וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תקדים רפואי בארץ: כריתת גידול בראש – בידי רובוט

קובי מנדל

17.7.2013 / 5:21

לראשונה בישראל נערך בבית החולים רמב"ם הניתוח הייחודי, שבמהלכו הוסר בהצלחה בעזרת המכשור הזעיר גידול שפיר מראשה של בת 70 מהצפון, שתפח לממדים של אגס וגרם לה לחנק

תקדים בישראל: בבית החולים רמב"ם שבחיפה נערך לאחרונה בהצלחה ניתוח ראשון מסוגו בארץ, ומהראשונים בעולם, לכריתת גידול מהראש בעזרת רובוט. הניתוח בוצע ב-ש', בת 70 מצפון הארץ, שסבלה ב-20 השנה האחרונות מגידול שפיר בראשה, שהיה ממוקם בין בסיס הגולגולת ללסת, קרוב לעין ולעורק הראשי המוליך למוח. הוא התפתח לאורך השנים וגדל באטיות, עד שתפח לממדים של אגס, ובשל גודלו גרם לה לחנק, להפרעות אכילה, לכאבים, ואפילו לסיכון חייה.

הניתוח המקובל לכריתת גידול מסוג זה מצריך חתכים בצוואר ובפנים וניסור של הלסת. משמעות ניתוח זה הוא אשפוז ארוך ופגיעה לא פשוטה באיכות החיים של המטופל. ואולם ל-ש' הוצע לעבור ניתוח פולשני זעיר בעזרת רובוט. לפני כשבועיים היא עברה את הניתוח הייחודי להסרת הגידול - בעזרת רובוט "דה וינצ'י". הניתוח בוצע כולו דרך הפה, ללא צורך בביצוע חתכים בפנים וניסור הגולגולת.

"הרובוט הוא הידיים של המנתח"

בניתוח, שנמשך ארבע שעות וחצי, החדירו הרופאים, פרופ' זיו גיל, מנהל מחלקת אא"ג ניתוחי ראש צוואר ברמב"ם וד"ר יקי כהן, מנהל מכון הקול והבליעה בבית החולים, שתי זרועות דקות בעובי ארבעה מילימטרים כל אחת, לתוך הפה של ש'. בעזרת מצלמה תלת-ממדית מזערית הצליחו הרופאים לבצע כריתה מלאה ומדויקת של הגידול, ללא צורך בביצוע חתכים בעור הפנים וללא צורך בניסור עצמות הראש. הגידול הוסר בשלמותו, ללא פגיעה בעצבים או כלי דם שהיו בקרבתו. כעבור 48 שעות לאחר הניתוח, כבר החלה ש' לשתות ולדבר בחופשיות ולא נזקקה לטיפולים נוספים.

"במשך שנים רבות האישה הזו גידלה גוש שסיכן את חייה, כי חששה מהניתוח", הסביר פרופ' גיל. "היא הסכימה להתמודד עם הבעיה רק אחרי שהטכנולוגיה הבשילה לעשות את הניתוח בדרכים מודרניות. הרובוט הוא הידיים של המנתח. אך מכיוון שהן קטנות יותר, המנתח יכול להיעזר בו, כדי להוציא גידול בגודל אגס מהראש, דרך הפה. הידיים של המנתח פשוט לא נכנסות דרך הפה, ולכן עד היום רוב הניתוחים מבוצעים תוך פתיחת הלסתות והצוואר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully