וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תכינו את הארנקים: תשלומי ההורים לבתי הספר עולים

17.6.2013 / 16:54

מדוח תשלומי ההורים לשנת הלימודים הבאה שהציג שר החינוך בכנסת עולה כי חלה התייקרות משמעותית בתוכניות הלימוד הנוספות ובעלות ההזנה. פירון: אפעל לביטול התשלומים

משרד החינוך הציג הבוקר (שני) את טבלת תשלומי ההורים לשנת הלימודים הבאה, תשע"ד. הטבלה הוצגה בוועדת החינוך של הכנסת, ולמרות שלא חלו בה שינויים בתעריפי רוב השירותים הניתנים לתלמידים, שני תחומים התייקרו בצורה משמעותית: תוכניות הלימוד הנוספות (תל"ן) והשתתפות ההורים בעלות ההזנה (מכוח חוק ארוחה יומית לתלמיד). תשלומי הרשות, ובהם סל התרבות, מסיבות הסיום, פרויקט השאלת ספרי לימוד וטיולים יישארו על כנם. יצוין כי התשלומים שפורסמו הם תשלומי הרשות בלבד, ולא מדובר בתשלומי חובה להורים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מהדוח עולה כי התשלומים עבור תכניות לימודים נוספות (תל"ן) - תכניות העשרה עליהן צריכים להסכים כלל ההורים ושיכולים להוות 15% בלבד מכלל שעות הלימוד - עלו בעשרות שקלים. כך למשל, שעת תל"ן שבועית בחינוך הקדם יסודי עלתה בשנת תשע"ג 119 שקלים לשעה, ואילו השנה עלה הסכום ל-199 שקלים. מדובר אמנם בתשלום גבוה יותר להורים, אולם כתוצאה מכך יוגדל גם התשלום למורים המלמדים שעות כאלה.

בנוסף, סכום ההשתתפות של הורי התלמידים במפעל ההזנה עלה בכמעט שקל למשפחה. כך למשל, בשנת תשע"ג שילמו משפחות שהכנסתן הייתה 2,172 שקלים ומעלה 5.5 שקלים לכל ארוחה, בעוד שהשנה סכום זה אמור לעלות ל-6.3 שקלים. יצוין כי במקרה שתלמיד אינו מסוגל לשלם עבור הארוחה, מחויב המוסד החינוכי להעניק לו ארוחה בחינם.

שר החינוך, שי פירון, אמר הבוקר בוועדת החינוך במהלך הדיון על אישור תשלומי ההורים, כי על המדינה לפעול באופן הדרגתי כדי לבטל את תשלומי ההורים, ולהעניק בסופו של תהליך חינוך חינם במערכת החינוך. הוא ציין כי במהלך הקדנציה שלו יונהגו שורה של תוכניות, אשר יוזילו את עלויות תשלומי ההורים, וכי כבר לקראת שנת הלימודים הקרובה יונהגו מספר תוכניות שיסייעו בהקלת נטל התשלומים.

"אני רואה עצמי מחויב בראש ובראשונה לאוכלוסיית התלמידים הבאה מרקע חברתי-כלכלי נמוך", אמר פירון. בהתאם לזאת, החלטתי להגדיל את קרן המלגות המיועדת לתלמידים אלה". מנגד, הוסיף פירון, "אני שואף שמסגרת החינוך הממלכתית תאזן בין רצון ההורים להעשיר את תכנית החינוך של ילדיהם, לבין השמירה על עקרון השוויון בחינוך".

ישיבת סיעה, מפלגת יש עתיד. מאי 2013. נועם מושקוביץ
השר פירון/נועם מושקוביץ

בחודשים האחרונים נידון תקציב החינוך והקיצוצים הצפויים בו בהרחבה רבה בכלי התקשורת. במקביל לדיונים אלו, הודיע השר בתקופה האחרונה כי יגדיל את קרן המלגות לסיוע למשפחות נזקקות ב-50 מיליון שקלים. כמו כן, החליט פירון להרחיב את פרויקט השאלת ספרי לימוד לעוד כ-500 בתי ספר, כך שההיקף הכולל של בתי הספר אשר יוכלו לקחת חלק במפעל, יעמוד על כ-1,800.

עו"ד גדעון פישר, יו"ר ארגון ההורים הארצי, אמר בתגובה לפרסום טבלת תשלומי ההורים כי "ארגון ההורים הארצי מברך על הצהרת השר בנוגע לשקיפות ושוויון הזדמנויות בחינוך". לדבריו, "הארגון מבקש לבחון יחד עם משרד החינוך כיצד לצמצם את עלות הרכישות של מוצרים נלווים ללימודים, כגון תיקי לימודים, כלי כתיבה ועוד. אמירת השר כי בחזונו תשלומי ההורים יבוטלו בעתיד הנה אמירה חשובה מאוד ואנו נלווה את משרד החינוך להשגת חזון זה לפני סיום כהונתו של השר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully