וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חרף החלטת בג"ץ: מבקשי המקלט עדיין כלואים בדרום

אף שבית המשפט ביטל את החוק למניעת הסתננות לפני יותר מחודשיים והורה לשחרר תוך 90 יום את מבקשי המקלט הכלואים במתקן סהרונים, ברשות האוכלוסין לא ממהרים ליישם את ההחלטה

שבועיים בלבד נותרו לרשות האוכלוסין וההגירה לשחרור מבקשי המקלט הכלואים בכלא סהרונים שבדרום, אך זו פועלת בעצלתיים. עד כה, למעלה מחודשיים לאחר ביטול החוק למניעת הסתננות על ידי בג"ץ, שוחררו 561 בני אדם בלבד, מתוך 1,750 מבקשי המקלט המוחזקים שבג"ץ הורה לשחרר תוך קביעת פרק זמן של 90 יום לכך.

יצוין כי בשבוע שעבר אישרה הכנסת בקריאה ראשונה חוק חדש שיזם שר הפנים, גדעון סער, שנועד להחליף את החוק שביטל בג"ץ בספטמבר בטענה כי תקופת המאסר הארוכה של שלוש שנים אינה חוקתית. החוק החדש יכלול תקופת מאסר קצרה יותר - של שנה - למבקשי מקלט חדשים שייכנסו לישראל, וכמו כן במסגרתו יועברו מבקשי מקלט ותיקים ל"מתקן שהייה פתוח" בנגב.

עוד בנושא
"כליאת מסתננים לשנה מנוגדת לעקרונות הדין"
הממשלה אישרה: מסתננים ייכלאו לשנה ללא משפט
בג"ץ ביטל החוק שמאפשר לעצור זרים ל-3 שנים

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"כל האגף יודע שאני סובל כששומעים אותי צורח בלילה". כלא סהרונים, יולי 2013/מערכת וואלה!, צילום מסך

ואמנם, אם החוק החדש יאושר בקריאה שנייה ושלישית, יועברו מבקשי המקלט הכלואים כעת בסהרונים למתקן פתוח, ולכן ברשות האוכלוסין לא ממהרים לשחררם. התמהמהות רשות האוכלוסין בכל הנוגע לשחרור מבקשי המקלט הכלואים מקוממת גם בשל העובדה כי בין המוחזקים יש גם קורבנות עינויים ואונס המוחזקים בכלא למעלה משנה, מה שעל פי ההיגיון הבריא היה אמור להיות נימוק למתן עדיפות בשחרור שנכפה על הרשות.

נ', אזרח אריתריאה הגיע לסהרונים ביוני 2012 לאחר שחווה עינויים קשים בשבי בסיני, אף שכלל לא תכנן להגיע לישראל. "נחטפתי מהעיר גליאה שבסודן עם עוד עשרה אנשים", הוא מתאר. "בדרכנו לקאסלה הועברנו בתוך טנדר, כשכמה מהאנשים בקבוצה קפצו במהלך הנסיעה וכנראה נהרגו. במהלך הנסיעה קשרו אותנו בחבלים וכיסו אותנו בבדים על מנת להסתיר אותנו. נתנו לנו חתיכת לחם פעם ביום ומים מעורבבים בדלק, רק בשביל להחזיק אותנו חיים. בגבול סודן-מצרים העבירו את מי ששרד - שלושה אנשים מתוך עשרה, לטנדר נוסף שחיכה בצדו השני של הגבול ומשם הוסענו לסיני".

"אמרו שאם לא נחזור מרצון, נוחזר שלא מרצון"

על מה שחווה בסיני מתקשה נ' לדבר, אך לבסוף מספר: "בסיני לא היה לי כסף לשלם, הם ידעו את זה ולכן עשו לי את כל הדברים המרושעים האלו. במהלך הימים הכריחו אותי ללכת להביא מים, לנקות את הפצעים של האנשים. בנוסף, כשנשלחתי להביא מים היו אונסים אותי, והדבר הפך לשגרה במהלך החודש שהחזיקו אותי שם. בנוסף העינויים כללו שריפה במקלות פלסטיק בכל חלקי גופי, כיבו עליי סיגריות, וכך הכול נמשך עד שהצלחתי לגייס 6,500 דולר".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
כלא סהרונים, יולי 2012. יותם רונן
כלא סהרונים/יותם רונן

התמונות הקשות לא הרפו גם כשהגיע נ' לישראל והועבר מיידית לכלא. מהרגע שהתחילו השחרורים בעקבות החלטת בג"ץ, ממתין נ' לתורו ומקווה שהשהייה מחוץ לכלא תסייע לו להחלים מהטראומה שחווה. "עד היום אני סובל מסיוטים ומתקשה להירדם" אומר נ'. "אני מתעורר בבהלה בלילה כשהפלשבקים כל הזמן חוזרים. כל האגף יודע שאני סובל כששומעים אותי צורח בלילה. אני מתבייש בזה, אז לא סיפרתי על מה שאירע לאיש, רק לחבר קרוב. אני מקווה להשתחרר בקרוב ואולי לקבל טיפול שיעזור לי עם כל מה שהיה, ככה אני לא יכול להמשיך".

במקביל להחזקת מבקשי מקלט שחוו טראומה קשה במעצר, נאלצים המוחזקים להתמודד גם עם לחץ מאסיבי המופעל על ידי פקידי הרשות כדי לעודד עזיבה מרצון תמורת סכום שקפץ ל-3,500 דולר. "לאחרונה נכנסו לאגפים אנשי משרד הפנים ואמרו שמי שרוצה לחזור לאריתריאה יקבל 3,500 דולר" מעיד ט', אזרח אריתריאה. "באגף שלי אנשים לא נענו להצעה, אך הם המשיכו ואמרו שאם לא נסכים לחזור מרצון נישאר בכלא כל החיים שלנו".

רשות האוכלוסין: "פועלים בהתאם לפסיקת בג"ץ"

שני מבקשי מקלט מדרפור, שנכנסו לכלא סהרונים בשבוע שעבר אחרי חודשים ארוכים שבהם לא נקלטו מבקשי מקלט חדשים, העידו כי מיד עם כניסתם לכלא הופעל עליהם לחץ רב לחתום על עזיבה מרצון "אמרו לנו כל הזמן אם לא תחזרו מרצון אז תחזרו שלא מרצון, בסוף תחזרו בכל מקרה".

"העובדה שנותרו כמעט שבועיים לפרק הזמן שהקציב בג"ץ לשחרור מיידי של מבקשי המקלט, והעובדה כי עד כה שוחררו פחות משליש מכלל הכלואים מקוממת ומהווה ביזוי מוחלט של פסק הדין", אומרת רעות מיכאלי, מנכ"ל מוקד סיוע לעובדים זרים. "מעבר לכך, מצער מאוד שהממשלה לא מפנימה שהמצב המורכב מצריך פתרונות מורכבים, ובוחרת להמשיך לנקוט אמצעים נואשים שאין להם תכלית. אנשים שנשקפת סכנה לחייהם בארצם לא יחזרו אליה, לא משנה מהו הסכום שיוצע להם".

מרשות האוכלוסין וההגירה נמסר בתגובה: "רשות האוכלוסין וההגירה פועלת בהתאם לפסק הדין בבג"ץ ובוחנת את עניינם הפרטי של כלל המוחזקים במשמורת. שחרורם של מסתננים נוספים מתקיים כל העת וצפוי להתקיים ברציפות לאחר קבלת החלטה פרטנית בעניינם, כך שההחלטה תתקבל בתוך 90 יום ממועד פסק הדין. עניינם של המסתננים נבחן וייבחן בשים לב לכמה גורמים ובהם מועד כניסתם למשמורת, מדינת מוצאם, הליך הזיהוי שלהם, טעמים הומניטריים, החלטות מבתי המשפט השונים ועוד".

לפניות לכתבת: danawp@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully