וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדינה מתעלמת מבג"ץ: "לא משחררים מסתננים"

ארגוני זכויות אדם, שהובילו לביטול החוק שאפשר להחזיק זרים לשלוש שנים, פנו ליועץ המשפטי לממשלה בטענה שהחלטת בג"ץ לא מיושמת. "באופן אבסורדי, מספר הכלואים ששוחררו פחת"

חודש אחרי ההכרעה הדרמטית של בג"ץ, לפיה ייאסר להחזיק מסתתנים לתקופה של יותר מ-90 ימים, עולה כי ההחלטה טרם יושמה. בעקבות זאת, פנו הבוקר (ראשון) ארגוני זכויות אדם ליועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין בבקשה כי יורה לרשות האוכלוסין וההגירה לשחרר לאלתר את מבקשי המקלט המוחזקים במתקני כליאה מתוקף החוק.

לטענת הארגונים, שהיו אלה שהובילו לביטול החוק שאפשר בזמנו לכלוא מסתננים למשך שלוש שנים ללא משפט, הרשות לא רק שאינה משחררת אנשים מיוזמתה אלא אף מונעת שחרור כלואים. עד כה, אגב, שוחררו מבקשי מקלט בודדים בלבד בהוראת דייני בית הדין לביקורת משמורת. ברשות האוכלוסין וההגירה סרבו להשיב לשאלת וואלה! חדשות ולמסור מידע על מספר המוחזקים ששוחררו מבתי הכלא עד כה.

כלא סהרונים, יולי 2012. יותם רונן
מתקן הכליאה סהרונים שבנגב/יותם רונן

בפסק הדין שניתן לפני כחודש קבע בג"ץ כי דינו של תיקון החוק למניעת הסתננות להתבטל מיידית וכי על הרשות לשחרר את הכלואים שמספרם נעמד בכ-2,000 איש. בשל מספק המוחזקים הגבוה, הורה בג"ץ לרשות להתחיל מיידית בבחינת תיקי המוחזקים ולשחרר את האנשים על פני תקופה של 90 יום.

נציגי הארגונים שעתרו לבג"ץ - "התכנית לזכויות פליטים באוניברסיטת תל אביב", "מוקד סיוע לעובדים זרים" ו"האגודה לזכויות האזרח" - פנו במכתב לווינשטיין וכתבו כי "רשות האוכלוסין וההגירה מחזיקה בפרשנות מוטעית לפסק הדין וגורסת כי בית המשפט קצב לה תקופה בת 90 ימים, שבמהלכה היא יכולה להימנע משחרור הכלואים". עוד נכתב כי "למיטב ידיעתנו, אף שמאז ניתן פסק הדין חלפו מספר שבועות, רשות האוכלוסין וההגירה טרם החלה לשחרר מיוזמתה מי מן הכלואים בעקבות בדיקה פרטנית של עניינו. יתרה מכך, רשות האוכלוסין וההגירה מוסיפה להתנגד לבקשות לשחרור שמוגשות לבית הדין לביקורת משמורת, ואף מגישה בקשות לעיון מחדש בהחלטות שחרור שכבר ניתנו על ידי בית הדין בעניינם של אזרחי אריתריאה וסודן לפני מתן פסק הדין".

כלא סהרונים יולי, 2012. יותם רונן
לדברי ארגוני זכויות אדם, רשות האוכלוסין ממאנת ליישם את ההחלטה של בג"ץ/יותם רונן

עו"ד ענת בן דור, אסף וייצן ועודד פלר - שפנו לווינשטיין בשם הארגונים, אמרו כי בשבועות שחלפו מאז מתן פסק הדין "פחת באופן אבסורדי מספר הכלואים ששוחררו ממתקני הכליאה, לעומת התקופה המקבילה טרם מתן פסק הדין". מעבר לכך, טענו, בתקופה זו הגישה הרשות לבתי הדין למשמורת גם בקשות לעיון מחדש בהחלטות לשחרור, שניתנו בעניינים של אזרחים מאריתריאה ומסודן, ובמסגרתן ביקשה לעכב את השחרורים. "על רקע דברים אלו, מבקשים הארגונים מהיועץ המשפטי לממשלה להורות בדחיפות לרשות להתחיל בהליך בדיקה פרטני ושחרור לאלתר", אמרו. עוד ביקשו שהיועץ המשפטי לממשלה יורה על מתן עדיפות לשחרור מיידי של כלואים לגביהם קיימים טעמים הומניטריים לשחרור, ובכלל זה קורבנות עינויים.

כאמור ברשות האוכלוסין וההגירה סרבו למסור מידע לגבי מספר המוחזקים ששוחררו ומסרו: "לא ידוע לנו על פנייה מעין זו".

לקריאה נוספת:
בג”ץ ביטל החוק שמאפשר לעצור זרים ל-3 שנים
הזרים נושמים לרווחה: ”נכלאנו בלי הגבלה ומשפט”
דעה: הכי קל להתעלם ממציאות מורכבת

לפניות לכתבת דנה ויילר-פולק: danawp@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully