וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפצ"ר: צה"ל חוקר 70 מקרי הרג אזרחים ב"עמוד ענן"

6.2.2013 / 21:36

בכנס של המכון למחקרי ביטחון לאומי התייחס אלוף עפרוני לחקירת המבצע. "עצם קיום הבדיקה אינו מרמז על חשש להפרת הדין. יש בו רק כדי לבטא את המחויבות שלנו לדין הבינלאומי"

צה"ל ביצע תחקיר של 70 מקרים בהם נהרגו אזרחים שאינם מעורבים בטרור במהלך מבצע "עמוד ענן" ברצועת עזה בחודש נובמבר האחרון - כך אמר היום (רביעי) הפרקליט הצבאי הראשי, אלוף דני עפרוני, בכנס של המכון למחקרי ביטחון לאומי שעסק בסוגיות לחימה בשטחים צפופי אוכלוסייה. עפרוני גם בירך על כך שוועדת טירקל, שפרסמה היום את החלק השני של הדו"ח שעסק בהשתלטות על המשט הטורקי, נתנה תוקף ליכולות צה"ל לחקור את עצמו ברף שהציב הדין הבינלאומי.

הפרקליט הצבאי הראשי ציין כי עם סיום מבצע "עמוד ענן", בו נהרגו 170 פלסטינים, הורה הרמטכ"ל, בני גנץ, על תחקור מקיף של המבצע. במסגרת זו הוקם צוות בראשות אלוף שאסף את החומרים ובסיוע קצינים מחיל האוויר, היבשה, אגף המבצעים, המודיעין והפרקליטות הצבאית, בוצע תחקיר מקיף של הממצאים ב-70 המקרים בהם נהרגו אזרחים שלא מעורבים בטרור. בנוסף לכך, קיבל הצוות מנדט לבדוק מקרים בהם נפגעו מתקנים רגישים. "ברוב המקרים לא התקבלו תלונות וצה"ל בדק באופן יזום", אמר אלוף עפרוני והתייחס לחשש בצה"ל מהגשת כתבי אישום או העמדה לדין משמעתי. "עצם קיום הבדיקה אינו מרמז על חשש להפרת הדין. יש בו רק כדי לבטא את המחויבות שלנו, של צה"ל, לדין הבינלאומי. וללמידה ולניסיון הכן של צה"ל להימנע ככל הניתן להימנע מפגיעה באזרחים בבלתי מעורבים".

עזה לאחר התקפת חיל האוויר , נובמבר 2012. רויטרס
עזה במהלך מבצע "עמוד ענן"/רויטרס

יצוין, כי תהליך התחקור נמצא בשלבי סיום ואנשי הפרקליטות הצבאית כבר בעיצומה של בחינת הממצאים. על פי ההערכה, בעוד מספר שבועות יהיה החלק המשמעותי של הדו"ח המסכם מוכן לבחינה משפטית. במהלך הכנס חשף האלוף עפרוני כי הרמטכ"ל עוד קודם למבצע האחרון הורה על הקמת גוף תחקור מטכ"לי עצמאי כדי לבחון אירועים דומים כמו במבצע "עופרת יצוקה" ובמבצע "עמוד ענן", בהם נהרגו בלתי מעורבים בטרור.

במבצע "עופרת יצוקה" נפתחו 48 חקירות פליליות כתוצאה מתלונות של דו"ח גולדסטון או מממצאים אליהם הגיעה הפרקליטות הצבאית בעצמה. אחת הפרשות הקשות שעלו מהחקירה הייתה הרג 21 מבני משפחת א-סאמוני משכונת זייתון בעזה כתוצאה מתקיפה אווירית. בעקבות הממצאים הוחלט לעכב בדרגה את מח"ט גבעתי דאז, אל"מ אילן מלכא, ומאז שנת 2009 הוא לא קודם. במספר מקרים בודדים הוגשו כתבי אישום, בהם פגיעה בנסיבות מחמירות וביזה. במהלך המבצע נהרגו 800 מחבלים חמושים וכ-300 אזרחים לא מעורבים בטרור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully