וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהומות בחיפה על רקע הריסת בתים בשכונת חליסה

תושבי השכונה, הענייה ביותר בעיר, הקימו אוהל מחאה ואיימו על פקחי העירייה בפיצוץ בלוני גז. בעירייה מתכננים להתחיל בהריסת מבנה לא חוקי בתוך כשבוע

עיריית חיפה מתכוונת לבצע הריסות בשכונת חליסה בחיפה כדי להרחיב כבישים על-חשבון התושבים, כך דווח בחדשות הוט בחיפה. היום הגיעו פקחים של העירייה מלווים בשוטרים כדי לבדוק את המקום לקראת העבודות המתוכננות להתחיל בשבוע הבא, ונתקלו בהפגנה גדולה של תושבי השכונה. התושבים הקימו אוהל מחאה, איימו "לפוצץ בלוני גז אם העבודות יתבצעו", ואף איימו ברצח על הפקחים. העיריה מתכננת בשלב זה להרוס מרפסות שנבנו שלא כחוק באחד מבתי השכונה, אולם לטענת התושבים מדובר בשלב הראשון של ביצוע תוכנית מקיפה במסגרתה יבוצעו פעולות הריסה רבות.

שכונת חליסה, הנמצאת במבואות המזרחיים של העיר חיפה, הינה השכונה הענייה ביותר בחיפה. מרבית תושביה הינם ערבים, רובם עקורים מכפריהם שנהרסו ב-1948. תושבי השכונה טוענים, כי במשך שנים סבלה השכונה מאפליה והזנחה במישור הפיזי ובשירותים החברתיים כאחד. במהלך ההפגנה היום קראו תושבי השכונה: "לא ניתן לכם לגרש אותנו שוב". גם תושבי השכונה היהודים השתתפו בהפגנה וטענו כי מדובר בהחלטה הנובעת משיקולים גזעניים.

התוכנית האחרונה שהוכנה לחליסה היא משנת 1993. בשנת 2001, הוחלט בעירייה על שיקום השכונה, והוגשה "תוכנית בינוי" הכוללת הפקעה והריסה של מרפסות, חצרות וגינות במרבית בתי השכונה. למרות שתנועת התחבורה בשכונה מועטה, ומרבית הרחובות חד סטריים ומשמשים בעיקר את התושבים, טוענים בעירייה כי קיים צורך להרחיב את הרחובות.

תושבי השכונה נאבקו לשינוי תוכנית זו והביאו להקפאתה בוועדת התכנון המחוזית. הנהלת העירייה הבטיחה לשקול מחדש ולשנות את התכנית. בחודש נובמבר האחרון, לאחר מחאה ציבורית רחבה נגד תוכנית ההריסות, הבטיח ראש העירייה, יונה יהב, לנציגי הציבור הערבי בחיפה כי לא יבוצעו הריסות בחליסה עד להסכמה על תכנית הבינוי של השכונה. אך, כאמור, העבודות יחלו בתוך כשבוע עד עשרה ימים.

העירייה: בעלי הבניין מתעלמים מהחוק

במוקד המחלוקת הנוכחית נמצא בניין בן שלוש קומות ברח' רזיאל 4, בו מתגוררות כעשר משפחות. בניין האבן הישן נבנה בשנת 1946, ועיריית חיפה הגישה תביעה משפטית כנגד התושבים בשל מצבן המעורער של המרפסות. כאשר בנו התושבים את המרפסות מחדש, הגישה העירייה תביעה כנגדם בשל בנייה בלתי חוקית. לבסוף, בשנת 2002, כאשר ביקשו התושבים רישיון למרפסות, סירבה העירייה לתת רישיון זה, בהסתמכה על תוכנית הבינוי המוצעת (תכנית חסרת כל תוקף חוקי, לפחות בינתיים).

כעת מתכננת העירייה להרוס את המרפסות בבניין. מתנועת "מגמה ירוקה" נמסר, כי המרפסות הן חלק חשוב וחיוני ממרחב המחיה של התושבים, וכיוון שזו התחלתה של מדיניות הריסות המאיימת על השכונה כולה, מעוררת ההריסה המתוכננת התנגדות עזה בקרב תושבי השכונה כולה.

מעיריית חיפה נמסר בתגובה: "מרפסות הבית ברחוב רזיאל 4 הוכרזו בשנת 1993 כמסוכנות. בעקבות ההכרזה נדרשו בעלי הבניין לתקן ולחזק את המרפסות. בעלי הבניין פעלו בניגוד להוראות החוק ובמקום לחזק את המרפסות העדיפו לבנות תוספת של 3 קומות, בחזית ובצד המבנה, ללא היתר ובניגוד לחוק.

"במהלך ביצוע העבודות הוצא ע"י בית המשפט צו להפסקת העבודות. הצו לא כובד ובעלי המבנה המשיכו בבנייה הבלתי חוקית. היות ומדובר בסטייה ניכרת שאינה ניתנת לאישור הוצא בחודש יולי 2001 צו הריסה מנהלי לתוספת הבנייה הבלתי חוקית ואולם גם הפעם העדיפו בעלי הבניין להתעלם מהוראות החוק.

"הדיירים ביקשו להסדיר את הנושא באופן חוקי והגישו לבית המשפט בקשה לביטול צו ההריסה. העירייה נענתה לבקשה והגיעה עם המבקשים להסדר (שקיבל תוקף של פסק דין) על פיו צו ההריסה עוכב תוך התחייבות המבקשים כי במידה והבקשה לא תאושר יהרסו בעלי המבנה את התוספת הבלתי חוקית בעצמם. הבקשה להיתר נדחתה הן על ידי הוועדה המקומית לתכנון ובנייה והן ע"י וועדת ערר".

בחדשות הוט חיפה דווח, כי בעירייה מתכננים לאבטח את עבודות ההריסה ביותר מ-300 שוטרים ופקחים,מחשש להתפרעות של התושבים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully