וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אבו מאזן מלטף – אך הפער מחמאס רחוק מלהיסגר

23.7.2014 / 22:59

נאומו של יו"ר הרשות נשמע כמו כניעה לחמאס, אך בחינה מדוקדקת יותר מצביעה על הבדלים ברורים. הפופולריות של פתח בצניחה, אך בטווח הרחוק, הפלסטינים יודעים שחמאס בדרך למטה

פסגת מכה ב-2007, בהשתתפות איסמעיל הניה, חאלד משעל, עבדאללה מלך ערב הסעודית ויו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן. SUHAIB SALEM, AP
"מלאכת מחשבת של מדיניות חיבוק". אבו מאזן וחאלד משעל בוועידת פסגה במכה/AP, SUHAIB SALEM

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן התייצב אתמול (שלישי) במוקטעה ברמאללה, אחרי ביקור לא קצר בכמה ממדינות ערב, כדי לנאום בפני הציבור הפלסטיני על המשבר ברצועת עזה. עם "אוזן בלתי מזוינת", ניתן היה לחשוב שאבו מאזן אימץ את דרישות חמאס להפסקת אש מול ישראל.

הוא ציין אותן בזו אחר זו: הסרת המצור, פתיחת מעברים, שחרור אסירים – כולל אסירי הפעימה הרביעית, כינוס של פסגה בינלאומית שתעסוק בעזה ועוד. הוא גם השתמש בטרמינולוגיה שבה משתמש הארגון האיסלאמי בכל הקשור לעימות מול ישראל, והדגיש עד כמה האחדות הפלסטינית חזקה.

מבצע "צוק איתן" - סיקור מיוחד בוואלה! חדשות:
משעל: הפסקת אש תמורת הפסקת המצור על עזה
צפו: לוחמי צה"ל פועלים ברצועת עזה
האו"ם יחקור "פשעי מלחמה" בעזה; לבני: "חפשו אותי"

עשן ולהבות במהלך הלחימה בעזה. יולי 2014. AP
לעצור את האש, ורק לאחר מכן לדבר על דרישות חמאס. תקיפה חיל האוויר בעזה/AP

אלא שאבו מאזן הוסיף משפט קטן שממחיש את הפער בין עזה לרמאללה. הוא קרא לעצור מיד את האש, ורק לאחר מכן לדבר על כל הדרישות של חמאס. כלומר, אבו מאזן עדיין תומך במתווה המצרי לעצירת הלחימה – ולא בנוסחה הקטארית-טורקית-חמאסית.

הנאום של אבו מאזן היה מלאכת מחשבת של "מדיניות חיבוק". ברמה הרשמית הוא מלטף את חמאס, אך ברמה המעשית הוא רחוק מלתמוך בו. רק שלשום אמר אבו מאזן לראש הלשכה המדינית של חמאס חאלד משעל שעל ארגונו לעצור מיד את הלחימה, וכך היה גם אתמול בנאומו, אולם בשפה עדינה יותר.

מדוע בכל זאת החיבוק הזה של אבו מאזן לחמאס? יחד עם צמרת פתח, אבו מאזן הבין כי המבצע בעזה הביא להיחלשות דרמטית במעמדם. הפופולריות שלהם מתרסקת. בלשכתו של "הראיס" מדברים על סקר שנערך בגדה המערבית ופורסם אתמול על ידי מכון הסקרים הפלסטיני "אוראד". הוא מצביע על התחזקות משמעותית במעמדו של חמאס. על חשבון פתח, כמובן.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

ימי הזוהר של חמאס

הנתונים בסקר מספרים את סיפור המלחמה מהזווית הפלסטינית, ומסבירים מדוע בעצם חמאס מתעקש כל כך להמשיך להילחם. סביב השאלה מי מנצח במלחמה, רק 7% ענו "ישראל". 58% השיבו "חמאס" ו-34% טענו כי שום צד לא מנצח. רק 1% השיב כי איננו יודע.

16% בלבד מתושבי הגדה המערבית אמרו כי הם רואים את תפקודו של אבו מאזן באופן חיובי, לעומת 59% שרואים אותו באור שלילי. לשם השוואה, כשנשאלו אותה שאלה לגבי חאלד משעל – 66% השיבו כי הם רואים את תפקודו באופן חיובי, ורק 10% באופן שלישי.

על אף ש-85% מהנשאלים טענו כי חמאס מתפקד באופן חיובי, ורק 6% השיבו כי הוא מתפקד באופן שלילי, רק 31% הצהירו כי הם תומכים בחמאס. המצב בפתח ובפלגים הפלסטיניים השונים לא יותר טוב – רק 24% תומכים בהם.

המספרים הללו מבהירים שמבצע "צוק איתן" הציל את מעמדו של חמאס ורומם אותו. אלו הם ימי הזוהר של הארגון, בעיקר לאחר הלחימה בשג'אעיה. אולם כשהמבצע הזה יסתיים, ותהילת הגבורה תשכך, התמיכה בחמאס תשוב ותרד.

55% מהמשתתפים הצהירו כי הפלסטינים הם שישלמו את המחיר היקר ביותר לאחר המלחמה. רק 18% טענו כי תהיה זו ישראל. כבר עכשיו ניתן לשמוע לא מעט קולות בקרב תושבי הרצועה שמאסו בלחימה ורוצים בהפסקתה עוד לפני סיום הרמדאן, בעיד אל-פיטר שיחול ביום ראשון הקרוב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully