וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם חטיבות הביניים יגיעו היום אל סופן?

גיל סימה

2.6.2010 / 11:44

נוכח הביקורת הגוברת על קיומן של חטיבות הביניים, תקיים הכנסת דיון באפשרות לבטל את חטיבות הביניים. ח"כ רונית תירוש: "המעבר לחטיבה טראומטי עבור הילדים"

שלום כיתה ז': האם ארבעים שנה לאחר שהוחלט על הקמתן יוכרז היום (רביעי) באופן רשמי על ביטולן של חטיבות הביניים? בכנס שיתקיים בכנסת במעמד שר החינוך, גדעון סער ומנכ"ל המשרד, ד"ר שמשון שושני תועלה שאלת מקומן של חטיבות הביניים והאפשרות לבטלן באופן מלא לכלל תלמידי ישראל.

ממסמך שהגיע לוואלה! חדשות עולה, כי מחקרים מציבים את חטיבות הביניים כ"עקב אכילס" של מערכת החינוך, כשהמעברים בין המסגרות החינוכיות פוגעים ברצף החינוכי וגורמים לנשירת תלמידים מלימודים סדירים.

מאז כניסתן של חטיבות הביניים למערכת החינוך בשנת 1966 קמה התנגדות עזה מצד גורמים רבים המעורבים בנושא, ובעיקר מצד ההורים, אשר טענו כי המעבר התכוף של התלמידים בין מסגרות גורם לשינוי חד בהתנהגותם ובקיטוב החברתי ביניהם. מדיניותו של משרד החינוך בנושא לא הייתה ברורה, ובמהלך השנים נתן המשרד חופש לרשויות המקומיות להחליט באופן עצמאי על המסגרת החינוכית המתאימה לה, בין אם מדובר בבית ספר שש-שנתי (א'-ו' ו-ז'-יב') ובין אם מדובר בחטיבות הביניים. "המשרד אינו מכתיב מבנה אחיד, ואינו פועל באופן יזום לביטולן של חטיבות הביניים", נכתב במסמך המחקרי אשר יוגש היום לחברי ועדת החינוך ובכירי המשרד בטרם ייתנו דעתם לשאלת ביטולן.

"הקונצנזוס נשבר"

למרות המסקנות, אשר בשלב זה אינן חד משמעיות, מהמסמך עולה, כי בעשור האחרון מסתמנת ירידה במספר חטיבות הביניים, כשמספר בתי הספר העל יסודיים השש שנתיים (ז'-יב') נמצא בעלייה מתמדת. "בין החולשות הבולטות של חטיבת הביניים מצוי היעדר יחס אישי לתלמיד, בעיות התנהגות וחוסר מוטיבציה הקשורות לגיל ההתבגרות, ובעיות של הרגלי למידה לקויים", כותב פרופ' יזהר אופלטקה מבית הספר לחינוך באוניברסיטת ת"א, ממחברי הדו"ח המקיף שהוגש לכנסת בנושא חטיבות הביניים ושאלת מקומן במערכת החינוך.

לקראת הכנס אמרה ח"כ רונית תירוש, החברה בוועדת החינוך, כי "הקמת חטיבות הביניים גובתה בהחלטת ממשלה משנת 1968 כחלק מהרפורמה במערכת החינוך. לאחר ארבעים שנה התערער הקונצנזוס והחל ויכוח ציבורי באשר ליעילות ולהצלחת דגם חטיבות הביניים בטענות שונות".

היא הוסיפה, כי "ערים וועדי הורים העלו פעם אחר פעם בקשות בפני משרד החינוך על מנת שיאפשר ביטול חטיבות הביניים בטענות שונות. המעבר הנוסף בגילאים 12-13 הינו טראומטי לילדים ודרש עבורם מאמצי הסתגלות והתאקלמות בסביבה זרה, תוך מפגש עם בני נוער שאינם מכירים מכל רחבי העיר".

תירוש התייחסה למטרת הדיון בכנסת, ואמרה, כי "אנו נדון באפשרות לתת לרשות החינוך המקומית לבחור דגם אחד מתוך שלושת הדגמים המוצעים כדי שתתואם לצרכי הרשות מבלי להזדקק להשקעות בנייה נוספות. עוד נבדוק אפשרות להציע, כי הדגם שייבחר על ידי רשות החינוך המקומית יוכל להשתנות רק לאחר 15 שנים לכל הפחות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully