וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ערב יום השואה: אחד מכל ארבעה ניצולים עני, מחציתם חשים בדידות

3.5.2016 / 12:00

על פי נתוני מרכז הארגונים של ניצולי השואה בישראל, כ-45 אלף ניצולים חיים בעוני, רובם חיים בערי המרכז וכ-13 אלף מהם מתים מדי שנה. הקצבאות לניצולים נמוכות וחלקם מקבלים רק 3,600 שקלים לשנה. "זה גרוע מנדבה"

צילום: שלומי גבאי, עריכה: ניר חן

(קולט אביטל ועפרה רוס מגיבות להאשמות של חיים כץ על מצבם הקשה של ניצולי השואה, בחודש שעבר)

כ-45 אלף ניצולי שואה בישראל חיים בעוני – כך עולה מנתוני "מרכז הארגונים של ניצולי השואה בישראל". כ-190 אלף ניצולים חיים בישראל, כשני שלישים הן נשים, וכ-13 אלף מהם מתים מדי שנה. הגיל הממוצע של ניצולי השואה הוא 80. כ-13% מהם מעל גיל 90 ומעטים בלבד זכו להגיע לגיל מאה. הצעיר ביותר כיום הוא ניצול בן 72, שאמו הייתה בהיריון כשהייתה במחנה ריכוז.

על פי הנתונים, רוב ניצולי השואה מתגוררים בערי המרכז - תל אביב, פתח תקווה, הרצליה, נתניה, רמת גן ובני ברק. 36% מהניצולים חיים בבדידות, - רובם בני 86 ויותר. במשאלים שנערכו בקרב ניצולים עבור מרכז הארגונים של ניצולי השואה עולה כי 50% מהניצולים חשים בדידות, 60% מוטרדים ממצבם הכלכלי וכ-43% מהם חוששים שהשואה תחזור על עצמה. עוד עולה כי מצבם הבריאותי של כ-50% מהניצולים רע ושני שלישים מהם סובלים ממצוקה נפשית.

לקריאה נוספת:
"הדור הבא חייב להמשיך להילחם": הקמפיין להשבת הרכוש שנגזל מיהודים בשואה
נאבקו לשמור על רוח האדם בשואה: אלו הניצולים שידליקו המשואות
"איפה הכסף? אין לנו מה לאכול": ניצולי השואה זועמים על המדינה

קשיש נקנס על שחצה את הכביש לאט מדי. ShutterStock
50% מהניצולים חשים בדידות/ShutterStock

בכל הקשור לילודה, אין סטטיסטיקה המעידה על מספר ילדים ממוצע לניצולי שואה, אך בארגון מעריכים כי לניצולי שואה רבים אין ילדים. לאלו שהצליחו להקים משפחות יש בממוצע שני ילדים. עם זאת, ישנן משפחות של ניצולי שואה דתיים, בעיקר בירושלים ובבני ברק, שהן מרובות ילדים, נכדים ואפילו נינים.

חברת הכנסת לשעבר קולט אביטל, יו"ר מרכז הארגונים, אמרה לוואלה! NEWS כי "ערב יום השואה אנחנו מצפים מהממשלה לעצב תכנית כוללת לרווחת הניצולים, שתכלול התייחסות לצרכים שיעלו בשנים הקרובות, בעיקר בכל הקשור לבריאותם, שהרי לזה הם יזדקקו יותר מכל". אביטל התייחסה לסכומי הקצבאות הדלים שמקבלים ניצולי השואה ואמרה: "ניצולי שואה מקבלים היום קצבאות המסתכמות בדרך כלל בסכום נמוך, לעיתים עד לכדי הסכום המגוחך של 3,600 שקלים לשנה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

לדברי אביטל, "זה כמובן לא עוזר בכלום ואף גרוע מנדבה. יש צורך להגדיל את הקצבאות לכל הניצולים, שכן לאור העלייה ביוקר המחיה אי אפשר להתקיים מקצבאות זעומות כל כך. לכן, על הממשלה מצד אחד להגדיל את הקצבאות לרמה של שכר מינימום לפחות ומצד שני להיערך לצורכי הבריאות שיעלו בשנים הקרובות.

"לשם כך, הגיע הזמן ששרי הרווחה, האוצר והבריאות יעבדו בשיתוף פעולה לגיבוש תכנית אב אסטרטגית שתכלול צורכי בריאות, טיפולי שיניים, טיפול ביתי והפגת הבדידות, במקום לשלוף פתרונות נקודתיים בכל פעם מחדש", הוסיפה. "זאת על ידי חשיבה מערכתית, בדיקת הצרכים לעומק ומבט לשנים הבאות. יש לציין כי תהליך כזה ראוי שיכלול היוועצות עם מרכז הארגונים של ניצולי השואה, כגוף המאגד את הארגונים השונים ומייצג אותם, ומודע לכל הצרכים הבוערים של הניצולים - המידיים והעתידיים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully