וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הממשלה מתכננת לבטל הגטאות ליוצאי אתיופיה; המתנגדים: "מנותק מהשטח"

6.7.2015 / 7:46

התכנית שתובא מחר לדון ועדת הקליטה בכנסת קוראת, בין השאר, לביטול כל המסגרות המבדלות שנועדו עד כה לסייע לבני העדה ומציעה תכניות פינוי-בינוי בשכונות הדורשות שיקום. המתנגדים טוענים: "אין לתכנית זיקה למציאות ולשטח"

צילום: מור שאולי, עריכה: יאיר דניאל
"פעם ראשונה שבמדינת ישראל מגיעים להחלטה שבה אומרים שמפסיקים לבדל את יוצאי אתיופיה"

התכנית הממשלתית "דרך חדשה" לשילוב יוצאי אתיופיה בחברה תובא מחר (שלישי) לדיון בוועדת העלייה והקליטה של הכנסת. התכנית קוראת ל-12 משרדי ממשלה שונים לבחון מחדש את פעילותם והיא תשפיע על מבנה תקציבי הממשלה ועל השירותים הניתנים לקהילת יוצאי אתיופיה. במרכז התכנית ביטול תכניות המבדלות ומשמרות את הקהילה במסגרות נפרדות, והוצאת הטיפול בעולים הוותיקים מידי משרד הקליטה כפי שנעשה עם עולים מקהילות אחרות. התכנית נידונה מזה שנתיים ב-52 שולחנות עגולים עד לגיבושה המלא.

את התכנית החדשה מוביל אודי פראוור, ראש אגף חברה במשרד ראש הממשלה, והוא יציג אותה בדיוני הוועדה בפני גורמים בקהילה. גיבוש התכנית החל לאחר פרסום דוח מבקר המדינה לשנת 2013, שהעלה מסקנות עגומות למדי בנוגע לקליטת יוצאי אתיופיה ולקידומם. בין היתר, נמצאו ליקויים בהתנהלות התקציבית של המדינה מול החלטות עבר בקשר לקהילה, חוסר תיאום בין משרדי הממשלה ומימון כפול לתוכניות דומות. לא נעשה שינוי מהותי במצבה של קהילת יוצאי אתיופיה וכספים רבים הושקעו בכוח אדם, יותר מאשר בקהילה.

עוד בוואלה חדשות:
"כיסאות עפו באוויר": אלימות ומעצרים בהפגנת יוצאי אתיופיה בתל אביב
לאחר סגירת התיק נגד השוטר המכה: מחאת יוצאי אתיופיה מתחדשת
דעה | משרד הקליטה מצית את מחאת יוצאי אתיופיה

חידוש פתיחת מושב הכנסת, אפריל 2015. נועם מושקוביץ, נועם מושקוביץ
"רק לאחר שאשמע את קולות המתנגדים והתומכים אוכל לקבל החלטה". ח"כ נגוסה/נועם מושקוביץ, נועם מושקוביץ

"דרך חדשה" קובעת, בין היתר, כי תכניות המבדלות את יוצאי אתיופיה שאינם עולים חדשים משאר החברה הישראלית ייסגרו, ותיעשה בחינה מחודשת של התוכניות והמסגרות הנפרדות הרבות הקיימות ליוצאי אתיופיה. כמו כן, צה"ל יסגור את התכניות הצבאיות המבדלות, שאליהן הופנו ברובם ישראלים ממוצא אתיופי שנולדו בארץ.

עוד נקבע בתכנית כי אגפים במשרדי הממשלה שנועדו רק ליוצאי אתיופיה יוטמעו במערך הכללי של המשרדים, יבוטלו תגבורים נפרדים לתלמידים יוצאי אתיופיה במערכת החינוך ויקודם באמצעות נציבות המדינה ייצוג הולם של יוצאי אתיופיה במשרדים הממשלתיים. כמו כן, "דרך חדשה" מציעה תכניות פינוי-בינוי בשכונות הדורשות שיקום שבהן מתגוררים יוצאי אתיופיה.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
"בראש ובראשונה התכנית אומרת שיש למחוק את מה שקיים ולבנות הכול מחדש"

עם זאת, לא כולם בטוחים שהתכנית אכן תניב פירות. גורמים רבים בקהילה מתנגדים לתכנית בשל החשש ממעורבותה של שרת העלייה והקליטה לשעבר ח"כ סופה לנדבר (ישראל ביתנו) בשלבי התכנון, שכן רבים מאשימים אותה בקשיים הרבים בתהליך הקליטה של הקהילה בישראל. כמו כן, התכנית, שתפעל ככל הנראה תחת פיקוח של משרד ראש הממשלה, תשפיע בעיקר על אותם גופים שהפעילו תכניות ליוצאי אתיופיה, וייאלצו לשנות את אופן פעילותם.

אחד ממנהלי מוקדי הקליטה הסביר לוואלה!NEWS כי "זוהי תכנית שנכתבה מלמעלה ולא מהשטח, אין לה זיקה למציאות ולשטח, ולכן בסופו של דבר, התוכנית תיכשל". לטענתו, "היא בראש ובראשונה אומרת למחוק את מה שקיים ולבנות הכול מחדש. היא מוחקת את מוקדי הקליטה, לא מתחשבת בכל הארגונים והעמותות שיש להם ניסיון ומכירים את הקהילה היטב ואת צריכה ולא לוקחת בחשבון שילוב האקדמאים יוצאי אתיופיה". הוא הוסיף כי התכנית "נבנתה ללא שיתוף של השטח. מתוך 22 מוקדי קליטה, אפילו אחד לא לקח חלק בדיונים. זה מעיד על משהו".

מפגן תמיכה במאבק יוצאי אתיופיה,אונ' ת"א, מאי 2015. ניב אהרונסון
ח"כ תמנו-שטה בהפגנת יוצאי אתיופיה באוניברסיטת תל אביב/ניב אהרונסון

חברת הכנסת לשעבר פנינה תמנו-שטה, שכיהנה כיו"ר השדולה למען יוצאי אתיופיה בכנסת הקודמת, היא ממובילות התכנית אשר במשך שנתיים פעלה לקידומה מול משרדי הממשלה השונים וכן מול נציגי הקהילה. בשיחה עם וואלה!NEWS היא הסיברה את חשיבות התכנית ואמרה: "זוהי פעם ראשונה במדינת ישראל שמגיעים להחלטה שבה אומרים שמפסיקים לבדל את יוצאי אתיופיה. ההתנגדות נובעת מאלו שחוששים כי שוב פעם יהיו נתונים תחת גוף שיפקח עליהם, אך ללא צוות שיפקח ויקיים בקרה ומדדים, שוב הכספים ינוצלו לרעה, מה גם שמדובר בפניית פרסה חדה בכל הקשור לתפיסה של יוצאי אתיופיה לישראל. אי אפשר להשאיר את התוכנית יתומה".

יו"ר ועדת העלייה והקליטה ח"כ אברהם נגוסה (הליכוד), שטרם הביע את עמדתו בנושא, אמר: "אנחנו מקיימים את הדיון הקרוב ביום שלישי, ורק לאחר שאשמע את קולות המתנגדים והתומכים אוכל לקבל את ההחלטה איך מובילים את הנושא". לדבריו, "לרבים מבני הקהילה יש שאלות שעולות מהתכנית. אנחנו רצינו שתהיה שקיפות בפני הקהילה לגבי התכנית. חשוב שהיא תשקף את הפתרונות למצוקות הקהילה ושתהייה לגביה הסכמה בקהילה".

לפניות לכתב: danayark@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully