וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מזל נחש: מה עושים כשרואים צפע ואיך מטפלים בהכשה?

קובי דוד

24.5.2013 / 16:00

הנחשים הארסיים חוזרים לרחוש בשדות ובחצרות בצפון הארץ, והכשה עלולה לסכן חיים. מומחים לנחשים ורופאים מסבירים איך מתמודדים עם התופעה - שהחלה השנה מוקדם מהרגיל

צילום: דניאל בוק, עריכה: יותם בן-דוד, מיכאל ברגמן קריינות: אביב אברמוביץ

כשהטמפרטורות מתחילות לעלות, מתעוררים הנחשים מתרדמת החורף ומגיחים ממחבואיהם. השנה החלה עונת הנחשים מוקדם מהרגיל, בשל מזג אוויר חם ויבש. כבר בחודש פברואר נרשמו כמה מקרי הכשה, ובהם אירוע מסוכן במיוחד: שני בני אדם הוכשו על ידי צפע ארצישראלי בצפון ונזקקו לטיפול רפואי. מה שברור הוא שהנחשים משחרים לטרף, והציבור שיוצא לטייל בימי הקיץ החמים נדרש לגלות ערנות ולנקוט משנה זהירות.

צפע חרמון צעיר. בעז שחם, החברה להגנת הטבע
הנחשים התעוררו מתנומת החורף. צפע החרמון/החברה להגנת הטבע, בעז שחם

"צפויה לנו עונה חמה במיוחד שעלולה להגביר את כמות הכשות הנחשים", מזהיר אפי שריקר, לוכד נחשים מוסמך ומפעיל פינת החי בקצרין. "השנה מקרי ההכשה אירעו מוקדם מהרגיל. רק בחודש האחרון טיפלתי בעשרות מקרים של לכידות נחשים בחצרות ובבתים".

מרבית הנחשים הנפוצים בארץ אינם ארסיים. המסוכן שבהם הוא הצפע המצוי שנפוץ באזורים מאוכלסים - מבאר שבע בדרום ועד לגליל העליון ורמת הגולן בצפון. נחש ארסי נוסף הוא צפע החרמון, המצוי בעיקר באזור רמת הגולן.

מנהל מרכז הזוחלים בקצרין, איתי מאירס, השתתף באחרונה בלא מעט לכידות של נחשים שהסתתרו בתוך בתים פרטיים. לפני כשבועיים, לכד מאירס נחש צפע מצוי שאורכו 1.3 מטרים. הוא מסביר כי במקרה של מפגש עם נחש, מומלץ לא להתרחק מהר - אלא אם מדובר בנחש צפע בעל ראש משולש וציורי מעוינים על גבו. "הצפע עלול לנשוף בחוזקה כדי להגדיר את הטריטוריה שלו. במצב כזה מומלץ להתרחק בזהירות ולשמור על קשר עין כדי לא לעורר את זעמו של הנחש שחש מאוים".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

לא לקחת משכך כאבים

מי שכבר נפגעו משיני הארס של הצפע הם נזאר בזאדוג, בן 50, וחאלד להוואני, בן 19. השניים, תושבי אחד הכפרים בצפון, הוכשו על ידי צפע בעת שעבדו בשדה חקלאי. הם פונו לבית החולים במצב בינוני, עם חשד לזיהום בידיים. הצוות הרפואי שטיפל בהם אומר כי שני המקרים עלולים היו להסתיים באסון, לולא מיהרו הנפגעים לקבל טיפול רפואי מיד לאחר ההכשה.

מנתונים ראשוניים שהתקבלו מבתי החולים "זיו" בצפת ו"פוריה" בטבריה עולה כי חלה עלייה במספר מקרי הכשת הנחשים בתקופה זו של השנה. בתקופה המקבילה בשנה שעברה לא נרשם ולו מקרה אחד של הכשה. בעונה הנוכחית ההכשות החלו כבר בשלהי החורף. לדברי מנהל המחלקה לרפואה דחופה בבית החולים פוריה, ד"ר ערן טל אור, בתקופה האחרונה טופלו ארבעה מקרים של הכשת נחש. "אין ספק שהעונה החלה מוקדם מאוד. זה נדיר שישנן הכשות בפברואר ובמרץ כמו השנה".

מנהל חדר המיון בבית החולים זיו, ד"ר חוסיין עאמר, נתקל בתופעה דומה. "כבר בחודש פברואר טופלו בחדר המיון במרכז הרפואי זיו מקרי הכשה ראשונים", הוא מספר. "עד כה טופלו עשרה מקרים של הכשת נחש. בממוצע מדי שנה מטופלים בחדר המיון במרכז הרפואי זיו 30 מקרים, ובשנים מסוימות הגיע המספר אף ל-50 נפגעים".

לדברי ד"ר עאמר, בתחילת עונת ההכשות, הנחשים מסוכנים יותר משום שכמות הארס שלהם גדולה יותר. כמות ארס רבה עלולה להשפיע באופן קשה על מערכת העצבים ועל שרירי הגוף ולגרום להרס תאי הדם האדומים.

"הסימנים הראשונים לאחר הכשת נחש הם כאב דוקר או שורף, סימני הכשה על העור ונפיחות", הוא מסביר. "לעתים מופיעים סימנים מאוחרים כמו נמק, שטפי דם וזיהום הפצע". ד"ר עאמר מבהיר כי במקרה של הכשת נחש יש להשכיב את הנפגע ולהרגיעו ולפנות אותו לקבלת טיפול רפואי מהר ככל הניתן.

"חשוב שהאדם שהוכש יהיה רגוע ככל האפשר מאחר שעלייה בדופק ובלחץ דם מזרזת את התפשטות הארס בגוף", אומר ד"ר עמאר, "צריך לשטוף את אזור ההכשה במים. אין להניח קרח ישירות על מקום ההכשה ולא לקחת משכך כאבים. מה שחשוב ביותר הוא לנסות ולזהות את סוג הנחש שהכיש את הנפגע, צבעו ומאפייניו. זיהוי הנחש יסייע לרופאים בטיפול בנפגע".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully