וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יולי תמיר: ישראל נכשלה בהוראת הערבית

ניר יהב

27.12.2007 / 13:31

לדברי שרת החינוך, יש לבנות תוכנית לימודים חדשה ולגייס מורים. מלכיאור: קיימת מגמה להוציא את ערביי ישראל מחוץ לדמוקרטיה

"ישראל נכשלה בהוראת ערבית", כך אמרה היום שרת החינוך יולי תמיר בכנס יפו השלישי שיזם הפורום להסכמה אזרחית. לדבריה, קיים כשל מאוד משמעותי בהוראת הערבית, הן לדוברי ערבית והן לדוברי עברית. "בדיונים שקיימנו ראינו שאנחנו לא מתגברים על הכשל הזה, גם לא לאחר שהקצבנו לכך כספים. הסיבה היא שפשוט לא לימדנו נכון. זהו היעד הראשון במעלה בחודשים הקרובים", אמרה תמיר.

בפאנל בנושא לימוד השפה הערבית בבתי הספר ציינה שרת החינוך סיבות נוספות לכישלון: הראשונה היא הסתייגות מהנושא - לדבריה, בבתי הספר הממלכתיים-דתיים, כמעט שלא מלמדים ערבית. סיבה שנייה היא סקפטיות של התלמידים, שיודעים שלא ידברו ערבית בעתיד.

תמיר אמרה כי יש לבנות תוכנית לימודים נכונה ולהכשיר קאדר מורים מיומן יותר להוראת השפה. עוד סיפרה, שמשרד החינוך מתכוון לפעול בשלושה נתיבים: ראשית, לקדם בתי ספר דו לשוניים. שנית, לשפר את הוראת הערבית לדוברי עברית, וייתכן שאף ללמד ערבית מדוברת בלבד. אפשרות שלישית היא לקיים מפגשים של ילדים יהודיים וערבים לקראת חגיגות 60 למדינה.

שרת החינוך, שדיברה במושב שעסק במדיניות הרב לשונית במערכת החינוך, גינתה את גילויי הגזענות כלפי ערביי ישראל. "עלינו להיות מודאגים מכך", היא אמרה, "יש להעביר מסר של חיים משותפים, שאינו מובן בציבור הישראלי ואפילו לא בקרב כל חברי הכנסת".

"פער אמיתי בין יהודים לערבים"

במושב אחר בכנס, שעסק בשירותי הרווחה המגזר הערבי, אמר שר הרווחה יצחק (בוז'י) הרצוג כי קיים פער אמיתי בין יהודים לערבים, ובין רשויות מקומיות יהודיות לערביות. "הפער נוצר בעקבות תהליך בירוקרטי, הנובע ממצבן הקשה של הרשויות הערביות בישראל", הסביר הרצוג.

"זו אינה רק אשמת המדינה אלא של תהליכים רבים: חמולתיות יתר שמשתקת רשויות, העדר העצמת נשים, חוסר מנהיגות ברמה המקומית ועוד. אחד התוצרים הוא רשויות ממוטטות שלא מסוגלות לספק שירותים לאזרחים. אנחנו מובילים מדיניות שתשנה את המצב באופן מיידי".

יו"ר ועדת החינוך מיכאל מלכיאור, מיוזמי הכנס, אמר "יש להגדיר אם מדינה יהודית משמעה אפליה ואי צדק כלפי אזרחים החיים בה. אם כך, אני כיהודי וכרב מתנגד למדינה יהודית. קיימת מגמה להוציא את ערביי ישראל מחוץ לדמוקרטיה הישראלית. אנחנו חייבים למצוא את הדרך להסתדר יחד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully