וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חנוכה בפתח: "להנגיש המופעים לילדים לקויי שמיעה"

19.11.2013 / 5:36

בעלי האולמות חויבו להתאים אותם לבעלי מוגבלויות, אולם לא ממהרים לעשות זאת. בפנייה לשרת התרבות נכתב כי הדבר גורם סבל רב לילדים, שלעתים מוותרים על המופע. "זה מתסכל"

יח"צ - חד פעמי

(צפו: חברי הכנסת שרו בשפת הסימנים לרגל יום ההזדהות עם ארגוני החירשים)

בזמן שילדים רבים ברחבי הארץ ילכו לראות את מופעי חנוכה בחודש הבא, יהיו אלפים – הורים, ילדים ובני נוער – שייאלצו להישאר בבית. הסיבה: למרות התקנות שאושרו לאחרונה, המחייבות בעלי אולמות להנגיש את המופעים לאנשים לקויי שמיעה עד שנת 2017, רוב המקומות לא ממהרים לעשות זאת. כעת, דורש ארגון מיחא, הפועל למען ילדים בעלי לקויות שמיעה, כי שרת התרבות והספורט לימור לבנת תוודא כי התקנות נאכפות בהקדם האפשרי וכי האולמות הופכים את המופעים לחנוכה לנגישים עבור אותם ילדים בעלי לקויות. היום (שלישי) יתקיים בכנסת יום המודעות ללקויות שמיעה של כלל הארגונים העוסקים בתחום.

שרת הספורט לימור לבנת. קובי אליהו
"לאלפי ילדים עם לקויות בשמיעה אין סיבה לחכות לאירועי התרבות האלו". שרת התרבות והספורט לימור לבנת/קובי אליהו

על פי נתוני הארגון, בארץ חיים כ-8,000 ילדים בני שלוש עד 18 שהם בעלי לקויות שמיעה. האולמות שבהם נערכים המופעים לחנוכה, רבים מהם כוללים רעשים חזקים ומוזיקה בעוצמה גבוהה, לא תמיד מקפידים על התקנה של עזרי שמיעה והנגשה אקוסטית של האולם כפי שנדרש בתקנה. במכתב ששלח לשרה לבנת כתב מנכ"ל מרכז מיחא, בועז הרמן: "לצערנו, למרות אישור התקנות בדבר הנגשת אולמות האירועים, העובדה שמתקיימת החלה הדרגתית ביישום התקנות עד שנת 2017, מאפשרת לבעלי האולמות לדחות את תיקון הליקויים, דבר הפוגע קשות בילדים ומבוגרים הסובלים מלקויות שמיעה. בימים אלו, מצפים מיליוני ילדים בישראל למופעי חנוכה. לצערי, לאלפי ילדים עם לקויות בשמיעה אין סיבה לחכות לאירועי תרבות אלו, המיועדים אמנם לכל ילדי ישראל, אך אינם מותאמים לאלו מהם הסובלים מלקות בשמיעה".

הרמן המשיך וכתב: "הרעש מחריש האוזניים וההדהודים הנגרמים כתוצאה ממערכות ההגברה באולמות הגדולים, הנעדרים הנגשה אקוסטית ועזרי שמע מתאימים, גורמים סבל רב לילדים שנאלצים לעזוב את המופע עוד בתחילתו, או לא להגיע אליו כלל".

"גם לילדים רגילים זה לא טוב"

את התחושות שמתאר הרמן במכתבו מכיר היטב איתי ביכלר, תושב כפר סבא ואביה של מאיה, ילדה בת חמש הסובלת מלקות שמיעה. "זה קרה לפני שנה באחת מהפקות חנוכה", סיפר ביכלר. "אחרי מספר דקות בהופעה מאיה אמרה שכואבות לה האוזניים, אז הורדנו לה את מכשירי השמיעה. בהפסקה היא כבר ביקשה ללכת, זה היה בלתי נסבל. היא הייתה עצובה, היא מאוד התבאסה כי האחיינים שלה שהיו איתה שם נשארו והיא הייתה צריכה לצאת. היא לא התלבטה אם ללכת או לא, כי היא מאוד מודעת למגבלה שלה, אבל בתור הורה זה מתסכל".

ביכלר טוען כי הבעייתיות נעוצה במערכות ההגברה האימתניות שמופעלות במופעים: "ההגברה לא מתחשבת. הם רק רוצים להגיע לאנשים בשורה האחרונה. זה הגברה ברמה כל כך נמוכה שזה כמו מגה פון מחוזק. מבחינת הילדים זה פשוט בלתי נסבל. אני תמיד אומר שאם הם היו משקיעים עשירית מההשקעה בכוכבים, בהנגשה מינימלית, לא היינו מגיעים למצב הזה".

ביכלר מציע כי מארגני המופע יערכו מופע נפרד לילדים בעלי לקויות שונות שיונגש במיוחד עבורם. "אז תהיה פחות פירוטכניקה, אבל ילדים עם צרכים מיוחדים יוכלו ליהנות מהופעה כזו". לדבריו, הדציבלים הגבוהים במופעים הללו עלולים לפגוע גם בשמיעתם של ילדים רגילים. "אני תמיד אומר שהמבחן הוא שאם לאדם רגיל כואב באוזניים, אז לילדה שלי כואב פי שמונה מזה", הוסיף ביכלר. "יש הופעות שבהן השחקנים עושים תחרות מי צועק חזק יותר למיקרופון רק כדי לעשות קקופוניה. זה כמו שבצעירותנו היינו במועדונים והיינו יוצאים עם 'פיצוצים' באוזניים. אז לילדה שלי זה בלתי נסבל וגם לילדים רגילים זה לא טוב".

עוד בנושא:
שקט במסדרונות הכנסת: הח"כים שרו בשפת הסימנים
דעה / האחר הוא אני - השיח שביני לביני

לפניות לכתבת מיכל רשף: michalresh1@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully