וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסתה וחרמות נגד חיילים חרדים: "חושש לחיי"

7.6.2013 / 17:01

מנדי, אחד מתוך חרדים רבים שהתגייסו לצה"ל וסובלים מהתנכלויות בתוך קהילותיהם, מספר על הקושי: "חייל חרדי שהולך ברחוב לא יודע אם הוא יחזור הביתה בריא ושלם"

כתבתו של שבתי בנדט; צילום: טל אנגלנדר, מור שאולי, עומר מירון; אבי כהן, דרור פיקלני; עריכה: יאיר דניאל, יותם בן-דוד

החיילים החרדים חווים לא מעט קשיים בציבור אליו הם משתייכים. עצם ההחלטה להתגייס וללכת בניגוד למקובל בחברה בה הם חיים היא החלטה לא פשוטה, ואליה מצטרפים, בחלק מהמקרים, התנכלויות, התרסות וחרמות. לאחרונה, לאור הניסיון לקדם מתווה לגיוס מסיבי יותר של חרדים, המצב מבחינתם הלך והחמיר. עכשיו הם חוששים גם מפגיעה פיזית ותובעים שהמדינה תגן עליהם ולא, לדבריהם, הדבר יפגע בגיוס החרדים שהולך ומתרחב עם השנים.

מנדי (שם בדוי) הוא בחור חרדי צעיר המתגורר בריכוז חרדי. אדם חייכן ונעים סבר שבסך הכל הבין שלימודים בישיבה לא מתאימים לו והחליט להמשיך הלאה. הוא רצה לשרת ולאחר מכן לצאת לעבוד ולהמשיך בחייו, כמו כל אזרח אחר במדינה. לפני למעלה משנה הוא החליט להתגייס, החלטה שלא הייתה פשוטה עבורו, כפי שהוא מתאר. "התגייסתי לצבא כי לא למדתי בישיבה ולא להיות בישיבה וסתם להיות ברחוב, זה לא עוזר לך בחיים". כיוון שמדובר בצעד לא שגרתי כל כך, הוא הבין שעליו להתייעץ עם הסובבים אותו לפני שהוא עולה על מדים. "התייעצתי עם כמה אנשים ובהם המשפחה שלי, ועם רב שאני מתייעץ איתו. התלבטנו בין שירות אזרחי לצבא אבל חשבתי לעצמי שאם כבר אני הולך לעשות משהו עם עצמי בחיים אז עדיף משהו משמעותי ושירות אזרחי הוא פחות משמעותי".

טקס השבעה של הנח"ל החרדי בגבעת התחמושת, מאי 2013. נועם מושקוביץ
החלטה קשה יותר משירות אזרחי. השבעה של הנח"ל החרדי/נועם מושקוביץ

בסופו של דבר הוא החליט להתגייס לצבא, על אף שצפה מראש את הבעייתיות שבהחלטה זו. "החלטתי ללכת לצבא, אבל ההחלטה ללכת לצבא היא יותר קשה מאשר ללכת לשירות אזרחי. בשירות האזרחי אתה לא מחליף ביגוד ולא משנה שום דבר, אתה ממשיך ללכת ברחוב כאילו אתה לומד או משהו כזה. לעומת זאת בצבא אתה אוטומטית כאילו משתייך למגזר חרדי שונה מהמגזר החרדי שהשתייכת אליו עד עכשיו, אבל למרות זאת החלטתי ללכת לצבא, לאחר שביררתי שזה לא אמור להזיק לי מבחינת אורח החיים שלי".

הוריו, שהיו שותפים להחלטה, חששו, אך בסופו של דבר הביעו בו תמיכה מלאה. "הוריי קיבלו את זה לא קל, הם לא חשבו שאתגייס לצבא או שמישהו מהמשפחה יתגייס לצה"ל. הם ניסו לשכנע אותי שלא, אף על פי שאין להם בעיה ספציפית עם הצבא. הבעיה שלהם היא עם הרחוב ועם הסביבה, שלא יסתכלו עליהם כאילו יש להם בן סוג ב'. אבל אחרי שהם הבינו אותי והגעתי להחלטה, הם תמכו בי בהחלטה זו ובמהלך השירות".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

"הגיוס יכול לפגוע בבני המשפחה"

לאחרונה החרדים שהחליטו להתגייס מותקפים על ידי חלקים בציבור החרדי ומכונים חרד"קים (חיילים קלי דעת - ש.ב) כפי שמנדי מסביר. "כשבחור הולך לצבא הוא אוטומטית מזיק לעצמו בהמשך החיים במגוון תחומים. בנושא שידוכים, אין לו סיכוי להתחתן עם בחורה חרדית 'קלאסית'. נוסף לכך החשש שלא יקבלו את הילדים שלך למוסדות חינוך. יתרצו את זה בתירוצים אחרים שהוא לא מתאים אבל זו הסיבה האמיתית וזה החשש העיקרי שאיתו מתמודדים חרדים המעוניינים להתגייס. כמו כן זה יכול לפגוע באישה וכן בחייל לאחר שישתחרר בקבלה לעבודה".

לדבריו, החשש מפגיעה לא מסתכם אך ורק בחייל עצמו אלא גם בבני משפחתו: "במגזר החרדי מבררים עם החברים של המשפחה כשרוצים להתארס. כששומעים שיש למשפחה בן בצבא, אוטומטית זה מדליק נורות אדומות ומבררים יותר ויותר ולפעמים זה יכול לבטל שידוך".

טקס השבעה של הנח"ל החרדי בגבעת התחמושת, מאי 2013. נועם מושקוביץ
"קורה שאתה מגיע להתפלל שחרית בבוקר ופשוט אומרים לך 'תצא החוצה, אנחנו לא מתחילים להתפלל עד שאתה יוצא'"/נועם מושקוביץ

בתחילה מנדי הלך כמו כל חייל עם מדים, בכל בוקר כשהוא יצא לבסיס וגם בדרך חזרה כמו חייל, עד שהוא הבין שזה מושך אש. "כשאתה הולך עם מדים אנשים מסתכלים עליך בצורה שונה. כשאתה מתקדם לבית הכנסת, למוסדות החינוך אז אתה מתחיל לקבל הערות כמו הנה החייל, למה אתה בשכונה שלנו? תסתלק מכאן ועוד כל מיני ביטויים חריפים, וזה קשה. אני לא מבין איך אנשים צועקים עליך כשבסך הכל אתה הולך להגן עליהם וכשמדברים עליך ככה זה קשה מאוד. קורה שאתה מגיע להתפלל שחרית בבוקר ופשוט אומרים לך 'תצא החוצה, אנחנו לא מתחילים להתפלל עד שאתה יוצא החוצה'. זה קרה לי פעם אחת ולבית הכנסת הזה אני כבר לא חוזר, אבל בפעם הבאה יכולה להיות פגיעה פיזית".

לאחר שחווה את ההתייחסות של חלק מהציבור החרדי, החליט "להוריד פרופיל". "ביקשתי ללכת בלי מדים ובאיזה מקום אפילו צפיתי את העתיד. אתה רואה שהיום חייל חרדי שהולך ברחוב, הוא לא יודע אם הוא יחזור הביתה בריא ושלם. יכול להיות שהוא יחזור אבל אחרי כמה ימים בבית חולים כי אותם חרדים קיצוניים שפתחו לאחרונה במתקפה נגד החיילים, לא בוחלים בשום אמצעים ואתה חושש בעצם לחיים שלך. היום אני יוצא מהבית על אזרחי, מחליף בבסיס למדים וכשאני יוצא מהבסיס אני שוב מחליף לאזרחי".

לאחרונה דווח כי המתקפה כנגד החיילים החרדים הולכת וגוברת. מנדי טוען לקיומה של הסתה, כהגדרתו, נגד לובשי המדים מהמגזר החרדי ויצירת דה-לגיטימציה. לדבריו, אם העניין לא יטופל יהיו לו השלכות מרחיקות לכת על גיוס החרדים לצה"ל. "עד היום זה היה במילים והחשש הגדול הוא שבסופו של דבר זה יעבור למשהו פיזי. כשזה יגיע למשהו פיזי זה יפגע גם בגיוס וגם באלה שמשרתים כבר בצבא. אם התופעה הזו לא תטופל זה יכול לגרום לחיילים חרדים להפסיק לשרת בצבא. הם יגידו למדינה 'או שאתם מטפלים בזה עד הסוף ומכניסים חרדים קיצוניים לכלא או שלא יהיו חיילים חרדים'. זה מעסיק את החיילים החרדים שמשרתים וזה מטריד את בני משפחתם, ואם זה לא ישתנה זה ימנע מחיילים חדשים להתגייס, כי התחושה היא כאילו המדינה פשוט מפקירה אותנו".

"בראש ובראשונה האשמה היא על ראש הממשלה, כי כשיש אלימות נגד ערבים, מיד יוצאת הודעת גינוי ממנו. אבל כשהוא שומע וצופה בחיילים חרדים שפוגעים בהם, הוא רואה את ההסתה והוא שותק ולא אומר כלום", אמר מנדי. "הפוליטיקאים החרדים שותפים למה שקורה והם בעצמם נותנים יד לאלימות נגד חיילים חרדים. הם יכולים להתחמק, הם יכולים לומר מה שהם רוצים אבל כששואלים אותם למה הם לא מגנים אין להם תשובה. הם יכולים לנפנף שיש יותר חרדים שמתגייסים, הם לא קשורים לזה, הם לא עשו שום דבר בשביל גיוס חרדים, הם עושים רק ההיפך. ברגע שהם לא מגנים יהיו פחות חרדים שיתגייסו. וגם אותם פוליטיקאים חילונים כמו יאיר לפיד, שמסית שוב ושוב נגד הציבור החרדי, הוא אחראי לכך יותר מכולם, אפילו יותר מהחרדים הקיצוניים. ההתקפה שלו נגד החרדים מאחדת בין כל חלקי הציבור, גם הפחות קיצוניים, שמישירים קו נגד הגיוס. לעומתם הציבור החילוני מתרשם שהחרדים לא מתגייסים ובפועל החיילים החרדים נופלים בין הכיסאות".

מנדי שמח על שירותו הצבאי ולא מתחרט על ההכרעה הקשה שהוא קיבל, אבל לדבריו אם המציאות הנוכחית הייתה בתקופת ההתלבטות שלו בנושא הוא לא היה מתגייס. "אם זה היה המצב לפני הגיוס שלי לא הייתי מתגייס וגם הייתי משכנע אחרים לא להתגייס. אם המצב הזה ימשיך ונרגיש שהמדינה לא מגינה עלינו, אני אשכנע חרדים לא להתגייס ואני אומר את זה באופן חד משמעי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully