וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רפתני העוטף מיואשים: "הפרות מבוהלות, אין חלב"

30.7.2014 / 12:58

בעוד חבריהם עוזבים את האזור לשם הפוגה, הרפתנים נאלצים להישאר ולהתמודד עם המציאות החדשה. הטיפול תחת אש בפרות השרויות במתח תמידי גובה מחיר כבד. "אם נלך, מי יטפל בהן?"

צילום: רויטרס, שי מכלוף, דובר צה"ל; עריכה: גדי וינסטוק; קריינות: אביב אברמוביץ'

מבצע "צוק איתן", שנכנס הבוקר (רביעי) ליומו ה-23, הביא את אזרחי המדינה להתמודד עם מציאות חדשה ולא פשוטה. בין האזעקות, עדכוני החדשות השוטפים והשגרה המתוחה הפוגעת בבתי העסק בעיקר בדרום הארץ, נאלצים גם הרפתנים ביישובי עוטף עזה להתאים את עצמם למצב החדש והעגום. בשל האחריות על הרפתות הם אינם יכולים לעזוב את קיבוצי העוטף להפוגה מהמצב כפי שעשו רוב התושבים, ונוסף על כך הם מתמודדים עם הקושי של הפרות לעכל את שגרת החירום. במהלך המבצע נהרגו עשרות פרות מירי רקטות ששוגרו מרצועת עזה, רבות לא מצליחות לייצר חלב וחלק מהפרות ההרות אף הפילו את עובריהן בשל המתח.

מבצע "צוק איתן" - סיקור מיוחד
לבד בין תותחים רועמים | דעה
איך אפשר "להכיל" רצח ילדים בנחל עוז?
צה"ל תקף ברצועה: "20 הרוגים בבית ספר בג'בליה"

11 פרות מתו מפגיעת רקטה ברפת בבאר טוביה. התאחדות מגדלי הבקר לחלב,
פרות שנהרגו מפגיעת רקטה ברפת משפחתית בבאר טוביה, לפני כשלושה שבועות/התאחדות מגדלי הבקר לחלב

בעוד רוב תושבי הקיבוצים באזור כבר נטשו את המקום בשל החשש הגובר ממנהרות טרור ומירי רקטות, הרפתנים לא יכולים להרשות לעצמם לחשוב על עזיבה. "זו לא פינת חי שאפשר להעביר בה את החיות למקום אחר", סיפר אדי פולונסקי, הרפתן של קיבוץ אור הנר שבמועצה האזורית שער הנגב. "אנחנו נאלצים להישאר כאן ולא לצאת להפוגה כי אנחנו חולבים אותן שלוש פעמים ביום. אם נלך, מי יטפל ברפת?"

בקיבוץ אור הנר חיות 350 פרות באחריותו של פולונסקי. "בגלל קולות הירי של תקיפות צה"ל ושל הרקטות, הפרות נמצאות במתח תמידי", הסביר. "הן לא מייצרות חלב בכמות שהיו מייצרות לפני המבצע – ברפת שלי חלה ירידה של אלפי ליטרים בשבוע". מלבד התפוקה הירודה של החלב, הוא סיפר כי המתח הנפשי והבהלה אף גורמים לחלקן להפיל את עובריהן במהלך ההיריון ולא לסיימו.

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה
פטריית עשן מעל העיר עזה, מבצע צוק איתן, יולי 2014. AP
"בגלל קולות הירי הפרות נמצאות במתח תמידי". פטריית עשן מיתמרת מרצועת עזה לאחר תקיפת צה"ל/AP

הסבל של הפרות והקשיים שלהן מביאים גם את הרפתנים להיות חסרי מנוחה. לדברי פולונסקי, "הרפתנים פשוט לא ישנים בשלושת השבועות האחרונים. בלילה אזעקות, ביום עבודה". בשל המצב חלק מהעובדים ברפת עזבו את הקיבוץ לזמן מה וחלקם לא מצליחים להגיע לעבודה, לכן הוא נעזר במשפחתו. "הם עוזרים לי לחלוב את הפרות במקום לצאת להפוגה בעצמם", סיפר בייאוש.

לעומת פולונסקי, רפי טרייטל, הרפתן של קיבוץ נחל עוז, הממוקם גם הוא במועצה האזורית שער הנגב, מצייר תמונה רגועה יותר. לפי טרייטל, הפרות בקיבוצו "מרגישות יחסית בסדר ומספקות את החלב", אך גם הוא סבור כי הרפתנים כבולים לקיבוץ ולא יכולים לעזוב את הרפתות. "המצב לא פשוט, אנחנו עובדים ברפת גם תחת אש", סיפר. "אנחנו לא יכולים לצאת להפוגה כמו שאר חברי הקיבוץ, אבל זה חלק מהחיים הקשים של רפתן בעוטף עזה".

נפילת רקטה במועצה אזורית שער הנגב, יולי 2014. יותם רונן
"עובדים ברפת גם תחת אש". נפילת רקטה לפני כשבוע במועצה האזורית שער הנגב/יותם רונן

לפני כשלושה שבועות פגעה רקטה ברפת משפחתית בתחומי המועצה האזורית באר טוביה. נפילת הרקטה גרמה למותן של 11 פרות ולנזק כבד לסככת המבנה שבו שהו, אשר היה רחוק מלשמש מרחב מוגן. שבע פרות מתו במקום, וארבע פחות מתו מפצעיהן זמן קצר לאחר מכן.

פניות לכתב יניר יגנה: Yanirya1234@walla.co.il

שיגור רקטה מעזה לעבר ישראל 29 ביולי 2014. רויטרס
שיגור רקטה מרצועת עזה לעבר ישראל/רויטרס
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פגיעת רקטה במבנה ביהוד לפני כשבוע/מערכת וואלה!, צילום מסך
חיילים בפוטרול ליד הגבול עם עזה 29 ביולי 2014. רויטרס
חיילי צה"ל מפטרלים בגבול הרצועה/רויטרס
כבאי פלסטיני בתחנת הכוח בעזה, מבצע צוק איתן, יולי 2014. רויטרס
כבאי בתחנת הכוח בעזה, לאחר תקיפת חיל האוויר השבוע במקום/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully