וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לימודי הנכבה - לפי תכנית מימי לבנת

22.7.2007 / 13:10

שרת החינוך לשעבר תקפה בחריפות ספר לימוד חדש המתאר את מאורעות 48' גם מהזווית הערבית - ספר שנכתב לפי תכנית שהיא עצמה אישרה

סערה התחוללה הבוקר בכנסת ובתקשורת, בעקבות הפרסומים על כך שמשרד החינוך אישר ספר לימוד חדש לכיתות ג', שמציג את הגרסה הפלסטינית למלחמת העצמאות - "הנכבה". הפרשה פורסמה לראשונה בקול ישראל, וגררה תגובות נזעמות. חברי כנסת ממפלגות הימין קראו לראש הממשלה לפטר את שרת החינוך יולי תמיר. השר אביגדור ליברמן כינה את הספר "תסביך של השמאל".

הספר שמעורר את הסערה, שנקרא "לחיות יחד בישראל", הוצא לאור על ידי מט"ח - המרכז לטכנולוגיה חינוכית. מנכ"לית מט"ח גילה בן הר אמרה הבוקר בשיחה עם וואלה! חדשות כי הספר נכתב "בדיוק על פי תכנית הלימודים של משרד החינוך ללימודי חברה ואזרחות".

מדובר, חשוב לציין, בתכנית לימודים שאושרה בימיה של לימור לבנת במשרד החינוך - אותה לימור לבנת שתקפה הבוקר בחריפות את הספר החדש, ואמרה כי היא "מודאגת מאוד" מהתכנים שלו. בתכנית הלימודים שאישרה לבנת, בשנת 2002, נכתב בין השאר: "המלחמה בשנת 1948 הייתה ליהודים מלחמת עצמאות ואילו הערבים מתייחסים אליה כאל נכבה - מלחמת אסון ואובדן".

יועץ התקשורת של ח"כ לבנת מסר כי התכנית המדוברת לא הוכנה ולא אושרה בתקופת כהונתה של לבנת. הוא הוסיף ואמר כי "הגברת תמיר, שבחרה להכתיב תכני שמאל קיצוני לתכנית הלימודים, נבהלה מהתגובה הציבורית הקשה ועתה היא מנסה להתחמק מאחריות ולהטיל את האשמה על לבנת".

"הספר מתייחס לשאלות לא קלות"

הספר מיועד לתלמידי כיתות ג' בבתי ספר ממלכתיים במגזר היהודי והערבי. הסערה התחוללה סביב הפסקה הבאה המופיעה בספר: "בסיום המלחמת ב-1948, התגברו היהודים על הערבים, ונחתמו הסכמי שביתת נשק בין מדינת ישראל לשכנותיה... הערבים מכנים את המלחמה 'נכ?בה', כלומר אסון כבד, ואילו היהודים מכנים אותה 'מלחמת העצמאות'".

לדברי גילה בן הר, "לחיות יחד בישראל" נכתב תוך התייעצות עם גורמים מכל המגזרים בחברה הישראלית. "הוועדות שייעצו לספר היו מכל קצוות הקשת - יהודים, ערבים, גורמי ימין וגורמי שמאל.

בן הר הוסיפה כי במט"ח צפו שהספר יעורר מחלוקת מסוימת, מכיוון שהוא נוגע ב"נקודות רגישות". לדבריה, "הספר מתייחס לשאלות לא קלות: האם ניצחנו? כיצד ניצחנו? האם גירשנו? שאלות שמעסיקות את הציבור הישראלי כבר הרבה שנים, ואולי לא תמיד התמודדנו איתן קודם לכן. השאלה המרכזית היא האם יש מקום להתמודד עם השאלות האלה, ולדעתי יש מקום לכך. עצם הדיון בנושא הוא משמעותי וחשוב".

"ספר חשוב שעוסק בנושאים חשובים"

על פרסומו של הספר "לחיות ביחד בישראל" אחראית צביה פיין, ראש תחום הגיאוגרפיה במט"ח. בשיחה עם וואלה! חדשות הסבירה פיין שהספר עוסק בחינוך לחיים בחברה אזרחית. "בספר אפשר למצוא התייחסות להרבה מאוד נושאים - חיים בקבוצה, קשיים של החיים ביחד, הצורך לוותר, הצורך לגשר, חוקים וכללים, זכויות, הבדלי תרבות. מדובר בספר חשוב שעוסק בנושאים חשובים".

פיין הוסיפה כי הספר מציג את הנרטיב הציוני והנרטיב הערבי זה לצד זה, ומסביר לתלמידים את שני הנרטיבים. "הספר מסביר את הסיבות להקמתה של מדינת ישראל - הוא עוסק בשואה, בתנועה הציונית וברצון של היהודים לעצמאות. לצד זאת, הוא עוסק גם בזווית הראייה הערבית לגבי הקמת המדינה. התלמידים מקבלים את שני הצדדים של הסיפור".

(פרסום ראשון: 11:22)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully