וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קמפיין קיצוני ליום השואה: "קעקוע" מספרי זרוע על בני נוער

27.2.2013 / 10:00

חברת פרסום גדולה יזמה פרויקט שיבקש צעירים להדביק על עורם "מספרים" כמו אלה שנצרבו על זרועות ניצולים, ויקבלו גם קוד סריקה לסמארטפון שיוביל למידע עליהם. "עבר כל גבול"

טעם רע? חברת הפרסום "באומן בר ריבנאי" פנתה באחרונה להנהלות תנועות הנוער בישראל בניסיון לעודד אותן לקחת חלק בקמפיין מטעם החברה לרגל יום השואה שיחול ב-8 באפריל. במסגרת הקמפיין מציעה החברה לחלק לבני הנוער קעקועים להדבקה על העור - בדומה לקעקועים שנצרבו על עורם של היהודים ואחרים במחנה ההשמדה אושוויץ-בירקנאו. לדברי החברה, הכוונה היא לעורר מודעות לזיכרון השואה, אולם לדברי ח"כ אילן גילאון מדובר ברעיון עם "חוסר טעם משווע".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קמפין חסר טעם? מתוך הדמיית הקמפיין/מערכת וואלה!, צילום מסך

"בדומה למדבקת 'דם המכבים' (ה"יזכור") אשר מחולקת זה שנים רבות ביום הזיכרון לחללי מערכות ישראל, נרצה להפיץ ביום השואה תשע"ג מדבקת קעקוע זמני (בדומה למדבקות ילדים) שניתנת להדבקה והסרה על ידי מים", כתבה חברת הפרסום לתנועות הנוער במייל שהגיע לידי וואלה! חדשות. "המדבקה תהיה בעצם הדמיה של מספר זיהוי אשר קועקע על ידיהם של קורבנות וניצולי השואה. המדבקה תחולק על גבי גלויה שעליה טקסט הסבר וקוד QR, אשר יפנה לקובץ תמונה או וידאו עם פרטיו של אותו קרבן או ניצול שואה". לפי החברה, המדבקות יחולקו על ידי מתנדבים בטקסי הזיכרון מרכזיים, בבתי הספר ובמתנ"סים.

"להוקיר את זכר השואה מבלי להיעזר בקעקועים על היד"

ב"באומן בר ריבנאי" – שם ציינו כי הם עובדים בשיתוף פעולה עם ארגונים למען ניצולים - הסבירו מה עומד מאחורי המיזם, וטענו כי מדובר בדרך מקורית להנציח את זכר השואה. "הרעיון נובע מתובנה שעם השנים, רבים מניצולי השואה הולכים לעולמם, ואין מי שיספר את סיפורם ממקור ראשון. זיכרון השואה מתעמעם. על מנת שנוכל להגיע לדור הרביעי לניצולי השואה אנו חייבים לייצר עבורם אייקון חזק, שבא מהעולם שהם מכירים וכך לייצר אצלם קשב, הזדהות ובעיקר מודעות וחיבור רגשי לזיכרון השואה", הסבירו בחברה.

מנגד התייצב כאמור ח"כ גילאון, יו"ר סיעת מרצ בכנסת שאמר לוואלה! חדשות: "כנראה שלעתים היצירתיות עוברת כל גבול. מה יהיה בשלב הבא? המחשה של תאי גזים ופיג'מות פסים? יש להנחיל את זיכרון השואה בחינוך לדור הצעיר, ולא בגימיקים זולים ומבישים. בהמשך לכך, נדרשת התייחסות ממלכתית לאחרוני הניצולים באופן שמכבד את מורשת השואה ולא מבזה אותה".

ח"כ לשעבר קולט אביטל, שמשמשת כיום יו"ר מרכז הארגונים של ניצולי השואה, סיפרה בשיחה עם וואלה! חדשות כי חברת הפרסום הציעה גם למרכז לקחת חלק בקמפיין, אולם היא דחתה הצעה זו על הסף. "אני חושבת שזה חוסר טעם ברמה העליונה ושימוש ציני בכל הנושא של השואה כדי לעשות פרסום לחברת פרסום". אביטל הוסיפה כי "לעשות סיפור כזה, לקחת מדבקות ולהדביק על ילדים, כאשר חלק מהילדים ידעו מה זה וחלק לא ידעו ויעשו מזה צחוק - זה דבר נורא. כמו כן, אסור לשכוח מה היה הקעקוע הזה - הוא היה קעקוע של הנאצים שנועד להפוך אנשים לחיות. אז למה להדביק מדבקות לילדים? זה דבר נורא ואיום. אין מילים בפי להסביר כמה שזה דבר רע. אתם רוצים לעשות משהו? תעזרו לניצולים, תשלחו מתנדבים לסייע לניצולים".

תנועת "הנוער העובד והלומד" הודיעה היום כי בעוד שמדובר ב"רעיון ראוי ונכון, הביצוע מסוכן ומעקר את הרעיון מיסודו". לדברי רכז התנועה, רועי יסוד, "בני הנוער הם חכמים ורגישים מספיק להכיר ולהוקיר את זכר ניצולי השואה מבלי להיעזר בקעקועים על היד". יסוד הוסיף כי בכוונת "הנוער העובד והלומד" לפנות לשאר תנועות הנוער בקריאה שלא לקחת חלק במיזם המדובר. גורמים בתנועת הצופים אמרו כי הם לא ראו לנכון להצטרף לפרויקט.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

חברת הפרסום: "שימוש בסמל על מנת לחבר את הדור הצעיר לניצולים"

בתגובה לסערה שנוצרה בעקבות המיזם העתידי אמרו ב"באומן בר ריבנאי" כי מדובר בפעילות שמטרתה הנצחת השואה בקרב בני נוער ויצירת קשר בינם לבין ניצולי השואה. "הפעילות נעשית בהתנדבות ומטרתה לחבר את הדור הצעיר לזיכרון השואה. אנו מודעים לכך שמדובר בנושא רגיש וככזה אנו מתייחסים גם לפעילות בזהירות וברגישות".

מחברת הפרסום נמסר גם כי לצורך הפעילות הזאת אנשי המשרד נפגשו ושוחחו עם ניצולי שואה רבים ועם בני משפחותיהם אשר לטענתם הביעו קורת רוח על המיזם ועל כך שהפעילות מיועדת "לחבר בינם לבין בני הנוער ולהביא את סיפורם אליהם בדרך ישירה ואנושית. המספרים שהוטבעו על ידיהם של אסירי אושוויץ–בירקנאו, הם סימבול עוצמתי למאורעות השואה ושימוש בסמל זה על מנת לחבר את הדור הצעיר לניצולים ולסיפורם בעודם בחיים הינו חיבור חשוב וחינוכי. ה'קעקועים' הינם בסך הכול מדבקות שמטרתן רק לסמל את הקעקוע של ניצולי השואה ובכך לאפשר לבני הנוער להיכנס דרך האינטרנט לסיפורו המלא של ניצול השואה. כמובן שכל הניצולים שמשתתפים בפעילות אישרו את השתתפותם ושמחו על כך שיש מי שמבקש להזכיר על מנת שלא נשכח לעולם".

לפניות לכתבת: michalresh1@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully