וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכתבים הזרים אופטימיים: "לפיד יהיה שר החוץ"

23.1.2013 / 13:20

בתקשורת העולמית הופתעו מ"הישגו של המגיש המפורסם", אך תהו כיצד יתייחס לפלסטינים וכיצד יתפקד ה"טירון הפוליטי" בכנסת. ומהי ההצעה ששלח הפרשן ג'פרי גולדברג לבית הלבן?

צילום: מתוך משדר הבחירות של וואלה! חדשות

אחרי שכ-99% מהקולות כבר נספרו ואימתו את מרבית המדגמים, גם בתקשורת העולמית מתחדדת ההבנה שאם ראש הממשלה בנימין נתניהו ניצח בפער קטן את הבחירות, הרי שיאיר לפיד כבש אותן בסערה. מסתמן שהישגה הגדול של מפלגת "יש עתיד" נוסך על הכתבים הזרים שמץ מסוים של אופטימיות. ה"דר שפיגל" הגרמני, שאמש היה ככל הנראה העיתון הזר היחיד שהתריע מפני מפלה צפויה למפלגת השלטון וכתב כי "מדיניות הכלכלה של נתניהו עלולה לעלות לו בניצחון", סקר הבוקר (רביעי) את תוצאות הבחירות תחת הכותרת "המנצח הפסיד", בהזכירו את סיסמת הקמפיין של נתניהו "ראש ממשלה חזק לישראל חזקה". שליחת העיתון לתל אביב, ג'וליה עמליה הייר, כתבה כי "מפלגת המרכז של לפיד הצליחה להפתיע את כל הסוקרים. לפיד הוא בעל טור משפיע ומגשר לשעבר, ואדם עשיר מאוד שעשה את הונו בעצמו (...) לכל הפחות, סיסמת הבחירות שלו התקיימה: באנו לשנות".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שכרו של נתניהו יצא בהפסדו. ה"דר שפיגל" מופתע לטובה מלפיד/מערכת וואלה!, צילום מסך

גם ב"טיימס" הלונדוני מוקסמים מלפיד ("כוכב טלוויזיה שהיה למנצח הגדול של הלילה"), וכבר לפנות בוקר נכתב בעיתון כי "סביר להניח שיוענק לו תיק החוץ". 19 המנדטים שצפויים ללפיד בכנסת הבאה מעניקים לשליחי העיתון בתל אביב, יו תומלינסון ושירה פרנקל, שמץ של תקווה מדינית לקראת העתיד: "בנות בריתה של ישראל במערב, כמו גם שכנותיה הערביות, המתינו לתוצאות הבחירות בחרדה ובעגמומיות. רבים הניחו שהסיכויים לכינון פתרון שתי המדינות ייראה אפילו רחוק יותר משהיה היום. תחת זאת, הניצחון המדהים של לפיד מעניק חריץ של אופטימיות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מגיש הטלוויזיה שגנב את ההצגה. יאיר לפיד מככב ב"טיימס" הלונדוני/מערכת וואלה!, צילום מסך

גם בבי-בי-סי מציינים כי הייתה זו "בכורה יוצאת דופן" עבור יאיר לפיד, "מגיש טלוויזיה מפורסם שעזב את המרקע כדי לייסד מפלגת מרכז חדשה". עם זאת, שליח הרשת לתל אביב, קווין קונולי, מטיל ספק בתקוות הטהורות שתלו עמיתיו במנהיג המפלגה השנייה בגדולה בכנסת ה-19, וכותב כי "לפיד הוא טירון פוליטי, ולכן קשה לדעת איזה מחיר הוא עשוי לדרוש בתמורה לתמיכתו (בממשלה בראשות נתניהו)".

סוכנות הידיעות הצרפתית פרסמה פרופיל נרחב של לפיד, "כוכב החדשות שהפך למגנו של כל אדם". במאמר נכתב כי "לפיד הדגיש את החילוניות, גם אם באופן פחות אגרסיבי משעשה אביו", אך מנגד, נכתב כי הוא נמנע מלעסוק במהלך הקמפיין בנושאי חוץ או לעסוק בסכסוך הישראלי-פלסטיני.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"השמפניה שנתניהו עלול להתפתות לפתוח עלולה להיות תפלה". ה-BBC/מערכת וואלה!, צילום מסך

בנקודה - יחסו של לפיד לסוגיה הפלסטינית - נוגע גם מאמר ב"ניו יורק טיימס", שפורסם תחת הכותרת "המנהיג הכריזמטי עזר לישראל לפנות לעבר המרכז". בכל הנוגע להליך השלום עם הפלסטינים, נכתב במאמר, לפיד דבק במרכז, "והציג עמדות בטוחות בתחום הקונצנזוס: הוא אומר שהוא מעדיף משא ומתן למדינה פלסטינית, ורוצה, במקביל, לשמור על גושי ההתנחלויות הגדולים תחת שליטת ישראל".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ב"ניו יורק טיימס" רומזים כי על לפיד לנקוט עמדה ברורה יותר כלפי הפלסטינים/מערכת וואלה!, צילום מסך

אם יתמנה לפיד דווקא לתפקיד שר החוץ, כפי שחוזה ה"טיימס" הלונדוני, יהיה מעניין לבחון אם עמדותיו יוותרו כשהיו. ג'פרי גולדברג, אחד הפרשנים המקורבים ביותר לממשל אובמה, צייץ כבר אתמול בטוויטר, ספק ברצינות ספק כהלצה: "אני תוהה אם מישהו בבית הלבן כבר חוקר את השאלה - מיהו יאיר לפיד ומה בדיוק הוא חושב?".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ג'פרי גולדברג, פרשן ה"אטלנטיק" ובלומברג, מצייץ על יאיר לפיד/מערכת וואלה!, צילום מסך

גם אתרי האינטרנט באירן עסקו בניסיונות להבין את משמעות השוויון בין גושי הימין והשמאל לקראת הקמת הממשלה הבאה, ולפנות בוקר, הכותרות במדינה התבססו בעיקר על התקשורת הערבית והמערבית. כמה אתרים גם עסקו בדמותו של יאיר לפיד ככוכב החדש בזירה הפוליטית, וציטטו אתרים שונים בעולם שעסקו באפשרויות להרכבת ממשלה בישראל.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
סוכנות הידיעות האירנית "פארס". ציטטה דיווחים מ"העיתון הציוני הארץ"/מערכת וואלה!, צילום מסך

אתרים אחרים דבקו בקו המוכר יותר: באתר של סוכנות הידיעות אירנ"א, למשל, נכתב כי מדובר ב"ניצחון חלש של בנימין נתניהו, ראש הממשלה הנוכחי". האתר "עסר אירן", המזוהה עם משמרות המהפכה, ציטט בכותרתו: "נתניהו לאחר נצחונו בבחירות בישראל: 'הסכנה הראשונה היא אירן'".


לקריאה נוספת
הבחירות בתקשורת הזרה: "העולם לא פנוי לישראל"
אך אחרי המדגמים, קונצנזוס בעולם: "נתניהו נחלש"
בריטניה במסר לבוחר הישראלי: תהליך השלום גוסס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully