וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השר פרץ: הימנעו משימוש בתרנגולות למנהג הכפרות

לי בן שי

8.9.2013 / 13:39

ההתנגדויות למנהג עולות מחדש לקראת יום כיפור, והשר האחראי על רווחת בעלי החיים קרא לציבור "להפסיק את ההתעללות הקשה הזו". עמותת אנונימוס: להעדיף כפרות בממון

לקראת יום הכיפורים, שבות ועולות ההתנגדויות למנהג הכפרות: השר להגנת הסביבה, עמיר פרץ, קרא לציבור להימנע משימוש בתרנגולות כחלק מהמנהג, מחשש לצער בעלי החיים. "יום כיפור הוא יום של חשבון נפש ודווקא ביום זה אין מקום לגרום סבל לכל כך הרבה בעלי חיים", מסר השר. "ישנן דרכים הרבה יותר אנושיות לקיים את מנהג הכפרות ואני קורא לציבור להפסיק את ההתעללות הקשה הזו".

לדברי המשרד להגנת הסביבה, לקראת החג, מוחזקות התרנגולות בכלובים צפופים ובתנאים קשים הגורמים למפגעים חמורים. לאחר קיום המנהג, מובלות חיות רבות לשחיטה אשר אמורה להתבצע במהירות. בשל כך, רבות מהן אינן נשחטות כהלכה, ונזרקים פגרים רבים. ממשרדו של פרץ נמסר כי במקום ביצוע הכפרות על בעלי חיים, יש להעדיף את קיום המנהג באמצעות פדיון כפרות תמורת כסף.

מנהג כפרות בירושלים, אוקטובר 2011. עומר מירון
חיות רבות אינן נשחטות כהלכה, ועל כן נזרקים פגרים רבים. ערב יום הכיפורים בירושלים, 2011/עומר מירון

"במסגרת טקסי הכפרות נגרם סבל קשה לעשרות אלפי תרנגולים", נמסר לוואלה! חדשות מעמותת אנונימוס לזכויות בעלי חיים. "הטקס עצמו כולל החזקת התרנגול ברגליו או בכנפיו, טלטולו סביב הראש ושחיטתו. סבל נוסף נגרם עקב ההובלה הממושכת בכלובים דחוסים, ללא מים ומזון. תרנגולים שלא נעשה בהם שימוש לעתים ננטשים, גוועים בכלוביהם". גם בעמותה הדגישו את החלופה של פדיון הכפרות: "אנו מאמינים שאת יום הכיפורים, יום שבו אדם עושה חשבון נפש ומבקש להרבות בזכויות, לא ראוי לציין במעשה שיש בו התאכזרות כלפי בעלי-חיים. מנהג הכפרות בממון הוא מנהג יפה שמרבה אושר בעולם, מבטא נדיבות וערבות הדדית".

כמו כן, ציינו בעמותה כי נעשתה פנייה לרבנים הראשיים, הרב דוד לאו והרב יצחק יוסף, בבקשה שיקראו לציבור להעדיף כפרות בממון. כבר בעבר עלתה ההתנגדות לשימוש בתרנגולים למנהג הכפרות. הרב יוסף קארו, בעל השולחן ערוך, קבע: "מה שנוהגים לעשות כפרות בערב יום הכיפורים, לשחוט תרנגול על כל בן זכר ולומר עליו פסוקים, יש למנוע המנהג". גם בדורנו היו פוסקים שהתנגדו למנהג הכפרות בתרנגולים. הרב חיים דוד הלוי, כתב: "ולמה צריכים אנו דווקא בערב היום הקדוש, להתאכזר על בעלי חיים, ללא כל צורך, ולטבוח בהם ללא רחמים, בשעה שאנו עומדים לבקש חיים על עצמנו מאת אלקים חיים".

עוד באותו נושא:
יש אמונה: חרדים מתנדבים למען בעלי חיים
יהדות בתמונות: צפו במנהג הכפרות בירושלים
כיפורים 2011: התאכזרות לחיות ללא כל צורך

לפניות לכתבת: leebenshay@walla.co.il

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כרוז של עמותת אנונימוס לזכויות בעלי חיים שמופץ בבתי כנסת ברחבי הארץ/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully