וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מותו של הרב השנוי במחלוקת פתר תעלומה רבת שנים

במשך שנים תהו בצפת מי הוא "האדמו"ר החשוב" שלשמו הוקמה מערת קבורה מפוארת בבית העלמין המקומי. כעת, משהלך לעולמו הרב שרגא ברג - שלימד את מדונה קבלה - העיר גועשת

הקהילה החרדית בצפת גועשת: הרב שרגא ברג, ראש "המרכז לחקר הקבלה", הלך לעולמו בלילה שבין שני לשלישי והוא בן 86. זמן קצר לאחר מותו, קיבלו עובדי המועצה הדתית והחברה קדישא של העיר הנחייה מהרב שמואל אליהו, רבה הראשי של העיר ומי שעד לא מזמן היה מועמד מוביל לתפקיד הרב הראשי לישראל, להתחיל בהכנות לטקס הקבורה שצפוי להתקיים היום (רביעי) בבוקר – וכך נפתרה תעלומה האופפת את עיר הקודש מזה כמה שנים.

במשך שנים תהו תושבי העיר מי הוא "האדמו"ר החשוב" שנציגיו קנו והקימו עבורו מערת קבורה מפוארת בעלות של 180 אלף דולר בבית העלמין. כעת, ברור לכולם שאותו אדמו"ר הוא לא אחר מהרב השנוי במחלוקת, שמדונה, דמי מור ואשטון קוצ'ר היו רק חלק מתלמידיו במרכז הקבלה שהקים בלוס אנג'לס.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שיש צד חיובי במה שהוא עשה. הרב ברג/מערכת וואלה!, צילום מסך

"הרב ברג גרם לנזק רוחני"

"כשהגיעו אלינו לקנות את חלקת הקבר לא ידעתי שמדובר ברב ברג", אמר אתמול הרב אליהו. "בא אלינו נציג שביקש לקנות חלקת קבורה, לא ידענו למי. שאלנו רק כמה שאלות לגבי טיבו של האדם ויהדותו. הבהרנו שבמקום יכולים להיקבר רק יהודים. אנחנו לא בודקים בציציות של מי שבא לקנות חלקת קבר". לדבריו, "מבחינתנו, אין שום בעיה עם זהותו של הרב ברג. מדובר ביהודי כדת וכדין שיש צד חיובי במה שהוא עשה. הוא הראה את יופיה של היהדות גם בעיני אומות העולם. יש צד קצת שלילי שיש אנשים שחושבים שבמקום להעלות את האנשים לתורה, הוא הוריד את התורה לאנשים".

רבנים במגזר החרדי חוששים עתה מהתפרצויות זעם ומהתלקחות יצרים מצד גורמים קיצוניים בקהילה שכבר החלו להביע את תמיהתם על קבורתו של הרב ברג בעיר הקודש הקבלית לצד דמויות בולטות וחשובות במורשת היהודית כדוגמת ממציא הקבלה הלוריאנית, האר"י הקדוש, מחבר "שולחן ערוך" יוסף קארו, כותב פיוט השבת "לכה דודי" שלמה אלקבץ וכותב פיוט השבת "ידיד נפש", אבי אלעזר אזכרי.

"הם קנו חלקת קבר וההלוויה תהיה לפי כל כללי הטקס הדתי. מדובר באדם יהודי, לא בגוי או גר שהגיור שלו לא היה לפי ההלכה", אמר אתמול בזהירות הרב מרדכי ביסטריצקי, רב קהילת חב"ד בצפת, מנהל מחלקת הכשרות של העיר ובנו של לוי ביסטריצקי, שהיה רבה הראשי של צפת. יחד עם זאת, הוסיף הרב ביסטריצקי: "רגשית, זה מפריע לי שהוא ייקבר בבית העלמין בו קבורים האר"י הקדוש, כותב 'שולחן ערוך' וצדיקים גדולים נוספים. יש כאן בעיה מסוימת, כי הנזק הרוחני שהוא עשה, הוא נזק".

מדונה בישראל. GettyImages
"היא גויה, היא לא יהודייה". מדונה בהופעתה האחרונה בישראל ביוני 2012/GettyImages

במשך שנים ארוכות הוחרם הרב ברג על ידי רבנים רבים מכל זרמי הקהילה החרדית האורתודוקסית. עיקר הסיבות להחרמה היו אי ההקפדה על הפרדה בין גברים ונשים כנדרש בהלכה והפיכת לימודי תורת הנסתר, שהיכולת בלימודיה מיוחסת ליהודים שהם "יחידי סגולה", לגויים שממשיכים לנהל אורח חיים ראוותני ולעיתים אף פרובוקטיבי.

עוד כשהחלה מלאכת הקמתה, עוררה מערת הקבורה המפוארת סקרנות רבה מצד תושבי צפת, לגבי זהות "האדמו"ר החשוב" שעתיד להיקבר בה. המערה מאובזרת בתאורה הפועלת על אנרגיה סולארית, מערכות אוורור ושער הנעול במערכת קידוד מיוחדת. על הקיר הפנימי של המערה תבליט מהודר של מנורת הקנים ומולה ספסל אבן השקוע בתוך הקיר. "תמיד התפלאתי מי בנה כזאת מערת קבורה מפוארת ומשוכללת ומבחינתי שאלת החן, היא השאלה האמתית שיש פה. כיצד נתנו בכלל להקים כאן מערה כזאת?", תהה הרב דב קפלן, רב העיר העתיקה של צפת והבן של הרב שמחה כהן קפלן, שהיה בעבר הרב הראשי של צפת.

"יש מתיחות באוויר"

לדברי הרב קפלן, "הרב ברג הוא קודם כל יהודי ולכן צריך לקבור אותו בבית עלמין יהודי ואם אדם קנה חלקת קבר כדת וכדין ויש לו שטר של חברה קדישא, אז היא שלו. אבל אני לא חושב שזה מתאים שאדם כזה ייקבר בעיר כמו צפת. אני חושב שזה שהוא לימד את מדונה קבלה זה חמור מאוד. זה ברור מה מדונה מייצגת. מעבר לכך, היא גויה, היא לא יהודייה. אבי אמר פעם שלא כל אחד יכול ללמד את הקבלה ולא כל אחד יכול ללמוד אותה. את התורה, הגמרא, המשנה והתלמוד כל אחד יכול ללמוד, אבל אם אדם לא ראוי ללמוד קבלה אז מדובר כאן בעיוות ובסילוף של הדת. אדם כזה הוא טועה, מטעה ומתעתע".

הבוקר צפויים לנחות בישראל 15 מטוסים ועליהם מאות מחסידיו של הרב ברג שיגיעו לטקס ההלוויה מארה"ב וממדינות נוספות באירופה. מארגני הטקס ברבנות הראשית ובמועצה הדתית של העיר הקפידו לקיים אותו כהלכתו "על קוצו של יוד" בניסיון למזער את המתיחויות השוררות בקהילה החרדית בעיר. "עוד לא שמעתי מישהו שאומר לא לקבור מאן דהו בבית העלמין, בין אם הוא דתי, או חילוני או מסורתי", סיכם הרב אליהו. "עברנו על הליין-אפ של כל ההלוויה הזאת, כדי לבדוק שהכל יעשה כהלכה ולפי הספר. גם אנחנו מרגישים את המתיחות של הקהילה באוויר. יש כאלה שחושבים שהרב ברג הוא מחוץ לגדר. אנחנו לא חושבים ככה גם אם אנחנו לא מסכימים עם הדרך שלו. אבל אני חושב שהעובדה שיש בעולם התדיינות גוברת והולכת בקבלה, היא חיובית. היא תואמת למה שנכתב בספר הזוהר, שבאחרית הימים תהיה התעניינות גוברת מצד כל העולם בחכמת הנסתר".

מת הרב ברג שעמד בראש המרכז לקבלה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully