וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאור הקיצוץ: נערכים לעשרות אלפי העניים החדשים

בארגוני הסיוע ואפילו במועצה הלאומית לביטחון תזונתי יודעים שעם הגזירות הכלכליות תגיע גם עלייה משמעותית במספר הנזקקים. "נהיה אלה שיצטרכו למזער את הנזקים מהקיצוצים"

בשבוא הבא תצא לדרך תכנית הקיצוצים ובמועצה לביטחון תזונתי כמו גם בארגונים החברתיים כבר נערכים להתמודדות עם תוצאות המהלך שעלול להוביל להרחבת מעגל העוני. "מדובר בעשרות אלפי עניים חדשים, אנחנו נהיה אלה שיצטרכו למזער את הנזקים", כך אמר היום (רביעי) פרופ' דב צ'רניחובסקי, יו"ר המועצה הלאומית לביטחון תזונתי, "אנחנו נצטרך להגן על האוכלוסיות החלשות והחדשות שייפגעו מהקיצוצים".

המועצה לביטחון תזונתי הוקמה בשנה שעברה במטרה לסייע למדינה לקבוע מדיניות בנושא הביטחון התזונתי בישראל בהיבט של מחסור במזון בכלל ומחסור באוכל בעל ערך תזונתי בפרט. כבר אחרי תחילת פעילותה, היה ברור כי היא תיאלץ להתמודד בעיקר עם תחזיות המוסד לביטוח לאומי, לפיהן הגזרות הכלכליות יובילו כ-90 אלף אנשים אל מתחת לקן העוני, בהם כ-35 אלף ילדים.

צ'רניחובסקי, פרופ' לכלכלת בריאות באוניברסיטת בן גוריון ומנהל תכנית הבריאות של מרכז טאוב, טוען כי אחת הדרכים להתמודד עם המצב הקשה הצפוי היא על ידי ניצול תקציבים חדשים בצורה סלקטיבית, בזה 200 מיליון שקל שהוקצו לאחרונה לטיפול באי הביטחון התזונתי. הוא הוסיף כי המועצה מתנגדת נחרצות להעלאת המע"מ באופן גורף וכי היא תמליץ למדינה לצמצם את הגזרה. "יש לבחון במהרה את הורדת המע"מ על מזונות בריאים", ציין.

"על ממשלת ישראל להכריז על תוכנית חירום לאומית"

בנושא קצבאות הילדים דחה צ'רניחובסקי את הדרישה לקצץ בקצבה רק לשכבות החזקות וטען כי אין לפגוע בעקרון האוניברסליות. "לא כדאי לעשות איפה ואיפה כי יש ערך של סולידריות שחשוב לשמור עליו גם מול קבוצות הכנסה גבוהות על מנת לשמר רצונן לתמוך במערכת. את התיקון יש לבצע באמצעות תוספות תקציביות סלקטיביות. זה נשמע לא הוגן אך יש כאן היגיון כלכלי-חברתי לטווח ארוך", הסביר.

גם בארגון לקט ישראל, ארגון המזון הגדול בישראל האוסף מזון עודף ממסעדות, אולמות ארועים, חקלאים ועוד, נערכים לעלייה דרמטית במספר הפונים לאור התחזיות המבשרות רעות. "אנו נערכים עם תכניות שונות להגדלת הספקת המזון ומקימים מוקד מיוחד לפניות מיצרני וממשווקי מזון על מנת לקבל יותר מזון שיאפשר חלוקה גדולה יותר בתקופה הקרובה", אמר מנכ"ל הארגון גידי כרוך והוסיף כי יהיה צורך בוער במזון נוסף.

"הפגיעה במשפחות קשות יום כואבת, במיוחד בכאלה שבהן שני בני הזוג עובדים ועדיין מוגדרים כעניים.סיסמאות כמו מע"מ דיפרנציאלי, מס הכנסה דיפרנציאלי או אי שיווין במס, נשארות ויישארו בגדר סיסמאות ריקות. כל עוד ממשלת ישראל לא תכיר בעוני כבעיה לאומית השווה לבעיות הביטחון נמשיך לראות את הגדלת הפערים ואת הפגיעה בשכבות החלשות", אמר והבהיר כי על ממשלת ישראל להכריז על תוכנית חירום לאומית לטיפול בבעיית העוני. "רק אז נוכל להתחיל להוציא את העגלה מהבוץ", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully