וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל 2013: 1 מכל 5 קשישים - מתחת לקו העוני

מסקר שנערך בקרב בני 65 ומעלה עולה כי שליש מהקשישים בישראל מתקשים לגמור את החודש. כשליש מהוצאותיהם - על דיור. "צריך לפתח סל שירותים שיהיה מותאם פרטנית ויעיל כלכלית"

שליש מהקשישים בישראל מתקשים לגמור את החודש, 17% חיים מתחת לקו העוני וכך גם 20% מהמשפחות בראשן עומד אדם מעל גיל 65 - כך עולה מנתוני "השנתון הסטטיסטי" של מכון מאיירס-ג'וינט-ברוקדייל ו"משאב", המציג מגמות בקרב בני 65 ומעלה בישראל במגוון נושאים, בהם בריאות, כלכלה, רווחה, תרבות ופנאי, טכנולוגיה ועוד. מדובר בעלייה מהשנה שעברה, אז עמד שיעור הקשישים שהתקשו לגמור את החודש על 29%.

גם מבחינת גובה הפנסיה עולים פערים משמעותיים על פי מגדר, כשהכנסה ממוצעת מפנסיה לנשים עומדת על 4,197 שקל לעומת 6,192 שקל לגברים. עוד עולה כי שעורי התעסוקה בקרב נשים בנות למעלה מ-65 שעברו את גיל הפרישה עולה בהתמדה בעשור האחרון מ-4.1% בשנת 2000 ל-7.4% בשנת 2011.

עוד עולה מנתוני השנתון כי הכנסה חודשית ממוצעת של משק בית של קשישים עומדת על 10,149 שקלים (ברוטו) לעומת 14,629 שקלים בכלל האוכלוסייה. במקביל, ההוצאה הממוצעת החודשית בקרב משקי בית של קשישים עומדת על 10,353 שקל לעומת 13,967 שקל בכלל האוכלוסייה. מפילוח ההוצאה החודשית עולה כי רכיב הדיור הינו הרכיב העיקרי בהוצאות העומד על 30.5% בקרב קשישים לעומת 25.1% בכלל האוכלוסייה. כך גם רכיב הבריאות תופס 8% מהוצאות קשישים, לעומת 5.3% בכלל האוכלוסייה.

הפגנת גמלאים הגזירות הכלכליות מול קרית הממשלה, מאי 2013. נמרוד סונדרס
שיעור הקשישים בישראל נמוך מבין רוב המדינות המפותחות שנסקרו/נמרוד סונדרס

לצד נתונים המעידים על מציאות כלכלית קשה יותר בקרב קשישים, עולה כי קצב הגידול של בני 65+ בישראל הינו כפול מזה של שאר האוכלוסייה. בהשוואה בינלאומית ניצבת ישראל במקום ה-71 כששיעור הקשישים מכלל האוכלוסייה הוא הנמוך מבין 240 המדינות המפותחות שנסקרו. במקום הראשון ניצבת מונקו ואחריה יפן, גרמניה, איטליה ושבדיה. ארה"ב ממוקמת במקום ה-51, ואתיופיה היא שסוגרת את הרשימה.

"לזקנים בישראל יש פחות ופחות כסף פנוי להוציא על שירותים מחד, אולם האוכלוסייה הזו רק הולכת וגדלה", אומר פרופ' יוסי תמיר, מנכ"ל אשל-ג'וינט ישראל, האגודה לפיתוח שירותים למען הזקן מיסודם של ג'וינט ישראל וממשלת ישראל. "המשמעות למערכות הרווחה והבריאות בישראל הינה קריטית - יותר דורשי שירות עם פחות אמצעים לממן את השירותים הללו. לפיכך, ישנו צורך דחוף להיערך כבר היום. ההערכות הן כי עד שנת 2030 צפוי לעמוד שיעור הזקנים על 14% מכלל האוכלוסייה, זאת לאחר שבמשך שנים רבות עמד על 10%. יש צורך לפתח סל שירותים מודולארי שיהיה מותאם פרטנית ויעיל כלכלית".

לקריאה נוספת
אישום: התחזה לשכן ועשק אלפי שקלים מקשישות
”סרט אימה”: מאסר עולם לעובד זר שאנס ורצח קשישה
דעה: שר האוצר, אולי לפחות על הקשישים תחוס?

לפניות לכתבת דנה ויילר-פולק: danawp@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully