וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם המדינה מעדיפה נכי צה"ל על נכים "רגילים"?

מינהל מקרקעי ישראל נוהג לערוך הגרלת מגרשים לנכים, אלא שזו נערכת תוך מתן עדיפות לנכי צה"ל ולנפגעי פעולות איבה, בעוד נכים "רגילים" נותרים מאחור. "מרגישים שווים פחות"

מינהל מקרקעי ישראל נגד הנכים? הגוף המופקד על קרקעות המדינה נוהג לערוך הגרלת קרקעות לרווחת ציבור הנכים, אולם מתברר שזו נערכת תוך מתן עדיפות ברורה לנכי צה"ל ולנפגעי פעולות איבה, בעוד שנכים "רגילים" נותרים מאחור. כך יוצא שהאחרונים זוכים במגרש המיוחל רק אם קודמיהם ברשימת העדיפות מוותרים על המגרשים - סבירות נמוכה מאוד, שככל הנראה תותיר אותם ללא אפשרות לבנות בית המותאם לצרכיהם.

הפגנה באוניברסיטת תל אביב במחאה על חוסר הנגישות בקמפוס, מרץ 2011. אורי לנץ
"נכי הביטוח הלאומי במצוקת דיור גדולה הרבה יותר מנכי צה"ל". הפגנת נכים באוניברסיטת תל אביב/אורי לנץ

לאחרונה פרסם המינהל מכרז לנכים המגריל תשעה מגרשים בשכונת הרצוג באשקלון - צעד נדרש והכרחי. אלא שההגרלה תיערך על פי קבוצות עדיפות. באופן כזה, קבוצה א' כוללת נכי צה"ל קשים במיוחד בדרגת נכות 100%, וכן נפגעי פעולות איבה בדרגה זו. הקבוצה השנייה כוללת נכי צה"ל קשים וכן נפגעי פעולות איבה בדרגה "קשה", ורק לקבוצה השלישית זכאים להירשם נכים "כלליים" בעלי 75% נכות ומעלה.

על פי המכרז, תיערך הגרלה על כל מגרש בין כלל הנרשמים הזכאים, והקדימות לקבלת ובחירת המגרש תהיה על פי הרשימות שבהן ניתנת עדיפות לנכי צה"ל ונפגעי פעולות איבה, השייכים למשרד הביטחון, בניגוד לעמיתיהם הנכים ה"רגילים", השייכים למוסד לביטוח לאומי.

"חבר סיפר לי על המכרז, והנחתי שזו אפשרות טובה לבניית בית שיתאים לצרכיי", סיפרה עדה מזוז, נכה 100% זה כעשור כתוצאה מניתוח פריצת דיסק שעברה, שבמהלכו נפגע עמוד השדרה שלה. "כשהוצאתי את הניירת וקראתי את פרטי המכרז חשכו עיניי. בדרך כלל המתמודדים על המכרזים האלה הם נכי משרד הביטחון, הואיל ומקבלים מענקי דיור ומעניקים שונים המאפשרים להם לבנות בית, אך זו לא צריכה להיות קטגוריה שעל פיה ידרגו אותנו", אמרה.

"נכי צה"ל הם פרות קדושות שלא נוגעים בהן"

"אני יודעת שנכי צה"ל הם פרות קדושות ולא נוגעים בהם, אבל זה היה מתאים לשנות ה-50 ולא לימים אלו, שבהם רוב נכי צה"ל חלו במהלך השירות או עברו תאונה, ובגלל שהם שייכים למשרד הביטחון הם זכאים לקצבאות גדולות יותר. אבל מכאן ועד אפליה בזכאות לדיור הדרך ארוכה". לדברי מזוז, "כולם מדברים על צדק חברתי, אבל איפה פה הצדק? אנחנו אפילו לא בקטגוריה השנייה, אנחנו שווים אפילו פחות מנכי צה"ל בעלי 60% נכות. חייב להיעשות שינוי, ואני יודעת שהוא יכול להגיע גם מאדם אחד".

מזוז פנתה לנציבות שוויון זכויות לבעלי מוגבלויות במשרד המשפטים בבקשה כי תייצג אותה בהגשת בג"ץ נגד המינהל, אך נענתה כי הנציבות כגוף ממשלתי אינה יכולה לתבוע גוף ממשלתי אחר. בהמשך הוצע לה לערוך בדיקה הכוללת גיבוש חוות דעת ופעולה פנימית מול אותו גוף או משרד ממשלתי ואף לפנות להכרעת היועץ המשפטי לממשלה. כיוון שאין ביכולתה להגיש עתירה לבג"ץ, פנתה מזוז לעמותת "ידיד" המסייעת לאוכלוסיות מוחלשות. "עמותת ידיד רואה בחומרה את האפליה בין סוגים שונים של נכים", אמר רן מלמד, סמנכ"ל העמותה. "סל ההטבות הניתנות לנכי צה"ל ממילא גדול בהרבה מזה שניתן לנכים 'רגילים', ואין כל צורך להוסיף על סל זה אפליות נוספות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

"הגיע הזמן להעדפה מתקנת של נכי הביטוח הלאומי"

עוד אמר מלמד כי "נכי הביטוח הלאומי נמצאים במצוקת דיור גדולה הרבה יותר מנכי צה"ל המקבלים מענקים וסיוע נדיב ממשרד הביטחון, ואם צריכה להיות העדפה, הגיעה הזמן שתהיה זו העדפה מתקנת של נכי הביטוח הלאומי. אנו בוחנים בימים אלה את ההיבטים השונים הנוגעים למכרז, ובכלל זה את האפשרות לפנות לערכאות משפטיות בדרישה להקפיא אותו עד לשינוי הקריטריונים".

במנהל מקרקעי ישראל סירבו להתייחס לאפליה כלשהי במכרז, ונתלו ב"נהלים". מהמנהל נמסר: "הרשמה והגרלה לנכים היא בהתאם לתקנות חוק חובת המכרזים ולנהלי המינהל. בהתאם לסעיף 25 (18) לתקנות חובת המכרזים, נכה צה"ל קשה זכאי להתקשר בביצוע עסקה עם המינהל ללא מכרז. לפי הוראת סעיף 8 לחוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה, יש להתייחס לנפגעי פעולות איבה כמו אל נכי צה"ל".

עוד נמסר מהמינהל כי הקריטריונים לזכאות לנכי צה"ל ולנפגעי פעולות איבה מדורגים לשניים וכי שתי הקבוצות זכאיות לפי סעיף 25 (18). "ההתקשרות עם הנכים בעדיפות השלישית היא בהתאם לסעיף 26 (4) לתקנות חובת המכרזים, וניתן להתקשר עם הנכים המדורגים בעדיפות זו במסגרת מכרז סגור שבמהלכו ניתן לערוך הגרלה. בהתאם לנהלי המינהל ההרשמה והקדימות להגרלה ולבחירת המכרז תיעשה בהתאם לסדר העדיפויות המפורט לעיל. סדרי ההרשמה וההגרלה מפורטים בחוברת המכרז ומובאים לידיעת הנרשמים מראש. מעיריית אשקלון לא נמסרה התייחסות לדברים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully