וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשות הכותל יתפללו ברחבה עם טלית - רק הפעם

6.5.2013 / 22:00

היועמ"ש החליט לא לערער על הפסיקה שאין מדובר בעבירה, אך הורה למשרד לשירותי דת לקבוע תקנות חדשות שעלולות לאסור עליהן להתפלל כך שוב בעתיד. נשות הכותל: "החלטה מאכזבת"

צילום: עומר מירון, עריכה: מיכאל ברגמן

נשות הכותל קוראות את מגילת אסתר בחג הפורים האחרון

סוף להתנכרות לנשות הכותל? היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, החליט הערב (שני) לא לערער על החלטת בית המשפט המחוזי בירושלים שקבע כי תפילתן של נשות הכותל אינה מהווה עבירה פלילית וכי הן לא עברו על תקנות המקומות הקדושים. עם זאת, קרא וינשטיין למשרד לשירותי דת לקבוע תקנות חדשות שיסדירו את תפילתן של הנשים בכותל המערבי בכל ראש חודש. לוואלה! חדשות נודע כי התקנות החדשות לא יאפשרו לנשות הכותל להתעטף בטלית ולהתפלל כמנהגן ברחבה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מאבק שנמשך 24 שנים. נשות הכותל/מערכת וואלה!, צילום מסך

זה למעלה מ-24 שנים נאבקות נשות הכותל על זכותן להתפלל ברחבת הכותל כשהן עטופות בטליתות, וכשברשותן תפילין וספרי תורה. בראש חודש אייר, לפני כמה שבועות, הגיעו הנשים להתפלל ברחבה כמנהגן. חמש מהן נעצרו והמשטרה ביקשה להרחיקן מהמקום לשלושה חודשים. בית משפט השלום דחה את בקשת המשטרה ובית המשפט המחוזי אשרר את ההחלטה. בשבוע שעבר התקיים דיון בנושא בוועדה לקידום מעמד האישה בכנסת, בשיתוף עם ועדת הפנים, והמשטרה ביקשה הנחיות חדשות לאור החלטת בית המשפט.

היום נועדו היועמ"ש וינשטיין, השר לשירותי דת נפתלי בנט, סגנו של בנט אלי בן דהן, רב הכותל הרב שמואל רבינוביץ, וגורמים נוספים, במטרה לבחון את השלכות החלטת בית המשפט המחוזי. בישיבה הוסכם, כאמור, שלא לערער על החלטת בית המשפט המחוזי. עוד סוכם, כי הליך תיקון התקנות ייעשה באופן מוסדר, לאחר שמיעת הגורמים הרלוונטיים. על פי ההחלטה שהתקבלה היום, ביום שישי הקרוב יוכלו הנשים להתפלל כמנהגן אך עד ראש חודש הבא (סיון) על המשרד לשירותי דת יהיה לתקן תקנות חדשות בנושא.

יו"ר נשות הכותל, ענת הופמן, הביעה אכזבה מהחלטת היועמ"ש. "זה מאכזב שהיועץ המשפטי לממשלה החליט החלטה כזו. אם הוא משוכנע שאנחנו עוברות עבירה, שיערער לבית המשפט העליון", אמרה. "ההליכה למשרד הדתות היא אקט של פחדנות ונשות הכותל הן לא כאלה. מדובר בנשים אמיצות ואם ייגזר עלינו להיעצר - ואף לשבת בבית הסוהר, נשב ונמשיך במאבק. את המציאות שלנו להתפלל על פי מנהגנו לא ניתן יהיה לשנות ולאחר 24 שנים זה מנהג המקום". לדבריה, "הדבר הנכון היה להנחות את המשטרה בראשי החודשים לאפשר לנו להתפלל כמנהגנו. מדובר בסך הכל ב-11 שעות בשנה ומי שזה מפריע לו, שידע לא לבוא לכותל בשעה החודשית הזו. אנו מבקשות את המינימום ולא נוותר על זה". היא קראה לעם ישראל "להצטרף אלינו לתפילת ראש חודש סיון ביום שישי ולהיאבק על הצדק, על השוויון ועל שלטון החוק".

רב הכותל: "לא לפגוע ברגשות האחר"

רב הכותל, הרב שמואל רבינוביץ, קרא לשר בנט להתקין באופן מידי את התקנות החדשות "על מנת שהכותל המערבי יישאר כפי שהיה – מקום קדוש, מלכד ומאחד, ולא חלילה מקום של מחלוקת ופלגנות". לדבריו, "ראש חודש סיון הוא המועד שבו עמד עם ישראל לפני 3,500 שנה מול הר סיני, כאיש אחד בלב אחד לקבל את התורה, ועל כן חובת כל יהודי דווקא ביום זה לנהוג באחדות ולא לפגוע ברגשות האחר. אני קורא לכולם לכבד את הכותל המערבי, להצניע את המנהגים הנבדלים ולהמשיך את מנהג המקום שנקבע לפני עשרות שנים ובכך להתמקד במאוחד ובמשותף, ולא לבא בשעריו כדי להפגין האחד כנגד האחר".

יו"ר נשות הכותל ענת הופמן בדיון בכנסת, 30 באפריל 2013. לשכת העיתונות הממשלתית
מחר יתקיים דיון נוסף בעניינן. נשות הכותל בכנסת/לשכת העיתונות הממשלתית

מחר יתקיים בוועדה לקידום מעמד האישה, בראשות ח"כ עליזה לביא (יש עתיד), דיון מיוחד בנושא, בו יתארח יו"ר הסוכנות היהודית נתן שרנסקי, שצפוי להציג את המתווה לפתרון המצב בכותל. כמו כן יגיעו לדיון רב הכותל, נשות הכותל, נציגי היועץ המשפטי לממשלה ונציגי המשטרה, על מנת לגבש פתרון לקראת תפילת ראש חודש ביום שישי. "כדאי שנקרא את הכתובת שעל הקיר: השארת המצב בערפל, כשלא ברור מה מותר ומה אסור, עלולה להוביל לתוצאות קשות ביום שישי", אמרה ח"כ לביא. "בדיון מחר ננסה ליצור הידברות בין כל הגורמים הנוגעים בדבר ולהגיע להסכמות שימנעו אלימות בתפילת יום שישי".

יו"ר ועדת הפנים, ח"כ מירי רגב, אמרה בתגובה להחלטה כי "עד היום לא אפשרו להן להתפלל ולא היו תקנות מסודרות בעניין. אני בקשתי שיותקנו תקנות בנשוא שיסדירו אותו אחת ולתמיד. בסך הכל מדובר בהחלטה טובה שתעשה סדר בעניין ותאפשר לנשות הכותל להתפלל כרצונן. ביום שישי הקרוב הן תתפללנה כפי שהן נוהגות ואני קוראת לציבור החרדי לא להפגין כנגדן. גם אני מתכוונת להתפלל איתן במקום ועד החודש הבא יסודרו התקנות החדשות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully