וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יום השואה הבינלאומי: כל ניצול רביעי בישראל עני

בשעה שבעולם מציינים את יום הזיכרון, מנתוני ארגוני רווחה עולה כי רבע מ-200 אלף הניצולים בארץ נזקקים לסיוע במזון וכי ל-12 אלף לא היה חימום או ביגוד ראוי בחורף שעבר

בשעה שבעולם מציינים היום (ראשון) את יום הזיכרון הבינלאומי לשואה, מצבם של ניצולים רבים בישראל מוסיף להיות עגום: מפילוח הפניות לארגון לתת והקרן לרווחת ניצולי השואה בישראל עולה כי כל ניצול שואה רביעי בישראל עני. הנתונים אף מצביעים על עלייה במספר הניצולים הסיעודיים ועל כעשרת אלפים ניצולים עריריים. כיום חיים בישראל כ-200 אלף ניצולי שואה, מתוכם כ-70% נשים. עוד עולה מהנתונים כי הגיל הממוצע של ניצול שואה הוא 84. כמו כן, מתוך 56,275 ניצולי שואה שטופלו בקרן לרווחה לנפגעי השואה במהלך 2012, יותר ממחצית מהניצולים גרים בפריפריה.

הפגנת ניצולי שואה מול משרד האוצר. עומר מירון
הפגנת ניצולי שואה מול משרד האוצר, פברואר 2012/עומר מירון

מפילוח הפניות לקרן לרווחת ניצולי השואה בשנת 2012 עולה כי חלה עלייה של 12% במספר הניצולים הסיעודיים. עוד עולה כי בדידות היא אחת הבעיות המרכזיות שמהן סובלים הניצולים, וכי יותר משליש מניצולי השואה חיים בגפם, ומחציתם אלמנים או אלמנות. ואולם, גם רבים מהניצולים שאינם עריריים מעידים כי בני משפחתם אינם בקשר איתם, מה שמגביר את הצורך שלהם בסיוע.

עוד עולה כי 20 אלף ניצולים פנו השנה לסיוע כלכלי, שכולל סיוע המעניקה המדינה באמצעות הקרן. 87% מניצולי השואה הפונים לסיוע כלכלי חיים מהכנסה של פחות מ-5,000 שקל בחודש, ו-58% חיים מהכנסה של עד 3,000 שקל בחודש בלבד. עוד עולה כי 70% מהפונים נזקקו לעזרה במימון טיפולי שיניים ו-18% נזקקו לסיוע כלכלי במימון משקפי ראייה.

ניצולי שואה הפגינו מול משרד האוצר: "מפקירים אותנו". גדעון צנטנר
"הזדמנות אחרונה לאפשר קיום בכבוד לניצולי השואה". מפגין מול משרד האוצר, פברואר 2012/גדעון צנטנר

עוד מעידים נתוני הפניות על עלייה בבקשות בכלל אפיקי הסיוע, מה שמעיד על קשיים הולכים וגדלים של אוכלוסיית הניצולים. כך למשל גדל מספר הבקשות לשעות סיעוד מ-6,450 בקשות בשנת 2011 ל-7,239 בקשות בשנת 2012. כמו כן, בקשות למענקים המהווים החזר כספי בגין הוצאות רפואיות גדלו מ-11,244 ב-2011 ל-18,882 בקשות בשנת 2012.

גם בארגון לתת, המפעיל תכנית לניצולי שואה, מציגים תמונה קשה של ניצולי השואה בישראל. על פי נתוני הארגון, כרבע מניצולי השואה בישראל חיים בעוני ונזקקים לסיוע במזון. עוד עולה מהנתונים כי לכ-12 אלף ניצולי שואה לא היה חימום או ביגוד ראוי כדי להתמודד עם הקור בחורף בשנה שעברה (אוקטובר 2011-מרץ 2012), שבמהלכו נפטרו 40 ניצולי שואה נזקקים שנתמכו במסגרת התכנית "סיוע לחיים" של ארגון לתת, שהיוו כ-5% מכלל מקבלי הסיוע.

הפגנת ניצולי שואה מול משרד האוצר. עומר מירון
"סל השירותים לניצולי השואה שנקבע בשנת 2007 לא הוצמד למדד ולא התעדכן מאז". מפגינים מול משרד האוצר, פברואר 2012/עומר מירון

מטבע הדברים אוכלוסיית ניצולי השואה בישראל הולכת ומזדקנת, ומספר הניצולים הולך ופוחת. התחזית היא שבשנת 2015 יחיו בישראל כ-143 אלף ניצולים, ובשנת 2025 כ-46,900 ניצולים. מבדיקת לתת עולה כי 30% מהניצולים הם בני 80-70, 52% בני 90-80, ו-18% בני 90 ויותר. כמו כן, על פי דו"ח מכון ברוקדייל, מצבם הרפואי של ניצולי השואה מחמיר: 57% מהניצולים סובלים מבעיות לחץ דם גבוה, 39% סובלים מבעיות לב, 40% סובלים מכאבי גב וצוואר כרוניים, ו-26% סובלים מדלקות פרקים.

"בשעה שממשלות במקומות שונים בעולם דואגות לשמר את זיכרון השואה, דווקא ממשלות ישראל עד כה שכחו את הערך הבסיסי של הערבות ההדדית, שאמור להיות אבן יסוד בעם היהודי ובחברה הישראלית", אמר מנכ"ל ארגון לתת, ערן וינטרוב, לוואלה! חדשות. "חובתנו לדאוג שבשנותיהם האחרונות של ניצולי השואה הם לא יחוו שוב סבל ומכאוב ויוכלו להזדקן בכבוד, תוך ידיעה שיש מי ששומר עליהם".

"שלוש השנים הבאות הן שנים קריטיות המהוות את ההזדמנות האחרונה לאפשר קיום בכבוד לניצולי השואה" הוסיף רוני קלינסקי, מנכ"ל הקרן לרווחה לנפגעי השואה. לדבריו, "הנתונים הללו מעידים על הצרכים ההולכים וגדלים של אוכלוסיית ניצולי השואה המזדקנת. סל השירותים לניצולי השואה שנקבע בשנת 2007 לא הוצמד למדד ולא התעדכן מאז, חרף הגידול המתמיד בצורכי הניצולים, כך שלצערי גם בשנת 2013, שהולכת להיות שנה של גזירות קשות, ניצולי השואה בישראל ימשיכו לסבול".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully