וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרבי היקבים הישראליים הגדולים

10.9.2014 / 17:24

לפני ההסתערות על החנויות לקראת החגים מעניין לסקור יינות חדשים מהסדרות המיוחסות של שני היקבים הגדולים בישראל: יקבי כרמל ויקבי רמת הגולן

תיכף ראש השנה. הישראלים קונים יין. הרבה יין במונחים מקומיים. מערכי השיווק של היקבים בטירוף. חגי תשרי ופסח הם ה-money time שלהם. רגע לפני ההסתערות על החנויות מעניין מאד לסקור יינות חדשים מהסדרות המיוחסות של שני היקבים הגדולים בישראל: כרמל ויקבי רמת הגולן. הצבתם אלו מול אלו של יינות "ירדן" (הסדרה הגבוהה) של יקבי רמה"ג ויינות סדרת Singke Vineyard החדשים של כרמל, מעניינת ביותר. המחירים דומים יחסית, חלק מהזנים זהים. שני היקבים מייצרים לקהל הרחב ולא לבועה קטנה של יודעי ח"ן; ובכל זאת: מדובר ביינות כל כך שונים.

רמה"ג עושים יינות 'עולם חדש' במלוא מובן המילה. מדובר בשלוחה ברורה ומובהקת של התעשייה הקליפורנית: ערימות של פרי, מאסות של עץ ואחוזי אלכוהול גבוהים מאד (לשני האדומים בטעימה הנוכחית 15% כוהל בנפח!). אלו יינות אלגנטיים, מהוקצעים, נטולי פגמים אבל טכניים. טעמת אחד – טעמת את רובם. הסגנון ותפיסת העולם משמעותיים יותר מהזן ומהטרואר. אלו יינות יעילים מסוגם שקורצים למכנה משותף רחב. מובן מאליו שיימכרו היטב.

שלושה מארבעת יינות ה"סינגל ויניארד" בטעימה הזו מגיעים מכרם קאיומי הצפוני. בעשייה הייננית כאן בולט המקום לאופיים הדיפרנציאלי של זני הענבים, כמו גם המתינות והאיפוק. זו עשייה שהולכת עם הענבים והטרואר להבדיל מלהכתיב להם סגנון. כל היינות טובים עד טובים מאד. מגדיל לעשות הריזלינג, המצוין ממש – משיאי האיכות של יינות ישראל בחגי תשרי.

לחיים!

יקבי רמת הגולן, ירדן, שרדונה 202

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: 100% שרדונה מכרמים בצפון רמת הגולן. 7 חודשי התיישנות בחביות עץ אלון צרפתי. צבע זהוב. באף פרי לבן ופרחים. גוף בינוני-מלא. 14% כוהל בנפח.

כמה? 65 שקל

הכי מתאים ל: דגים, פירות ים ועוף.

דבר המבקר: ארומאטי מאד, שופע פרי, רענן, מדויק וטכני מאד, כתמיד. זהו שרדונה 'עולם חדש' טיפוסי שבהתחשב במחירו המתון מספק היטב את הסחורה ואפילו למעלה מכך. לוגמים מנוסים עם טעם מובחן שחולמים על שאבלי? זה לא היין בשבילכם, אבל ממש. מחפשים לבן יבש שכ-ו-ל-ם יחיו איתו בשלום ובטחון בארוחת החג? הנה הפתרון. בהתחשב במים הפירותיים שמשווקים כאן לרוב תחת הכותרת "יין לבן ישראלי לכל", זה מוצר תעשייתי ראוי להערכה.

תמורה לכסף: 3.5/5 (טובה).

בשבע מילים (שלוש מהן בסוגריים): לבן יבש לכל המשפחה (כולל סבתא רבתא).

יקבי רמת הגולן, ירדן, סירה 2011

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: ענבי סירה מכרמים במרכז רמת הגולן. 8 חודשי התיישנות בחביות עץ אלון צרפתי קטנות. באף פרי שחור, תבלינים, טבק ועור. גוף מלא. 15% כוהל בנפח.

כמה? 100 שקל

הכי מתאים ל: בשר טלה (שוק בתנור, קדירה).

דבר המבקר: כמו רבים מיינות סדרת "ירדן", 'ירדן סירה' הוא מותג. יש לו קהל אוהדים נאמן, שלא לומר אדוק, שאוהב את הסגנון הפירותי – כזה שהופך את היין הזה להרבה יותר "שיראז" קליפורני או אוסטרלי, עגול ועתיר אלכוהול ופרי, מ"סירה" עוקצני של דרום צרפת. היין הנוכחי מספק את אותה סחורה. לפרקים נראה כאילו לא ייננים הנתונים לחסדי הטבע ולמיני התרחשויות בחבית יצרו אותו, אלא תוכנת מחשב יעילה מאין כמותה. מוצר טכני מצוין מסוגו כמובן, הרבה יותר מיין עם נשמה; אבל סוס מנצח לא נוהגים להחליף.

תמורה לכסף: 2.5/5 (ריאלית).

בחמש מילים: 'ירדדן סירה', בדיוק מה שחשבתם.

יקבי רמת הגולן, ירדן, מרלו כרם קלע 2011

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: 100% ענבי מרלו מכרם קלע בצפון רמה"ג. 18 חודשי התיישנות בחביות עץ אלון צרפתי. צבע אדום כהה מאד. באף פרי אדום ושחור ועשבי תיבול. גוף מלא. 15% כוהל בנפח.

כמה? 140 שקל

הכי מתאים ל: נתחי בשר וקדירות.

דבר המבקר: שפע פרי, שפע עץ וה-מ-ו-ן אלכוהול (15%!) חוברים למרלו טיפוסי של ירדן, שעשוי היטב אך אינו מספק המון עניין. להבדיל מהמרלו-ירדן הסטנדרטי, מרגישים בהחלט את ערכיו המוספים של כרם קלע. יש כאן יותר רכות ואפילו יותר מתינות בחיך בהשוואה למה שאנחנו רגילים לקבל וזו הפתעה נעימה.

תמורה לכסף: .2/5.

בשמונה מילים: יין לא רע בכלל מסוגו שצריך לעלות 120 שקל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

יקבי רמת הגולן, ירדן T2 2009

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: יין אדום מחוזק מתוק על בסיס ענבי טוריגה נסיונל וטינטה קאו (זנים פורטוגזיים מסורתיים) מכרמים במרכז וצפון רמה"ג. היין חוזק בברנדי הזמן התסיסה והתיישן 26 חודשים בחביות עץ אלון צרפתי. צבע אדום עמוק מאד. באף דובדבנים, תבלינים, ושוקולד. 18.5% כוהל בנפח.

כמה? 100 שקל

הכי מתאים ל: שוקולד, גבינות עזות טעם.

דבר המבקר: יין בהשראת המחוזקים המתוקים הפורטוגזיים אבל עם הניקיון, הקטיפתיות והאלגנטיות של יקבי רמה"ג. הוא עשוי היטב מסוגו ומספק תמורה לא רעה למאה שקל. מאידך, החן והייחוד של יינות הפורט במיטבם מגיע דווקא מכך שאינם כה מלוטשים ומהוקצעים; מהאופי הנבדל שניתן לחוש בכל אחד ואחד מהם.

תמורה לכסף: 3/5.

בשלוש מילים: פורט, רמה"ג סטייל.

כרמל, Single Vineyard, קברנה סוביניון כרם קאיומי 2011

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: ענבי קברנה סוביניון מכרם קאיומי. 15 חודשי התיישנות בחביות עץ אלון צרפתי. צבע אדום עמוק. באף פרי אדום ושחור. גוף מלא. 14% כוהל בנפח.

כמה? 129 שקל

הכי מתאים ל: סטייקים וקדירות על בסיס בקר.

דבר המבקר: קברנה סוביניון שממשיך את מגמת 'הגבר הישראלי החדש' שכרמל, כמו גם מספר יקבים נוספים, מקדמים. קל יותר להמחיש את הקונספט דרך ההסבר מה אין בו: לא פרי משתולל, לא עץ משתולל ולא גוף שרירי ומסורג של BODY BUILDER בעטיפה קטיפתית. בקיצור אוהבי קברנה סוביניון ישראלי מוחצן – זה לא היין עבורכם. מי שטעמם קצת אחר, ייהנו וידעו להעריך את האיכויות כמו גם את האומץ שלא ליישר קו עם הזרם. פוטנציאל התיישנות בן חמש שנים לפחות.

תמורה לכסף: 3.5/5 (טובה).

בארבע מילים: הקברנה סוביניון הישראלי החדש.

כרמל, Single Vineyard, שיראז כרם קאיומי 2011

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: 98% שיראז ו-2% ויונייה מכרם קאיומי (בין מירון לקדיתא) שתססו ביחד. 15 חודשי התיישנות בחביות עץ אלון צרפתי. צבע אדום ארגמן. באף פרי אדום ותבלינים (פלפל שחור). גוף מלא. 14% כוהל בנפח.

כמה? 129 שקל

הכי מתאים ל: בשר טלה.

דבר המבקר: מבנה טוב, מידת מורכבות לא רעה בכלל, עוקצנות מה. זה יין קצת שונה סגנונית מיינות כרמל האחרים בטעימה הזו. הוא מזכיר קצת יותר יינות אדומים ישראליים טיפוסיים. עדיין, רכות והימנעות ברורה מריבתיות מבדילות אותו לטובה מהאחרים.

תמורה לכסף: 2.5/5 (ריאלית).

בשבע מילים: הכי 'ישראלי' מבין יינות 'כרמל' בטעימה הזו.

כרמל, Single Vineyard, ריזלינג כרם קאיומי 2013

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: יין לבן חצי יבש מענבי יוהנסבורג ריזלינג מכרם קאיומי. התבגרות במיכלי נירוסטה, ללא עץ. צבע זהוב-ירקרק. באף פרי לבן (תפוח גראני סמית') והדרים (אשכולית וליים). גוף בינוני-מלא. 12.5% כוהל בנפח.

כמה? 75 שקל

הכי מתאים ל: דגים, פירות ים, בשרים לבנים ועגל.

דבר המבקר: לבן חצי יבש עם מידה מכובדת של יובש, ניקיון רב ומינראליות מפתיעה בהקשרי יין מקומי. כמו קודמו, מלפני שנתיים, הריזלינג הזה הוא היין הכי קרוב לריזלינג גרמני או אלזסי ראוי שאי פעם עשו כאן. תענוג אמיתי שנהדר לשתות עכשיו אבל כדאי לתת לו להתיישן כמה שנים טובות.

תמורה לכסף: 4.5/5 (מצוינת!)

ב-16 מילים: קנו ארגז, לגמו להנאה שני בקבוקים עכשיו ואת השאר אחסנו לשלוש עד חמש שנים, בתנאים ראויים.

כרמל, Single Vineyard, שרדונה כרם אדמון 2013

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: ענבי שרדונה מכרם אדמון בגליל העליון (ליד מושב דלתון). תסיסה בחביות עץ אלון צרפתיות (25% מהן חדשות) שלאחריה התבגר היין על משקעיו (Sur Lies) שמונה חודשים. צבע זהוב. באף פרי לבן. גוף מלא. 13% כוהל בנפח.

כמה? 85 שקל

הכי מתאים ל: עוף, דגים ופירות ים במגוון אופנים (מסושי וסשימי, דרך סביצ'ה ועד מנות חמות – במחבת או תנור).

דבר המבקר: השרדונה הראשון של כרמל מכרם אדמון בנוי היטב. הוא נהנה מחמיצות נעימה, שימוש מבוקר ומאופק בעץ, מעט מינראליות ורמז של מליחות טובה. יין גסטרונומי ומהנה ביותר שמצטרף למועדון המצומצם של שרדונה מקומיים ראויים.

תמורה לכסף: 4/5 (טובה מאד).

ב-14 מילים: האם יש דבר כזה 'שרדונה ישראלי של יקב גדול שאינו קליפורני/אוסטרלי'? מסתבר שכן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully