וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חינוך דתי-קיצוני על חשבון משלם המיסים"

6.7.2007 / 13:04

לדברי הפרופסור לחינוך אילן גור-זאב, זה מה שנקבל אם הכנסת תאשר את ההצעה של המפלגות החרדיות לביטול "תכנית הליבה"

דמיינו לעצמכם יום לימודים שגרתי במערכת החינוך הישראלית: המורה נכנס לכיתה ומתחיל ללמד על ההיסטוריה של התנועה האיסלמית ומאבקה נגד ישראל. התלמידות בכיתה לבושות ברעלות, ועל הקיר תלויה תמונת השייח' אחמד יאסין. לא רחוק משם, בבית ספר אחר, לומדים התלמידים רק לימודי דת מהבוקר עד הערב, כולל הסתה חמורה נגד זרים, חילונים והומואים.

דמיינו ששני בתי הספר – זה שמלמד בהתאם לערכי האיסלם הקיצוני וזה שמלמד בהתאם לערכי היהדות הקנאית - היו מקבלים תקציב קבוע ממשרד החינוך, על חשבון משלם המסים.

האם תסריט כזה אפשרי במדינת ישראל בשנות האלפיים? הפרופסור אילן גור-זאב, מומחה לחינוך מאוניברסיטת חיפה, מאמין כי היום אינו רחוק. זאת, בעקבות הצעת חוק של המפלגות החרדיות לביטול "תכנית הליבה" של משרד החינוך, שעברה השבוע בקריאה טרומית בכנסת.

מוותרים על היכולת להגיד 'אנחנו'

"תכנית הליבה" מגדירה תחומים שבתי ספר חייבים ללמד כדי לקבל תקציב ממשרד החינוך - אנגלית, עברית, מדעים, אזרחות ומדעי החברה. על פי הצעת החוק, שאושרה בתמיכת הקואליציה, בתי ספר במגזר החרדי לא יהיו חייבים ללמד את המקצועות הללו - אבל ימשיכו לקבל מימון מלא מכספי משלם המסים. בתי הספר שיקבלו פטור מלימודי הליבה, יזכו לעצמאות חינוכית כמעט מוחלטת.

הפרופסור גור-זאב מאמין כי הצעת החוק מאיימת על עתידה של מדינת ישראל. "חברה שמוותרת על תכנית ליבה חינוכית לכלל בתי הספר, מוותרת על היכולת להגיד 'אנחנו' ואינה מסוגלת להגדיר את 'הטוב המשותף', והופכת לחברה שסועה המחולקת לשבטים וכתות, שאין ביניהם זהות משותפת, ערכים משותפים וייעוד מאחד, אף לא במובן המצומצם ביותר", אומר גור-זאב. "חברה כזו אינה יכולה להתמודד עם איומים וסכנות, ואינה יכולה להבטיח את הישרדותה לאורך זמן".

המרוויחה הגדולה - התנועה האיסלמית

לדברי הפרופסור, הצעת החוק תשפיע לא רק על החינוך החרדי, אלא על העתיד הכלכלי והדמוקרטי של החברה כולה. "מהבחינה הכלכלית, החולשה העיקרית של המשק הישראלי היא השתתפות נמוכה בכוח העבודה. בישראל יש מספר עצום של עובדים שלא זכו להשכלה נאותה ולהכשרה שתאפשר להם להשתכר בכבוד. ההצלחה הכלכלית מותנית בהרחבתו של ציבור משכיל ומיומן. הצעת החוק הזו מובילה בכיוון ההפוך - אלפי ילדים, חסרי השכלה בסיסית, יהפכו לנטל כלכלי על החברה".

מן הבחינה הפוליטית, אומר הפרופסור, הצעת החוק מהווה למעשה שלב ראשון בדרך לכינונה של מדינת הלכה קנאית, בעזרת כספים שישלמו אזרחי ישראל הדמוקרטית. בנוסף, ההצעה תוביל להקצנה דתית בקרב הציבור הערבי-מוסלמי בישראל.

"מה שנראה כרגע כמו תכסיס של החרדים שנוגע רק לציבור היהודי, יהפוך במהרה לפרס עבור גורמי איסלם קיצוני. המסלול שנכבש עכשיו עבור החרדים, ישמש גם את האיסלמיסטים, שלא יוותרו על הזכות לקבל תקציבים ממשרד החינוך הישראלי - בלי לחנך בהתאם לקריטריונים של ישראל הדמוקרטית".

הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון?

כיום, כאשר כמחצית מתלמידי כיתות א' לומדים בחינוך הערבי או החרדי, לביטול לימודי הליבה יהיו השלכות קריטיות. "אם החברה הישראלית רוצה להיות חברה דמוקרטית והומניסטית - חייבת להיות לה תכנית ליבה שמבוססת על ערכים ברוח הזו".

"תכנית ליבה שכזו חייבת להתממש בכל תנאי, בכל חלקי החברה, בליווי אמצעי בקרה יעילים. תומכי הצעת החוק נגד תכנית הליבה אינם תמימים, הם מבינים היטב את המשמעות שלה. מדובר בכוחות חזקים שפועלים במוצהר נגד הדמוקרטיה הישראלית".

לדברי גור-זאב, מחקרים מהשנים האחרונות מצביעים על מגמה חדה וברורה של התרחקות בני הנוער מערכים דמוקרטיים והומניסטיים. אחד מאותם מחקרים, שבחן את עמדותיהם הדמוקרטיות של בני נוער ב-135 מדינות שונות, מיקם את הנוער הישראלי במקום ה-134. "ברור לחלוטין שהמצב לא ישתפר כאשר מאות אלפי ילדים לא ילמדו כלל אזרחות ומדעי החברה. וזאת בשעה שישראל עברה למקום הראשון בעולם מבחינת הגידול בפערים הסוציו-אקונומיים בחברה".

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady

השוק החופשי כובש את מערכת החינוך

לצד החרדים והאיסלמיסטים, מסמן גור-זאב צד נוסף שירוויח מביטול לימודי הליבה: גורמים פרטיים שרואים במערכת החינוך הזדמנות עסקית. "ההיגיון של תרבות השוק החופשי ישתלט על מערכת החינוך. לא יהיה אשכול ערכים הומניסטי משותף, שלאורו יש לחנך את כל הילדים. במקום זאת, כל אדם בתור צרכן "חופשי" יחליט אילו ערכים ילדיו 'יצרכו'. הידע יהפוך לעניין מסחרי, בהתאם לתרבות הכללית של 'אני צורך – משמע אני קיים'".

במילים אחרות, אם בתי הספר החרדיים יזכו לגבש לעצמם את רשימת הלימוד - מדוע שלא יעשו זאת גם בתי ספר רגילים בחינוך הממלכתי? "חברות פרטיות ימכרו לבתי הספר 'חבילות חינוך' בכל הנושאים - החל מהיסטוריה ועד למדעים", מסביר הפרופסור. "כבר היום אפשר לראות חברות פרטיות שמציעות 'חבילת הכנה' ללימודי משפטים, ואפילו 'ערכת הוראה' על מחנות ההשמדה. אחרי הריגת תכנית הליבה, תופעות מהסוג הזה רק יילכו ויתרחבו".

"את הרעיון הזה מקדמים כוחות חזקים שפועלים נגד הדמוקרטיה הישראלית מכיוונים שונים: החרדים, הפונדמנטליסטים המוסלמים וכוחות השוק שמעוניינים בהפרטת מערכת החינוך. החזון של מדינת ישראל דמוקרטית, הומניסטית ומשגשגת מהלך אימים על הקואליציה הנוכחית, המשלבת בין חסידי הקנאות הדתית וחסידי השוק החופשי".

איפה הציבור החילוני?

בתחילת השבוע, בתשובה לפניית וואלה! חדשות, נמסר ממשרד החינוך כי המשרד עדיין לא גיבש עמדה רשמית בנוגע להצעת החוק העוקפת את "תכנית הליבה". שרת החינוך יולי תמיר אמנם אמרה לאחר שההצעות אושרו בקריאה טרומית, כי הן "מערערות את החינוך הממלכתי בישראל" - אולם, היא לא נקטה שום צעד מעשי בעניין.

פרופסור גור-זאב מאמין כי האדישות שמפגינה השרה תמיר בעניין, מייצגת היטב את הגישה של רוב הציבור החילוני בישראל. "תרבות הרייטינג מכרסמת בעקרונות הליברליים של הציבור החילוני. הציבור הזה אינו מפגין שום אומץ ציבורי, אינו נאבק על דמותה ההומניסטית של החברה בישראל, אינו לוקח אחריות לגורלו ולגורל המדינה. הוא ישלם על כך. אין עתיד לחברה שמקריבה את החינוך ומוותרת על עקרונות היסוד שלה. העניין הזה עומד להתברר כבר בעתיד הקרוב. הקץ כבר נוקש על דלתה של מדינת ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully