וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבגרות בהיסטוריה: "בחינה קלה, ניסוחים מתחכמים"

11.6.2013 / 17:22

אלפי מורים ונבחנים חתמו על עצומה לבדיקת קושי השאלות בטופס, אך מורים ותלמידים טוענים שמדובר דווקא בבחינה קלה: "תירוץ של ילדים שלא למדו". שר החינוך: נבחן כל טענה

תלמידים ומורים רבים הביעו ביממה האחרונה מורת רוח מבחינת הבגרות בהיסטוריה שהתקיימה אתמול (שני) והייתה לטענתם קשה מידי ולא הוגנת. אולם ישנם כאלה שסבורים כי הבחינה כלל לא הייתה קשה ואפילו הייתה קלה, וכי רק הניסוח היה מעט בעייתי.

כך אומר למשל, רמי, מורה להיסטוריה בתיכון בירושלים שתלמידיו ניגשו אתמול לבגרות: "הבחינה הייתה קלה. הניסוחים אמנם היו קצת מתחכמים אבל התוכן שלה לא היה קשה. זו בעיה שלנו שאנחנו מלמדים את התלמידים ב'בלוקים' של ידע. צריך לשנות את השיטה, להעלות את הרמה ולבקש מהתלמידים לחשוב, כי ברגע שמזיזים להם קצת את הזווית הם מתבלבלים". למרות זאת הדגיש כי הבחינה לא הייתה הגונה: "אפשר היה לא להתחכם איתם בניסוח. אני לא מבין את ההיגיון שמאחורי ההתחכמויות האלה".

בחינת בגרות במתמטיקה, תיכון קריית שרת חולון, מאי 2013. בן קלמר
"צריך לשנות את השיטה, להעלות את הרמה ולבקש מהתלמידים לחשוב". בחינת הבגרות במתמטיקה בחודש שעבר/בן קלמר

עם זאת, ציין רמי שה"עליהום" התקשורתי סביב המבחן ביממה האחרונה "יצא מפרופורציות". לדבריו, תלמידים חזקים ובתי ספר חזקים הצליחו בבחינה: "היו לכל שאלה שבע או שמונה תשובות נכונות. אם רואים שהייתה חשיבה נכונה הילד יקבל את הניקוד".

גם רועי, מורה להיסטוריה ואזרחות מאזור המרכז, סיפר כי בסופו של דבר, הבחינה הייתה הוגנת. "מדובר בבחינת בגרות שחלקים גדולים ממנה היו סבירים ואפילו היו בה כמה שאלות קלות. היו שאלה או שתיים שהייתה בהן קפיצה ברמת השאלה והחשיבה שנדרשה ואולי הניסוח היה קצת שונה. זו בוודאי לא הייתה בחינה לא הוגנת, והתלמידים בסופו של דבר הבינו את השאלות", ציין.

למידה שמתבססת על חשיבה ופחות על שינון

בסביבתה של המפקחת על המקצוע, אורנה כץ עטר, ציינו כי המבחן תאם את המהלכים שהיא מנסה להוביל בשנתיים האחרונות בתחום, שבמרכזם למידה שמתבססת יותר על חשיבה ופחות על שינון. לדבריהם, כץ עטר טוענת כי הניסוחים של השאלות היו בנויים בהתאם לאשנ"ב - ארגון שנתי של נושאי הלימוד בהיסטוריה - ודרשו מעט יותר חשיבה מהתלמידים. לדבריו, "מאוד אכפת לה מהתלמידים. היא לא ניסתה להקשות סתם".

ומסתבר שגם בקרב התלמידים יש כאלה שסבורים שהבחינה הייתה דווקא קלה. "האמת היא שהרגשתי בסדר, היא לא הייתה קשה", מספר עידן, תלמיד כיתה י' בתיכון "אחד העם" בפתח תקווה. "היו קצת שאלות מבלבלות, אבל הייתה בחירה אז לא בחרתי אותן. אני לא יודע על מה מדברים, אני חושב שהיה מבחן קל והוגן. אני לא יודע מה הבעיה. אני חושב שזה תירוץ של ילדים שלא למדו למבחן אז הם ממציאים שטויות כדי שינסו לבטל להם ולעשות חדש".

אור, תלמיד כיתה י' מפתח תקווה, שעשה גם הוא את הבחינה אתמול, הסכים כי הניסוח היה מסובך מעט, אבל טען כי הדבר לא מצדיק את הטענות: "הכינו אותנו לזה שהניסוח יהיה מעורפל ובסך הכל אחרי שקוראים את השאלה שוב מבינים ומי שידע את החומר ידע לענות". לטענתו, חבריו יצאו מתוסכלים מהבחינה, ויש לבדוק את הטענות על הקושי שלה.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
בחינת בגרות במתמטיקה, תיכון קריית שרת חולון, מאי 2013. בן קלמר
"הכינו אותנו לזה שהניסוח יהיה מעורפל ובסך הכל אחרי שקוראים את השאלה שוב מבינים"/בן קלמר

במקביל לפניות לשר החינוך נפתחו גם עצומות בנושא שקוראות לבדוק מחדש את קושי הבחינה. באחת העצומות, עליה חתמו למעלה מ-11 אלף תלמידים, נכתב: "הבעיה היא לא בחומר, או ברמת השאלות (אף על פי שגם הן היו מתחכמות ונוגעות בפרטים לא רלוונטיים), הבעיה הייתה בניסוח הבגרות ובהתחכמות המיותרת שהכשילה את כולנו. הבגרות עסקה בהיסטוריה, לא בהבנת הנקרא, אף על פי שזה משהו שצריך לדעת, במיוחד דרך מבחנים ובגרויות, עדיין הניסוח בבגרות הנ"ל היה מיועד להכשיל".

"קיבלנו מספר פניות על בחינת בגרות 'טריקית', בעלת ניסוח מסובך ומבלבל", מסרו במועצת התלמידים והנוער הארצית. "נאחד את הפניות ונפנה אותן למשרד החינוך. זו הבחינה השנייה השנה שמעוררת אכזבה בקרב התלמידים, כשלאורך השנים הדבר לא קרה ברמת מודעות כזו. נקווה כי בסופו של דבר נגלה כי לא צצו בעיות בבחינה והציונים יהיו תואמים לציפיות התלמידים".

"נפיק לקחים"

מוקדם יותר היום התייחס שר החינוך שי פירון לטענות בעמוד הפייסבוק שלו. "אני מתחייב לבחון כל טענה הנוגעת להגינותן של הבחינות. הבדיקות תהיינה חדות ושקופות תוך הפקת לקחים לעתיד. בד בבד, במידה והבחינות היו קשות יתר על מידה, נמצא דרך שלא תפגע בתלמידים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"מתחייב לבחון כל טענה"/מערכת וואלה!, צילום מסך

פירון המשיך וכתב: "זה לא סוד. יש לי בעיה עם עודף מדידה הבוחנת שינון. תלמידים רבים מידי עסוקים בלימוד מתוך 'מיקודיות' או 'תשובונים' - והם מצפים לשאלה שכבר ראו. הדקלום, השינון המוגזם אינם חשובים בעיני. אכן - הם הבסיס אבל הם לא מטרת הלמידה. צריך לשנות את השיטה, מן היסוד. יותר עבודת צוות, עבודות חקר, דוחות וכו'. יותר הצגת נושאים - כהרצאה בפני הכיתה. אני לא נגד בחינות. אני לא מאמין בבחינות במתכונתן הנוכחית. הן הפכו למהות הלמידה. הייתי שמח אם היינו משוחחים יותר, חושבים יותר. זה לא במקום הבקיאות בחומר הנלמד. אבל - הפרטים צריכים להיות בסיס לדיון עומק. ובעיקר הם צריכים לעורר השראה ולכוון את החיים העתידיים שלנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully