וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מעל החוק? מוסדות חרדיים לימדו ביום העצמאות

18.4.2013 / 1:25

למרות מזכר של משרד החינוך בנושא, במרבית "מוסדות הפטור" החרדיים הלימודים התקיימו ביום השבתון. "ממתי למשרד החינוך מפריע שלומדים יותר מדי?". עמותת חדו"ש: לקנוס מוסדות

במרבית מוסדות החינוך של הזרם החרדי בירושלים, באלעד, בביתר עילית, במודיעין עילית ובבית שמש, הלימודים ביום העצמאות התקיימו כסדרם, למרות יום השבתון החל באותו יום לפי החוק ופניית משרד החינוך למוסדות החרדיים בנושא – כך עולה מבדיקת וואלה! חדשות. מדובר במוסדות חרדיים שמתוקצבים באופן חלקי על ידי המדינה, אך אינם מוכרים רשמית על ידה.

כ-50 אלף תלמידים לומדים ב"מוסדות הפטור" של המגזר החרדי. מדובר במוסדות חינוך שפטורים מפיקוח של משרד החינוך, אך מחויבים בלימוד כמחצית מתוכנית לימודי הליב"ה של המשרד. בשנים האחרונות למדו במוסדות אלה במהלך יום העצמאות. כמו כן, קיימים מוסדות שאינם רשמיים, המחויבים בלימוד כ-75% מתוכנית לימודי הליב"ה. במוסדות אלה, כמעיין החינוך התורני של ש"ס ורשת החינוך העצמאי של אגודת ישראל, כיבדו את דרישת החוק ולא קיימו לימודים ביום העצמאות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כ-50 אלף תלמידים לומדים ב"מוסדות הפטור" של המגזר החרדי. למצולמים אין קשר לכתבה/מערכת וואלה!, צילום מסך

כיוון ש"מוסדות הפטור" מקיימים לימודים ביום העצמאות, פנה עו"ד אורי רגב, מנכ"ל עמותת חדו"ש – לחופש דת ושוויון, למשרד החינוך, בדרישה לחייב את המוסדות החרדיים לכבד את החוק ולא לקיים לימודים ביום העצמאות. "מדי שנה חוזר הדבר באופן קבוע - לאחר יום העצמאות מתברר כי מוסדות לימוד רבים במגזר החרדי הפרו את חוק יום העצמאות, וקיימו לימודים כעניין שבשגרה. הדברים מדברים בעד עצמם", כתב רגב במכתב שהפנה למשרד החינוך. לדבריו, אי קיום יום השבתון נובע מאי רצון לקיים את החוק בנושא. "ברור שהנמנעים מחובת השבתון דווקא במוסדות החינוך אינם מביעים אך את החשיבות שהם מייחסים לעוד יום לימודים אלא את דחיית משמעותו של 'חג המדינה' וחידוש עצמאותו וריבונותו של העם היהודי בארצו".

רגב קרא לשר החינוך לנקוט אמצעים נגד מוסדות שלא יקיימו את לשון החוק. "כדי שהנחיה זו לא תהיה נטולת שיניים, אני קורא לך ליזום נקיטת הליכים משפטיים ומשמעתיים נגד המוסדות שיפרו ביודעין ובכוונת מכוון הוראה זו ולהודיע שמשרדך יפסיק מידית את המימון הניתן להם מקופת המדינה. המשך מימון מוסדות החינוך המחנכים לשלילת המדינה הוא מעשה של התאבדות מצדה, שיפגע בחוסנה ובלכידותה", כתב. המזכר שפרסם משרד החינוך נשלח אל כלל המוסדות החרדיים, ובו הם נדרשו לקיים את החוק ולהשבית את הלימודים ביום חגה של מדינת ישראל. "למען הסר ספק ברצוני להבהיר כי יום העצמאות החל השנה ביום שלישי הינו יום שבתון על פי החוק. חוק זה חל על כלל מוסדות החינוך בארץ ולכן אין לקיים יום לימודים ביום זה", נכתב במזכר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
למצולמים אין קשר לכתבה/מערכת וואלה!, צילום מסך

על פי בדיקת וואלה! חדשות, ברוב מוסדות החינוך בערים החרדיות מרבית מוסדות החינוך החרדיים שבהם לומדים בנים פעלו באופן רגיל ביום העצמאות. על פי מקורות המקורבים לביתו של אחד ממנהיגי הציבור הליטאי, הרב שטיינמן, המכתב של משרד החינוך הגיע לשולחנו והוא נדרש לנושא, אך בסופו של דבר העדיף שלא לעסוק בו ולא לתת לו פומבי. בהודעה שנשלחה אל ההורים שילדיהם לומדים בתלמוד תורה סנהדרין בירושלים, נכתב כי על אף שבשנים עברו התלמידים למדו כרגיל, השנה "מסיבות שונות", הלימודים במוסד לא יתקיימו ביום העצמאות.

אך במוסדות רבים אחרים הלימודים התקיימו כסדרם. לדברי הורים לתלמידים באותם מוסדות, גם במוסדות השייכים לרשת החינוך של ש"ס התקיימו הלימודים ביום העצמאות כסדרם. בבית שמש פעלו גם מוסדות חינוך של בנות. לדברי אחד התושבים, הלימודים התנהלו כרגיל, ובחלק מהם התלמידים לא יצאו להפסקות בחצר הפנימית כדי לא לעורר מהומה. בחלק אחר התנהלו הלימודים כקייטנה כדי להסוות את יום הלימודים הרגיל. לדברי גורם חרדי, "זו לא הפעם הראשונה שמגיע מכתב כזה למוסדות החינוך ואין מה להתרגש מכך". לדבריו, "בחלק מהמוסדות לא לומדים ובחלק מתקיימת פעילות אחרת. בתלמודי תורה הבנים לומדים רק מקצועות קודש".

"לקנוס בחומרה תלמודי התורה"

גורם המקורב לרב שטיינמן אמר כי הוא "לא מבין מדוע מפריע למשרד החינוך שתלמידים לומדים. ממתי למשרד החינוך מפריע שלומדים יותר מדי?". אחרים טענו כי הסיבה לכך כרוכה בחוסר הרצון "לבטל לימוד תורה". גורמים העוסקים בתחום החינוך החרדי אמרו לוואלה! חדשות כי אינם מאמינים שיופעלו סנקציות נגדם אותם מוסדות. "זו ההתנהלות הסטנדרטית והעגומה של האגף לחינוך שאינו רשמי. כל העניין נובע מרצון למצוא חן בעיני השר החדש אבל בפועל לא יפקחו על העניין ולא יעשו כלום למוסדות שלא יכבדו את החוק".

סמנכ"ל עמותת חדו"ש, שחר אילן, אמר בתגובה ש"משמח שהתגלה צדיק אחד בסדום, תלמוד תורה סנהדרין, שהחליט לא לקיים לימודים ביום העצמאות. עצוב מאוד שנדרש לו לשם כך אישור מרב בכיר. מקומם עוד יותר שלמרות האישור הזה ידוע רק על תלמוד תורה אחד שהשבית את הלימודים". לדבריו על משרד החינוך לקנוס בחומרה תלמודי התורה שלא השביתו את הלימודים. "בסופו של דבר ספק אם זה חינוכי שתלמודי תורה שמבזים את יום העצמאות הישראלי ואת החוק הישראלי יתקיימו מכספי משלם המיסים הישראלי. התלמידים עוד עלולים לחשוב שהמחנכים שלהם צבועים".

ממשרד החינוך נמסר בתגובה כי "הנושא נמצא בבדיקת הגורמים הרלוונטיים במשרד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully