וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחר - דיון מסכם במשפט הסרבנים

כתב וואלה! חדשות

10.11.2003 / 17:42

לאחר ריצוי תקופות מאסר ארוכות, ייערך שלב הסיכום של ההגנה במשפטם של 5 סרבני המצפון. ביום ד' יכריע בית הדין בעניינו של יונתן בן ארצי

לאחר יותר משנה וחצי של מאבק, מגיעים משפטיהם של סרבני השירות בשטחים לשלב ההכרעה. מחר יתכנס בית הדין הצבאי ביפו בפעם האחרונה, במשפטם של חמשת סרבני המצפון נועם בהט, אדם מאור, חגי מטר, מתן קמינר ושמרי צמרת, על מנת לשמוע את סיכום טענותיה של ההגנה. החמישה מבקשים לבצע שרות לאומי במקום צבאי בשל התנגדותם לכיבוש. מחוץ לאולם המשפט ביפו תחל ב-8:00 בבוקר הפגנה, אליה צפויים להגיע מאות משתתפים.

החמישה מסרבים להתגייס לצבא משום שלטענתם הכיבוש הפך את המערכת הצבאית למערכת בלתי מוסרית, המפרה השכם והערב חוקי מוסר אוניברסליים, ולכן מצפונם אינו מתיר להם להפוך לחלק ממערכת זו. השירות הלאומי שהם מבקשים לבצע אמור לחפוף את תקופת השירות הצבאי לכל אורכה. עד עכשיו ישבו החמישה במאסר במשך כשנה, עקב סירובה העקרוני של המערכת הצבאית להתחשב בבקשתם.

את ההגנה במשפט מנהל עו"ד ד"ר דוב חנין, ממשרדו של אמנון זכרוני. חנין יטען מחר כי המהפכה החוקית שיזם והוביל נשיא בית המשפט העליון, השופט אהרון ברק, מציבה בראש פירמידת החוקים את חוק כבוד האדם וחירותו. בפועל, טוען חנין, מדינת ישראל בכלל והצבא בפרט, טרם הפנימו את המהפכה במערכת השיפוט. "במהלך המשפט הוכחנו מעל לכל ספק כי עבור חמשת מרשי, מהווה השירות בצבא פגיעה קשה בעקרונותיהם ובאני מאמין המוסרי שלהם", אמר חנין, "ולכן, ברוח חוק כבוד האדם וחירותו, על המערכת הצבאית למצוא עבורם פתרון אשר יאפשר למרשי לשמור על עקרונותיהם ועל כבודם".

את טיעוני התביעה במשפט סיכם בשבוע שעבר סרן ירון קוסטליץ מן הפרקליטות הצבאית, שטען כי התנגדותם של הסרבנים לכיבוש הופכת את המעשה שלהם לפוליטי, וככזה עליהם להיענש כמו כל אדם שעובר על החוק.

"צה"ל נמנע מלהגדיר פציפיזם"

גם משפטו של יונתן בן ארצי יגיע השבוע לסיומו. ביום רביעי יינתן בבית הדין הצבאי פסק דינו, בו יוכרע האם יש תוקף לטענתו כי בשל היותו פציפיסט הוא זכאי לפטור משירות צבאי. ועדת המצפון של צה"ל סירבה להכיר בו ככזה. בשל כך ישב בן ארצי במאסר במשך שנה וחצי, תקופה בה זכה מאבקו לפרסום רחב בכל העולם.

עו"ד מיכאל ספרד, המנהל את קו ההגנה במשפטו של בן ארצי, טען כי "לאורך המשפט הוכחנו בדרכים רבות מספור כי המערכת הצבאית נמנעת באופן ברור מלהגדיר פציפיזם - עמד בבית המשפט ראש ועדת המצפון, אשר טען כי לתפיסת עולמו מרטין לותר קינג ומהטמה גנדי אינם עונים על הגדרת הפציפיזם שלו. הוכחנו כי יוני הוא פציפיסט על פי כל קנה מידה מקובל בעולם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully