וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוהים במתקן חולות: אין סכו"ם, לא לומדים עברית

מבקשי מקלט במתקן השהייה הפתוח בדרום טוענים כי המדינה מנסה לגרום להם לחתום על מכתב עזיבה מרצון באמצעות החלת תנאי מחיה קשים במתקן. "מישהו ממש נחוש לשבור אותנו"

צילום: שי מכלוף, עריכה: טל רזניק, קריינות: לירון בארי
התנאים מתקן הכליאה חולות. פברואר 2014. צולם על ידי א', אסיר בחולות, באדיבות מגזין 972 ואקטיבסטילס,
"אוכלים על הרצפה"/צולם על ידי א', אסיר בחולות, באדיבות מגזין 972 ואקטיבסטילס

מבקשי המקלט השוהים במתקן "חולות" בנגב דורשים שיפור בתנאי המחיה שלהם. בחודשים האחרונים, מאז אכלוס המתקן המיועד למבקשי מקלט שהסתננו לישראל דרך הגבול עם מצרים, טוענים השוהים בו כי במקום, המופעל על ידי שירות בתי הסוהר, אין תנאי מחיה בסיסיים, והם נאלצים להילחם אחד בשני כדי לזכות בסכו"ם עבור הארוחות.

עוד בוואלה! חדשות:
הרצח בבר-נוער: האישום נגד פליסיאן עשוי להתבטל
עובדי הדסה חזרו לעבוד: "יוצאים מהמשבר מחוזקים"
הלאומנים בקייב שופכים דם על חשבון המהפכה האמיתית

בחולות, המוגדר מתקן שהייה פתוח, שוהים כיום כ-700 מבקשי מקלט מתוך 3,200 שצפויים לשהות בו בעוד חודש. מעדויות של כמה מבקשי מקלט השוהים במקום עולה תמונה קשה, לפיה תנאי המחיה של הנמצאים בו קשים יותר מאשר במתקני כליאה רשמיים. הארוחות במתקן השהייה כוללות מזונות נוזליים כטחינה, לבן ויוגורט, אך השוהים בו לא מקבלים כפות אכילה ממתכת או מפלסטיק. בעקבות פניית וואלה! חדשות בנושא נמסר משירות בתי הסוהר כי בימים הקרובים יקבלו השוהים ערכות סכו"ם מלאות בארוחות.

התנאים מתקן הכליאה חולות. פברואר 2014. צולם על ידי א', אסיר בחולות, באדיבות מגזין 972 ואקטיבסטילס,
חדר האוכל במתקן חולות/צולם על ידי א', אסיר בחולות, באדיבות מגזין 972 ואקטיבסטילס

בנוסף לכך, השוהים במתקן טוענים כי ארוחות הבוקר והערב המוגשות להם נמסרות לרוב בחדריהם, ולא בחדר האוכל. כתוצאה מהצפיפות הקיימת בחדרים, שבהם שוהים כעשרה מבקשי מקלט בחדר אחד, חלקם נאלץ להניח את מגשי האוכל על הרצפה או על ברכיהם. לטענת מבקשי המקלט, התנאים הבלתי-אנושיים שבהם הם מוחזקים נועדו לשבור את רוחם ולשכנעם לחתום על מכתב עזיבה מרצון.

"אנחנו בכלא מבלי לבצע פשע"

"בהתחלה לא הבנו במה מדובר והנחנו שבגלל פתיחת המתקן לאחרונה, חסרים דברים. אבל לאט-לאט הבנו שזה מצב מתמשך. עכשיו אנחנו כבר צוחקים מזה", אמר חאדר, מבקש מקלט מאריתראה השוהה במתקן. "מדובר בתנאים שאינם ראויים לבני אדם. אפילו מברשת לניקוי השירותים ביקשנו כמה פעמים ולא קיבלנו. אם היו מאפשרים לנו להכניס חפצים או אוכל מבחוץ, המצב היה יותר טוב, אבל אפילו שולחן אוכל קטן לא מאפשרים לנו להכניס", הוסיף. לדבריו, "מישהו ממש נחוש לשבור אותנו, אבל מול סכנת חיים ודאית בבית, פחות אבקת כביסה או חומר ניקוי לא ממש יעזור".

השוהים במתקן העלו טענה נוספת כלפי שירות בתי הסוהר, לפיה יש ניסיון למנוע מהם להיטמע בישראל על ידי כך שנמנע מהם ללמוד את השפה העברית. לטענתם, כאשר צוות המתקן בישר להם כי יוכלו ללמוד במהלך השהייה במקום, הובהר להם כי הדבר לא יכלול לימוד של השפה הרשמית בישראל. "הם לא הסבירו למה, רק אמרו שיש הוראה הקובעת כי נוכל ללמוד נושאים ושפות – אבל לא עברית", סיפר מבקש מקלט. "אנחנו מבינים שהמדינה מנסה לגרום לעזיבה של כמה שיותר אנשים, אבל הדרך פוגעת ומעליבה. אנחנו בני אדם ושמים אותנו בכלא מבלי שביצענו פשע. המינימום הוא להתייחס אלינו כאל בני אדם".

התנאים מתקן הכליאה חולות. פברואר 2014. צולם על ידי א', אסיר בחולות, באדיבות מגזין 972 ואקטיבסטילס,
התנאים מתקן הכליאה חולות. פברואר 2014/צולם על ידי א', אסיר בחולות, באדיבות מגזין 972 ואקטיבסטילס

בארגון רופאים לזכויות אדם, שחבריו מבקרים במתקן מעת לעת, טענו כי התנאים וההתנהלות בחולות מבהירה כי לא מדובר במתקן שהייה פתוח. "התנאים בחולות מוכיחים שוב ושוב כי מדובר בכלא לכל דבר, והצגתו כמתקן פתוח היא דמגוגיה בלבד", אמרה שחר שוהם, מנהלת מחלקת מהגרים וחסרי מעמד ברופאים לזכויות אדם. "המטרה של ממשלת ישראל היא ברורה - לשבור את רוחם של מבקשי המקלט הכלואים במתקן, ללא תאריך שחרור, על מנת שהייאוש הרב יובילם לעזוב את ישראל תוך סכנה ממשית לשלומם. רבים מאלה שישראל כולאת במתקן חולות עברו טראומות שונות בארץ מוצאם ובדרכם לישראל. במקום להוציא הון עתק על מרכזי כליאה פסולים, שמעצימים את הטראומות שעברו, יש לבחון באופן מידי והוגן את בקשות המקלט ולסייע לאלה הזקוקים להגנה ולשיקום פיזי ונפשי".

משירות בתי הסוהר נמסר בתגובה: "שירות בתי הסוהר מעניק לשוהים במתקן את מלוא השירותים והציוד הנדרשים למחייתם באופן שוטף ומבוקר וללא מחסור. מלבד שלוש ארוחות מלאות ביום, המוגשות בחדר אוכל מסודר, מסופקים לשוהים מוצרי היגיינה, חומרי ניקיון וכביסה, ציוד סדקית ועוד. מעבר לכך, מחולק לכל שוהה תקציב חודשי בסך כ-500 שקלים ואשר בו הוא רשאי לרכוש כל פריט שחפץ בו. בימים האחרונים נבחנה סוגיית הסכו"ם והוחלט להרחיב את הפריטים שישמשו את הסועדים מעבר לנהוג במתקני שב"ס האחרים. לעניין הלימודים, חשוב להדגיש כי במתקן חולות שוהים בוגרים שאין לגביהם חובת חינוך וכן גם לא לימודי עברית. במקום מופעלת תכנית של חוגים ופעילות העשרה ופנאי, ולא לימודים פורמליים".

לפניות לכתבת דנה ויילר-פולק - danawp@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully