וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח: החינוך החילוני הולך ונעלם

נעמה טלמור

30.8.2009 / 2:30

מנתוני משרד החינוך עולה כי מספר התלמידים החרדים בבתי הספר עלה ב-51% בעשור האחרון. בקרוב יהפכו לרוב יחד עם החינוך הערבי. "על המערכת להשתנות"

יהודים לא חרדים יהפכו בשנים הקרובות למיעוט במערכת החינוך הישראלית, כך עולה מדו"ח שהתפרסם היום (ראשון). בדו"ח, אותו ערך מרכז "טאוב" לחקר המדיניות החברתית בישראל, נטען כי פניה של ישראל השתנו במידה דרמטית בעשור האחרון, וכי על מערכת החינוך להיערך בהתאם. במרכז מזהירים כי רמת החינוך שמקבל הרוב העתידי, ערבים ישראלים וחרדים, נמוך באופן משמעותי מסטנדרטים מערביים. "זהו שילוב בעל השלכות מרחיקות לכת על עתיד המדינה", נכתב בדו"ח.

במחקר שנערך על פי נתוני משרד החינוך, עולה כי בשנת 2000 39% מילדי ישראל למדו בזרם החינוך הערבי או בזרם החרדי. במהלך העשור הנוכחי עלה מספר התלמידים הערבים- ישראלים ב-10%, בעוד מספר התלמידים החרדים גדל ב-51%. לעומת זאת, מספר התלמידים הכולל בבתי הספר הממלכתיים הצטמצם לא רק ביחס לשאר הזרמים, אלא גם במונחים אבסולוטיים. כתוצאה מכך, במהלך עשור אחד בלבד, 48% מהתלמידים לומדים כעת בבתי ספר ערבים או חרדים, לעומת 39% בתחילת העשור.

"לאור קצב השינוי המהיר בדמוגרפיה הישראלית", אמרו גורמים במרכז, "קיימת חשיבות רבה לכך שהמדינה תתחיל להתמקד בתוכניות הלימוד המועברות לתלמידים שיהוו רוב באוכלוסייה בעוד דור". מנהל מרכז "טאוב", פרופסור דן בן דוד, אמר כי התלמידים החרדים והערבים אינם מקבלים את הכישורים הבסיסיים הנדרשים מתלמידים מערבים. לדבריו, "במבחנים בינלאומיים, היו ציוני התלמידים הערבים הישראלים נמוכים ב-14%מהממוצע הישראלי".

נקודת אל חזור

את אחת מההשלכות של השינוי הדמוגרפי בישראל וההתמודדות הלקויה של מערכת החינוך עמו, מדגים הדו"ח בשוק העבודה הישראלי. רמות התעסוקה בחברה החרדית והערבית נמוכות באופן משמעותי מהמקובל במדינות מפותחות, וההכנסה הממוצעת של קבוצות אלה נמוכה אף היא. על פי הדו"ח, על אף שלגורמים רבים נוספים תרומה לממצאים הללו, למערכת החינוך תפקיד משמעותי בקביעת רמות תעסוקה והכנסה של בוגריה.
"מהירות השינויים הדמוגרפים המתרחשים בתוך מערכת החינוך הישראלית ורמת ההשכלה המסופקת כיום לשתי קבוצות אלו מצביעים על תוואי כלכלי-חברתי שלא יהיה בר-קיימא בעתיד", נטען בדו"ח.

לקראת פתיחת שנת הלימודים הקרובה, סיכמו החוקרים וכתבו כי "ממשלה אשר לא תשפר באופן דרמטי את מערכת החינוך בעתיד הקרוב מאוד, עם דגש מיוחד ומשמעותי על שיפור איכות ההשכלה הניתנת לשני זרמי חינוך אלה, תקרב את המדינה לנקודה שממנה כבר לא ניתן יהיה לשנות כיוון".

מרכז "טאוב" הינו מוסד עצמאי וא-פוליטי למחקר חברתי-כלכלי היושב בירושלים. הצוותים הבינתחומיים במרכז, הכוללים חוקרים בולטים מהאקדמיה ומומחים מובילים מתחומי המדיניות, בשיתוף עם הצוות המקצועי, עורכים מחקרים ומפתחים המלצות למדיניות בסוגיות החברתיות-כלכליות המרכזיות מולן ניצבת המדינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully