלמידים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully