וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"קנאביס חוקי יניב 1.6 מיליארד שקלים בשנה למשק"

על פי מחקר של מכון ירושלים לחקר שווקים, לגליזציה של הסם תפחית את מחירו בכ-40%, תצמצם עלויות למדינה ותכניס מיליונים ממיסוי. עורך המחקר: "התמיכה בלגליזציה תעלה"

קנאביס רפואי/צילום: תיקון עולם, עריכה: יאיר דניאל, קריינות: אביב אברמוביץ'

לגליזציה של קנאביס תניב לקופת המדינה יותר ממיליארד שקלים בשנה ותפחית את עלויות הקנייה באופן משמעותי - כך עולה ממחקר שמפרסם הבוקר (רביעי) מכון ירושלים לחקר שווקים, מכון בעל נטייה ימנית-כלכלית-ליברלית. כמו כן, המחקר בדק את עמדות הציבור בנוגע להפיכתו של הסם האסור לחוקי וחשף תמיכה רחבה ביוזמה.

על פי המחקר שערך חוקר המכון ירדן גזית, לגליזציה של הקנביס תכניס לקופת המדינה כ-950 מיליון שקלים מדי שנה (לפי שיעור מס זהה המוטל על סיגריות - 52%) ותחסוך כ-700 מיליון שקלים שמופנים כיום לאכיפת החוק נגד המשתמשים בקנאביס. בסך הכול, תתפח קופת המדינה, טוען החוקר, בכ-1.6 מיליארד שקלים בשנה.

גידול של מריחואנה רפואית לחולי סרטן על ידי חברת תיקון עולם. רויטרס
המחיר יירד בכ-40%/רויטרס

"למעלה מ-18 אלף תיקים פליליים נפתחים מדי שנה בגין עבירות הקשורות בקנאביס, כ-70% מהם בגין החזקה לצריכה עצמית", אומר ירדן גזית, חוקר במכון. "אכיפת איסור השימוש, הגידול והסחר בקנאביס אחראית ל-5.2% מכלל התיקים הפליליים, 6.4% מכלל התיקים המגיעים להכרעה בבית משפט ו-5.4% מהאסירים הפליליים בישראל."

על פי המחקר, לפחות 275 אלף ישראלים בוגרים השתמשו במריחואנה בשנה האחרונה, ולפי ההערכה, "השוק השחור" שבו נמצא הסחר בקנאביס כיום מגלגל כ-2.5 מיליארד שקלים בשנה. "החישוב מבוסס על נתונים מישראל ועל מתדולוגיה דומה לזו של מחקר שנעשה בארה"ב על ידי פרופסור ג'פרי מיירון מאוניברסיטת הרווארד", נכתב במחקר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

אם לגליזציה של הסם תביא תועלת במישור המאקרו-כלכלי, הרי שלפי המחקר יחול שינוי לטובה גם ברמת המיקרו - למשתמש הבודד. לפי הבדיקה שקיימו החוקרים, מחירו של גרם אחד של מריחואנה, העומד כיום על כמאה שקלים, יירד בכ-40% ויהיה 59 שקלים לגרם. עוד מעריך החוקר כי תחול עלייה בכמות הכוללת של צריכת המריחואנה - מ-24.7 טונות בשנה כיום ל-30.7 טונות.

הפגנת מחאה בעיר מאסטריכט, דרום הולנד, נגד החוק החדש האוסר למכור קנביס למי שאינו תושב המדינה, 1 במאי 2012. רויטרס
"14.5% הודו שעישנו מריחואנה לפחות פעם אחת"/רויטרס

בנוסף, בדקו במכון המחקר את עמדות הציבור כלפי לגליזציה של הסם הנפוץ. מהסקר, שנערך בקרב 500 נשאלים ומהווה מדגם מייצג של האוכלוסייה היהודית בישראל, עולה כי 26% מהציבור בלבד תומך בלגליזציה לעומת 64% מתנגדים; 75% מהנשאלים סבורים שלצמח סגולות רפואיות ו-14.5% מהנשאלים הודו שהשתמשו במריחואנה פעם אחת לפחות בעבר.

"רמת התמיכה בלגליזציה בישראל דומה לזו שהייתה בארה"ב בשנת 2000, כך שגם בישראל השיעור עשוי להשתנות במהירות", אומר עורך המחקר. "רבים מהמתנגדים ללגליזציה בסקר הביעו נכונות לשקול מחדש את עמדתם בנסיבות מסוימות. התומכים בלגליזציה עשויים לגייס את מרבית הציבור לעמדתם על ידי הסברה ושכנוע. דיון ציבורי אשר יציג את הנתונים ממדינות אשר התירו לגליזציה ואת ההשפעות הכלכליות שלה עשוי להפיג את חששות המתנגדים וליצור רוב התומך בלגליזציה".

  • עוד באותו נושא:
  • מריחואנה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully