וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי מותו: פרס ישראל על מפעל חיים לרון נחמן

17.2.2013 / 16:19

ראש עיריית אריאל היה מועמד עוד לפני פטירתו לפני שבועיים, ובאופן חריג הוחלט להעניק לו את הפרס אחרי מותו. "זה מאוד מרגש", אמרה אלמנתו. "חבל שלא הספיק לקבל את הפרס"

צילום: טל אנגלנדר, עריכה: מיכאל ברגמן

שר החינוך, גדעון סער, הודיע היום (ראשון) חתני פרס ישראל על מפעל חיים - בגין תרומה מיוחדת לחברה ולמדינה לשנת תשע"ג. חתני הפרס יהיו ראש עיריית אריאל לשעבר, רון נחמן, שהלך לעולמו לפני כשבועיים, וחוקר תולדות הזמר העברי אליהו הכהן. סער, שקיבל את המלצת ועדת הפרס בראשות השופט בדימוס יעקב טירקל, בירך את הכהן וכן את אלמנתו של נחמן, דורית. "זה מאוד מרגש", אמרה דורית נחמן. "חבל לי שרון לא הספיק לקבל את הפרס. זה מעשה ראוי ואני שמחה על כך מאוד. ידענו שרון מועמד אך הוא עצמו לא דיבר על כך". מחר יתקיים באריאל טקס לציון 30 למותו.

עוד אמרה האלמנה: "מגיע לרון פרס מפעל חיים כי באמת מפעל חייו היה אריאל. זה סמלי שרון קיבל את הפרס דווקא היום במלאת 30 למותו. רון ראוי לפרס והפרס ראוי לו. אני חושבת שמעבר להישג האישי שבקבלת הפרס, רון היה רואה בכך הצהרה חשובה של המדינה בכך שאדם כמוהו שיצר ובנה עיר בשומרון זוכה להכרה לאומית. זוהי הכרה גם במפעל ההתיישבות בשומרון כמפעל חלוצי וחשוב למדינה. בניגוד לסטיגמות שמנסים להדביק לנו, אנו נושאים בגאון את התואר מתנחלים".

ועדת הפרס מצאה כי מקרהו של רון נחמן ראוי לדיון באופן יוצא מן הכלל, כפי שמאפשר התקנון במקרה שהמועמדות הוגשה בטרם פטירתו של המועמד, והחליטה להעניק לו את הפרס על מפעל חייו. בנימוקי הוועדה לזכייתו של נחמן נכתב בין היתר: "רון נחמן ז"ל היה ממייסדי 'גרעין ת"א' שיועד להקמת אריאל, וממקימי הישוב בפועל בשנת 1978, והתמנה ליו"ר המועצה הראשון של הישוב החדש. הוא ראה לנגד עיניו את ההתיישבות ובניין הארץ כערך עליון. בשנת 1998 הביא להכרזת אריאל לעיר - בירת השומרון - ומאז ועד יום מותו כיהן כראש העיר. רון נחמן דגל באינטגרציה ושילוב של קהילות שונות בעיר.

עוד נכתב: "בהנהגתו, הפכה אריאל כעיר חילונית לאבן שואבת לעולים חדשים מבריה"מ, וביוזמתו נקלטה בה קהילה דתית של מפוני הישוב נצרים מחבל קטיף. רון נחמן הוביל להפיכת אריאל לעיר חכמה בטכנולוגיות עירוניות בתחום התקשורת, המהוות מודל לחיקוי במישור המוניציפלי. הוא נמנה על יוזמי האוניברסיטה באריאל, שבין כתליה לומדים בצוותא עולים חדשים לצד וותיקים, יהודים ובני מיעוטים, חילונים ודתיים כולם במצוינות אקדמית".

קברו של רון נחמן, ראש עיריית אריאל לשעבר, שקיבל פרס ישראל לאחר מותו. פברואר 2013. ערן יופי כהן, ספק 500
הקבר הטרי של נחמן/ספק 500, ערן יופי כהן

נחמן הלך לעולמו לפני כחודש לאחר מאבק ממושך במחלת הסרטן. בהלוויתו, ספד לו ראש הממשלה בנימין נתניהו: "מדינת ישראל מלווה בצער ובכאב עמוק את רון, האחד והיחיד והבלתי נשכח. רון יקירי, היית חבר נפלא ושותף אמיתי לדרך. פגשתי אותך לראשונה כשהייתי שגריר באו"ם, וכבר אז דיברת בהתלהבות על עיר אוניברסיטאית בשומרון". נתניהו הוסיף כי נחמן הקדיש 35 שנים לאריאל: "הייתה לי הזכות בקדנציה הראשונה להכיר בה כעיר ורון עמד בראשה עד לפטירתו. רון ניחן בנשמה גדולה וגם בחוש הומור וחיוכו ילווה אותנו לעד". לדבריו, "אריאל היא מרכיב עיקרי בחגורת הביטחון של מדינת ישראל כשם שירושלים תישאר בירתנו המאוחדת לנצח. העץ ששתלתי פה בעבר יחד איתך לעולם לא ייעקר".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

על אליהו הכהן, הזוכה השני בפרס, כתבו חברי הוועדה כי הוא "הכהן הגדול של חקר תולדות הזמר העברי, והקדיש לכך למעלה מיובל שנים. ערך והגיש עשרות תוכנית רדיו וטלוויזיה כדוגמת 'שרתי לך ארצי'; הוציא את 'שירי עם עבריים' - קובץ של אלף שירים. ברגישות, בתבונה ובסבלנות אין קץ דובב את אחרוני העדים וכך הצליח להציל משכחה ודאית מידע חיוני ותוסס המהווה עדות אותנטית של האפוס הציוני, עדות שאין למוצאה בספרי ההיסטוריה. מר כהן מרצה מבוקש ובר סמכא בנושא הזמר העברי. עובר בארץ לאורכה ולרוחבה, ומנחיל את הידע העצום שלו על תולדותיהם ומחבריהם של עשרות אלפי שירים - ואהבת הזמר העברי לציבור הרחב, מתוך שליחות פנימית הפועמת בו ללא ליאות".

לפניות לכתבת מיכל רשף: michalresh1@walla.com

בהכנת הידיעה השתתף יהושע בריינר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully