וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוק ההסתננות בוטל: החלטת בג"ץ תפסה את כולם בהפתעה

תושבי דרום תל אביב לא האמינו, הם היו בטוחים שאת המס שלהם הם כבר שילמו. כך גם ארגוני הסיוע, שלא חלמו על ביטול חוק פעמיים. ומבקשי המקלט? הם חזרו למצב המתנה - אליו כבר התרגלו

הפגנת מבקשי המקלט במתקן הכליאה חולות, פברואר 2014. יותם רונן
מבקשי מקלט במתקן "חולות"/יותם רונן

בג"ץ ביטל אתמול (שני) את סעיפיו העיקריים של תיקון החוק למניעת הסתננות. על פי החלטת השופטים, מתקן "חולות", שהוגדר מתקן שהייה פתוח, משמש הלכה למעשה כלא – ולכן דינו להיסגר. לפי השופטים, החזקת מבקשי מקלט שהסתננו לישראל לתקופה של שנה ללא משפט אינה מידתית ואינה חוקתית.

ההחלטה תפסה את כל השחקנים במשחק בהפתעה. תושבי דרום תל אביב האמינו שהפעם יהיה בג"ץ לצדם. הם הניחו שלאחר ביטול סעיפי התיקון הקודם לחוק, לפני שנה, הם שילמו את המס שלהם, ומישהו שומע את זעקתם. ארגוני זכויות האדם, העותרים, התקשו לראות מצב שבו חוק מבוטל למעשה בפעם השנייה. מציאות כזאת לא נראתה בישראל, ואלה שיערו כי הכי רחוק שבג"ץ ילך יהיה בחיוב המדינה לערוך שינויים במתקן, על מנת להפוך אותו ליותר פתוח מכפי שהוא היום. מבקשי המקלט היו פסימיים – ונותרו כאלה.

עוד בוואלה! חדשות:
תושבי דרום תל אביב זועמים על בג"ץ: "יום אבל"
סער על ביטול חוק ההסתננות: "להגביל סמכויות בג"ץ"
בג"ץ קבע: אסור לכלוא מבקשי מקלט לשנה - ללא משפט

הפגנה של תושבי דרום תל אביב בכיכר הבימה. ניב אהרונסון
מחאת תושבי דרום תל אביב בכיכר הבימה, אתמול/ניב אהרונסון

מבקש מקלט ותיק בישראל חווה טלטלות רבות במהלך השנים. עם הכניסה לישראל, נכנס למאסר שיכול היה להסתכם בכמה שבועות או חודשים. נוהל "חדרה-גדרה" אסר עליו לשהות בטווח האמור, ואפשר לו לשהות בשטחים צפוניים או דרומיים בלבד. לאלה נוספו הפגנות של תושבי דרום תל אביב, הודעות על מעצרים נרחבים, פתיחת מתקן השהייה ועוד.

המשותף לכל אלה הוא ניסיונה של המדינה לפעול נגד מבקשי המקלט במטרה אחת ברורה, כפי שניסח אותה שר הפנים דאז אלי ישי: "להמאיס עליהם את החיים כאן". המטרה הושגה בקרב 5,700 מבקשי מקלט שעזבו את ישראל החל מדצמבר 2013, מועד חקיקת החוק.

היום, בפעם השנייה, אמר בג"ץ למדינה – חדל. גם לשופטים נמאס ממדיניות ה"שליפות" של הממשלה, ומחוקים שעוברים בהליך בזק, ועל כן על המדינה יהיה לספק פתרון חדש. המציאות שנוצרה אתמול אינה משנה את התמונה בצורה משמעותית, אלא בעיקר מחזירה את מבקשי המקלט לסטטוס של המתנה, אליו כבר התרגלו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
בחירות מקומיות- שר הפנים גדעון סער בחדר מצב של משרד הפנים בכפר המכבייה עם סגירת הקלפיות, אוקטובר 2013. ניב אהרונסון
הממשלה חייבת להפסיק את שליפותיה המהירות. סער/ניב אהרונסון

ההקלה הגדולה ביותר נרשמה אמש במתקן "חולות", כשהשוהים בו קיבלו מועד שחרור. תוך 90 יום על המדינה לסגור את המתקן ולשחרר את השוהים. בינתיים, יסתפקו בהקלה קטנה של ביטול רישום הצהריים, מה שיאפשר להם לצאת מהמתקן בבוקר ולשוב אליו רק בשעות הערב. נוסף על כך, יוכלו לנשום לרווחה מבקשי המקלט שקיבלו זימון למתקן בתקופה הקרובה, או חששו לקבל זימון שכזה.

כעת, יאלצו מבקשי המקלט ברחבי ישראל להמתין ולראות מה יהיה הצעד הבא של הממשלה. אולי יוכלו ליהנות מתקופה שקטה – אך גם זו תהיה קצרה, שכן תושבי דרום תל אביב הודיעו על הקמת מאהל מחאה נגד החלטת בג"ץ.

מאות מבקשי מקלט השוהים במתקן צועדים בצעדת מחאה בגבול מצרים, יוני 2014. יותם רונן
צעדת מבקשי המקלט השוהים בחולות, חודש יוני/יותם רונן

כמו כן, שר הפנים, גדעון סער, כבר הספיק להודיע כי שוחח עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, והציע שינוי חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, כך שימנע מבית המשפט להתערב בנושא מסתננים ומבקשי מקלט. יש לשער ואף לקוות כי לאור העובדה שסער הודיע על עזיבתו את החיים הפוליטיים תוך חודש, הצעה זו תיגנז מהר כשעלתה, שכן היא עלולה להפוך למלחמת רשויות שתציב את ישראל במקום חשוך, עם חסימת האפשרות לביקורת שיפוטית.

שמונה שנים לאחר הגעת ראשוני מבקשי המקלט לישראל, אולי על הממשלה לחדול משליפותיה המהירות, ולבחון בצורה רצינית ומעמיקה אפשרויות אמתיות לקיום מבקשי המקלט בישראל ושילובם בחברה. הם כאן, וניכר כי עם החלטת בג"ץ יואט משמעותית קצב יציאת המבקשים לעזוב מרצון.

לפניות לכתבת דנה ויילר-פולק: danawp@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully