וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יצא המרצה מן השק

שרון נובק, מיתר שליידר ודני ליבר

20.1.2008 / 10:30

מרצים יקרים, יצאתם אפסים. מכרתם את הסטודנטים ואת עתיד ההשכלה בעבור קומבינציית סושי. ועכשיו אתם רוצים גם את הקיץ שלנו?

אחרי 90 ימי שביתה, יצא המרצה מן השק. ההסכם, עליו חתמו בסוף השבוע שעבר הסגל האקדמי הבכיר ונציגי האוצר, הנציח את דימוי המרצים בעיני אחרוני מקטרגיהם - חבורה שבעה ומתנשאת, הדואגת לרפד את הפנסיה שלה בין נסיעה אחת לחו"ל לאחרת.

בעבור תוספת של מאות שקלים למשכורת החודשית, נטשו המרצים את כל העקרונות עליהם נאבקו לכאורה בשלושת החודשים האחרונים. הם נטשו את עמיתיהם – חברי הסגל הזוטר, שימשיכו לעבוד כעובדי קבלן בתנאים סוציאליים מחפירים. את ציבור הסטודנטים, שהפסיד סמסטר וייאלץ ללמוד שנה מכווצת, לחוצה וחלקית. אבל מעל לכל, נטשו המרצים את עתיד ההשכלה הגבוהה, בשמו יצאו למאבק והפקירו את המערכת לחסדיהם של נערי האוצר, להפרטה חסרת אחריות ולבריחת מוחות מתמשכת. רפורמת שוחט, כך מסתבר, כאן להישאר.

מה? גם לסטודנטים יש צרכים?

למרצים מגיעה ללא ספק תוספת שכר. שכרם נמוך בהרבה משל עמיתיהם מעבר לים ומעבר לכביש –במכללה הסמוכה. אבל אל לנו לטעות – לא התנהל כאן מאבק על עתידה של ההשכלה הגבוהה בישראל. למרות הרטוריקה חדורת האידיאולוגיה של המרצים, בשורה התחתונה נסב המאבק הזה סביב ויכוחים קטנוניים על גובה תוספת השכר.

אולי מה שממחיש יותר מכל את חוצפתם של המרצים, היא התעלמותם המוחלטת מהשלכות השביתה הממושכת שניהלו על גבם של 120 אלף סטודנטים - אזרחים בוגרים המכלכלים את עצמם ומתמרנים בין עבודה ללימודים. איך ייתכן שאיש מנציגי הסגל האקדמי הבכיר וועד ראשי האוניברסיטאות לא נתן את הדעת על הנזק שנגרם וייגרם לסטודנטים, ולא טרח ליזום מערך מתאם בשיתוף נציגי הסטודנטים, שיסדיר את החזרה ללימודים באופן שיתחשב גם בצרכיהם.

המרצים יגידו כמה גבוה, והסטודנטים יקפצו

כנראה שבמגדל השן של האוניברסיטאות סבורים שהסטודנטים הם בבחינת ציבור של "נעשה ונשמע". בתום השביתה קבעו המרצים כלאחר יד, שהסטודנטים ילמדו בשני סמסטרים מכווצים ואינטנסיביים, ללא חופשה ביניהם, ובמחיר הזנחת חומר לימודים אקדמי. השנה תתארך עד לאמצע אוגוסט על חשבון חופשת הקיץ, המנוצלת על ידי רבים מהסטודנטים להרוויח כסף בשביל לכסות את המינוס בבנק שנוצר בשנה החולפת. על תנאי העסקתם של הסטודנטים אגב, המרוויחים הרבה פחות מהשכר הממוצע במשק, אף אחד לא נאבק.

זאת ועוד, הגזירות שהוטלו על הסטודנטים במאבק לא להם, לא פתוחות לשינוי או דיון. האוניברסיטאות לא מאפשרות כל אלטרנטיבה להסדרים החדשים שנקבעו. המבחנים לא יבוטלו, פטורים לא יוענקו ומי שרוצה לבטל או להקפיא את לימודיו השנה ולוותר על שנת הלימודים המעוותת הזו, יידרש, ברוב עזות מצח, לשלם קנס על ביטול לימודיו. סטודנט שלא רוצה או לא יכול ללמוד במהלך הקיץ ייאלץ להפסיד סמסטר במחיר מלא.

ולסיום סיומת - למי בכלל יש חשק ללמוד כשאחרי כל ההצהרות המנופחות על הצלת עתיד ההשכלה הגבוהה המרצים דאגו בסופו של דבר רק לכיס שלהם. רבות נאמר על מנהיגים שצריכים לקחת אחריות על מעשיהם, ומהאקדמיה ה"נאורה" וה"מוסרית" יצאו לא מעט קולות כאלה כנגד ההנהגה הפוליטית. הגיע הזמן שגם המרצים וראשי האוניברסיטאות יקחו אחריות ויצאו מגדרם כדי להקל על הסטודנטים לצלוח את השנה שניזוקה קשות. עייפנו כבר מהמכות שניתכות על ההשכלה הגבוהה השכם והערב, ובינינו – אתם חייבים לנו את זה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully