וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדוע נענה בית הדין הרבני לבקשת אב שאיים ברצח בתו?

אביה הביולוגי של א' בת ה-13 איבד את זכויותיו עליה, אולם בתום ביקורה בישראל עם אמה ואביה המאמץ - נאסר עליה לצאת מהארץ, לבקשת האב שניסה לרצוח אותה בגיל שנה. "כלואות בבית"

ילדה בת 13 שעזבה עם אמה, דניאל, את הארץ לארצות הברית, עומדת בצו צו עיכוב יציאה שהוצא על ידי בית הדין הרבני באשדוד. באדיבות המשפחה
"חוששות לחיינו". א' בת ה-13/באדיבות המשפחה

א' בת ה-13 הגיעה עם אמה ושלושת אחיה לביקור משפחתי בישראל. אלא שכעת בית המשפט הרבני באשדוד מונע מהילדה, בעלת אזרחות ישראלית ואמריקנית, לשוב לביתה שבארצות הברית. האיסור על יציאה מהארץ הגיע לאור בקשתו של אביה הביולוגי, אשר איבד את זכויות ההורות כלפיה לפני שנה והתגרש מאמה לפני 12 שנים לאחר שורה של אירועי אלימות, בהם איום ברצח. הדיון בתיק צפוי להתקיים רק בחודש הבא – עד אז המשפחה נאלצת להישאר בארץ, ללא יכולת לשוב לביתם.

דניאל, אמה של הילדה - ישראלית המתגוררת בארצות הברית - הגיעה לפני כשבועיים עם משפחתה לארץ, לראשונה מזה ארבע שנים. בשנת 2010 היא עזבה את ישראל כדי להתחתן עם בן זוגה, חייל בצבא ארה"ב אשר אימץ את א' והיום הוא אביה לכל דבר. יומיים לאחר הגעת המשפחה לארץ, קיבלה דניאל לידיה צו עיכוב יציאה מהארץ מטעם בית הדין הרבני באשדוד עבור בתה. הצו התמוה מתעלם לחלוטין מצו האימוץ עבור הילדה מיוני 2013, אז אומצה א' על ידי בן הזוג של אמה. מדובר באימוץ שהוכר ואושר על ידי מדינת ישראל, ומשמעותו היא, בין היתר, אובדן הזכויות של האב הביולוגי כלפי בתו.

עוד בוואלה! חדשות:
לקראת החגים: ’חשש שדאעש יוציא פיגוע נגד ישראלים באירופה’
אזעקת שווא נשמעה בכמה יישובים באזור עוטף עזה
אבי הזמר מ”כוכב נולד” נעצר; חשוד גם בשידול לזנות

אילוסטרציה. ShutterStock
ניסה לרצוח אותה בגיל שנה וכעת לא נותן לה לצאת מהארץ/ShutterStock

עוד בטרם קיבלה דניאל את צו עיכוב היציאה מהארץ עבור בתה, היא קיבלה מסרון מבעלה לשעבר, שגילה על הביקור באמצעות רשתות חברתיות. בהודעה ששלח אליה עם הגעתה לישראל, טען הגרוש כי הוא יודע שהיא ובתה בארץ, והוא דורש לראות את בתו הביולוגית. עקב אירועי העבר, חששה דניאל לחייה ולחיי בתה ופנתה בשבוע שעבר לבית משפט לענייני משפחה בראשון לציון בבקשה לקבלת צו הגנה שימנע מבעלה לשעבר להתקרב אליה ואל משפחתה.

לפי שעה, בני המשפחה לא יכולים לשוב לשגרת חייהם בביתם עד לדיון בבית הדין הרבני באשדוד, שייערך רק באוקטובר. "בית הדין יכול היה להוציא צו כזה לכל ילד בארץ באותה המידה", אמרה השבוע דניאל לוואלה! חדשות. "המהלך הזה חיזק את האב ועכשיו אנחנו כלואות בבית בשל החשש לחיינו. היו מקרים בעבר ואני לא מוכנה להפוך לעוד סטטיסטיקה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

"גבר יהודי דורש - גבר יהודי מקבל"

בעלה לשעבר של דניאל, אשר דורש שלא לאפשר לבתו לצאת מהארץ, סירב במשך שנים לעמוד עמה בקשר ואף ריצה עבודות שירות לאחר שאיים לרצוח אותה כשהייתה בת שנה. באותה שנה החליטה דניאל כי ברצונה להתגרש, הן בשל האירוע החמור והן בעקבות אירועי אלימות קודמים. האב התנה את מתן הגט בוויתורה של דניאל על תשלום מזונות ובהעברת חובותיו הכספיים אליה. בלית ברירה, אחרי שהייתה עגונה במשך שנתיים, היא החליטה לקבל את התנאים והשניים התגרשו.

בהתבסס על היעדר קשר בין האב לביתו, אי תשלום מזונות, אירועי האלימות ושיחה עם הילדה, שלל בית המשפט בארצות הברית את זכויות האב הביולוגי ואישר אימוץ סגור - אימוץ הילדה על ידי בעלה הנוכחי של דניאל. בתום ההליך העבירה דניאל את מסמכי האימוץ לישראל, ולדבריה האימוץ אושר והוכר על ידי בית המשפט - דבר שבא לידי ביטוי גם במרשם האוכלוסין. מכאן, לא ברור כיצד קיבל בית הדין הרבני באשדוד את בקשת האב לצו עיכוב יציאה, תוך התעלמות מוחלטת מהאימוץ.

"נדהמתי לקבל את הצו", סיפרה דניאל, והסבירה כי המחשבה שבעלה לשעבר ינסה ליצור עמה קשר בעת ביקורה בארץ עלתה בראשה, אך היא לא שיערה שהדברים יגיעו לכדי צו עיכוב יציאה מהארץ. "מכיוון שאני מכירה את בעלי לשעבר וחוששת ממנו, לפני הגעתנו וידאתי עם עורך הדין שלי שהכול בסדר והוא צחק ואמר: 'בוצע אימוץ, אם הוא ירצה לעשות משהו הוא יצטרך להציג אסמכתה שהיא בתו - והיא כבר לא, על כן הוא לא יכול לבקש הסדרי ראייה של ילדה שהיא כבר לא בתו'".

לדבריה, "השאלה שלי נשמעה מגוחכת בזמנו, אך הנה, מסתבר שמה שנשמע כבדיחה הפך למציאות, ובית הדין הרבני באשדוד לא צריך מבעלי לשעבר אסמכתה ש-א' היא בתו. לבית הדין חוקים משלו - גבר יהודי מבקש, גבר יהודי מקבל".

"לנגד עיני בית הדין עומדת טובתה של הילדה בלבד"

לטענת האב, האם חטפה את ביתם פעמיים לארצות הברית ואף חטפה אותה פורמלית עת בית המשפט בארה"ב נתן צו אימוץ השולל זכויותיו, תוך התעלמות מוחלטת מעמדתו לפיה התנגד נחרצות לאימוץ ביתו על ידי בן זוגה של האם ומההליכים המתנהלים בערכאות בישראל. ברגע שהבין האב כי ביתו שוהה בישראל פנה מיידית לבית הדין על מנת לעכב יציאתה מהארץ כדי להבטיח קיום הסדרי ראייה כשלטענתו התנהלותה של האם בעבר הייתה מבזה כשהתחייבה ונתנה ערובות לקיום הסדרי ראייה במהלך דיון בשנה שעברה, ואלו לא קוימו. משכך עתר האב לביטול מזונות הקטינה כל עוד לא מקויימים הסדרי הראייה.

עוד טוען האב כי הגירושים נבעו מבגידותיה של האם ולא כפי שמתארת וכי האם עשתה כל שביכולתה לשלול קיומו של האב ולהסית נגדו את ביתם. עוד טוען האב כי לאחר חטיפת ביתו על ידי אימה הגיש תלונה במשטרה על חטיפה ובמשך כשנה ניהל מגעים עם פרקליטות המדינה להחזרת הילדה. לאחר שנה הובהר לו כי עליו לתבוע את האם בבית הדין הבינלאומי בהאג. חודש לפני הארוע עבר האב תאונת דרכים בעקבותיה איבד את מקור פרנסתו ונותר נכה על כן נתקל בקשיים כלכליים למימון הייצוג בהאג.

מבית הדין נמסר בתגובה: "התביעה הוגשה ונכרכה כדין. עד היום לא הוצג בפני בית הדין הרבני פסק דין מבית המשפט בארצות הברית בנדון. למשרד הפנים אין מעמד משפטי לשאלת סמכותו של בית הדין, על כן בית הדין היה רשאי להוציא צו עיכוב יציאה כשבראש ובראשונה כנגד עיניו עומדת טובתה של הילדה בלבד, המנותקת למעלה מארבע שנים מאביה הביולוגי, המתגורר במדינת ישראל".


(עדכון ראשון: 22:37)

לפניות לכתבת דנה ויילר-פולק: danawp@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully