וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בבת חפר אוספים את השברים: "הבוץ הרס הכל"

10.1.2013 / 18:02

במקביל למאמצים להשיג סיוע ממשלתי לשיקום התשתיות שניזוקו בשיטפון, תושבי בת חפר מתקשים להתאושש מהרס רכושם. "אמרתי לבתי החיילת שתישאר בבסיס בשבת, כי אין לאן לחזור"

צילום: דניאל בוק, עריכה: יותם בן-דוד

יומיים חלפו מאז השיטפון העז שפקד את בת חפר שבשרון, אולם נזקי הסערה עדיין ניכרים ברחובות. במהלך היום (חמישי) המשיכו צוותים רבים לפנות כלי רכב שנפגעו, משאיות שאיבה המשיכו לשאוב מים מהבתים ומהחצרות, שמאים סיירו ביישוב כדי לאמוד את היקף הנזקים, והתושבים החלו אט אט לנסות לעכל את הנזק ואת השלכותיו.

סערת חורף - כותרות אחרונות
בת חפר מוכת אסון: "בודקים מה אפשר להציל"
ירושלים: כביש מספר 1 נפתח לתנועה בשני הכיוונים
בדיור הציבורי בבירה סובלים מהקור: "ישנים במעילים"
השיא מאחורינו: השלג ייפסק בצהריים, הגשמים יתמעטו

בת חפר בעקבות ההצפות, ינואר 2013. נמרוד סונדרס
"כל התכולה הלכה לנו ואין לנו ביטוח". בת חפר, היום/נמרוד סונדרס

כמו כן, במהלך הלילה האחרון זרם החשמל היה מנותק לרוב הבתים שנפגעו בשיטפון. צוותים של חברת החשמל עוברים בין הבתים כדי לבדוק לאילו מהם ניתן לחדש את האספקה, וכן עוסקים בתיקון ובייבוש תשתיות החשמל של היישוב.

יוני ארי, מזכיר היישוב, אמר לוואלה! חדשות שכרגע התושבים נמצאים בשלב השני של בקרת הנזקים. לדבריו, "הרבה מאוד בתים ניזוקו ואנחנו בודקים מה מצבם כדי לראות האם ניתן להתגורר בהם או לא. עשרות מתנדבים מסתובבים בין הבתים ומסייעים בכל מה שאפשר".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
בת חפר בעקבות ההצפות, ינואר 2013. נמרוד סונדרס
"עשרות מתנדבים מסתובבים בין הבתים". בת חפר, היום/נמרוד סונדרס

ארי הוסיף כי לצד הנזק לרכוש הפרטי, גם התשתיות ביישוב נפגעו. "אחת הבעיות הגדולות הן שמדובר במי ביוב, ואנחנו דואגים לניקיון הכי מהיר שאפשר כיוון שיש חשש ממחלות", אמר, "יש הרבה נזקים - מדרכות שנהרסו, גני משחקים וגינות ציבוריות שניזוקו, תמרורים שנפלו ונזקים נוספים".

בת חפר בעקבות ההצפות, ינואר 2013. נמרוד סונדרס
בת חפר, היום/נמרוד סונדרס

התושבים מביעים תקווה שהמדינה תכיר באסון שפקד אותם ותעניק להם פיצוי. "אמרו לנו בשיחה שהייתה עם המועצה אתמול שמשרד הביטחון צריך לקחת אחריות על המחדל שלו, כי המועצה התריעה בפניו לא פעם שצריך לטפל בנושא כדי שלא יתרחש שיטפון כזה", סיפרו תושבי היישוב, "הם לא עשו זאת, ואנחנו מקווים שלפחות עכשיו הם יכירו באחריות ויפצו אותנו על הנזק העצום שנגרם לנו".

לדברי ארי, בממשלה מביעים נכונות לסייע לשיקום, אבל טרם ידוע מה יהיה היקף הסיוע. "בשלב הזה נאמר לי ממשרד ראש הממשלה שהוקמה ועדה שתסייע לנו, אבל לא ברור מה יתנו לנו ומתי. יש נכונות לעזור אבל לא ברור מה יהיה בסוף".

צילום מסוק באזור חדרה ובקעת בית נטופה, ינואר 2013. חטיבת דובר המשטרה
ה"צונאמי" ששטף את בת חפר/חטיבת דובר המשטרה

"המים הגיעו עד הקומה השנייה, אך ילדיי ניצלו"

בשמת, תושבת היישוב, מנסה לשקם את חייה מאז השיטפון. "אין בית, אין רכוש. הכל צף ונהרס במים ובבוץ", סיפרה, "אנחנו ישנים אצל חברים ביישוב. יש פה קהילה מאוד תומכת אבל יש פה הרס מוחלט, לא הצלחתי להציל כלום. הבית לא שלי, אני גרה בו בשכירות, אבל הוא ניזוק ואי אפשר לגור בו".

גם העסק הפרטי של בשמת שנמצא בביתה, נהרס כליל. לדבריה, אין לה מושג כיצד תצליח לשוב לעבודתה מאחר שאין לה ביטוח לא לתכולת הדירה ולא לעסק. "לפחות אני שמחה על כך שהילדים ניצלו. כשהבית הוצף שני הילדים היו בבית עם בייביסיטר, וכשהגעתי כבר לא הצלחתי להגיע לבית. המים הגיעו כמעט עד לקומה השנייה, ולמזלי הם עלו למעלה". לדבריה, "לאחר ארבע וחצי שעות ובקושי גדול, שכנים הצליחו להגיע אליהם ולחלץ אותם. זה הכי חשוב".

לאחר השיטפון, לתושבים התבהר שהנזקים גדולים ושהבעיה לא תיפתר במהרה. "כל התכולה הלכה לנו ואין לנו ביטוח. זו הרגשה נוראית של חוסר אונים", אמרה תושבת היישוב עמליה ליבוביץ', "אנחנו צריכים לעשות שיפוץ מאוד גדול. קירות ניזוקו, מרצפות התרוממו, נזק בצנרת. לדברי השמאי, מדובר בנזק מאוד גדול".

בת חפר, ינואר 2013. ניב אהרונסון
"בשבוע הבא נתחיל לחפש דירה אחרת". בת חפר, אתמול/ניב אהרונסון

לדבריה, "אנחנו כרגע ישנים על כורסאות טלוויזיה אצל חמותי בת ה-80, אבל נצטרך לשכור דירה כי מדובר בשיפוץ של לפחות שלושה-ארבעה חודשים. יש לי בת שמשרתת בצבא בתור מפקדת פלוגה ואני מתביישת להביא אותה הביתה במצב כזה, אמרתי לה שעדיף שתישאר בבסיס כי אין לאן לחזור".

שכנה אחרת הוסיפה כי "לדברי המהנדסים שהיו פה, את הקומה הראשונה צריך לבנות מחדש. מדובר ממש בבניית הקירות והחלפת הריצוף לאחר שהכל יתייבש. לפי מה שהם אמרו, זה ייקח לא מעט חודשים ואולי גם שנה. בשבוע הבא נתחיל לחפש דירה אחרת בתקווה שתתאים למוסדות החינוך שהבנות לומדות בהם".

תושבי בת חפר מתמודדים עם נזקי הסערה, ינואר 2013. נמרוד סונדרס
בת חפר, היום/נמרוד סונדרס
בת חפר, ינואר 2013. ניב אהרונסון
בת חפר, אתמול/ניב אהרונסון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully