וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סופת העשור מגיעה לשיא: היום שלג בירושלים ובצפון

בעוד ברחבי הארץ מטפלים בנזקי ההצפות, בהרים ערוכים לירידת השלג. בצפון רמת הגולן, שם כבר נצבעו היישובים בלבן, לא ילמדו מחר. בירושלים הלימודים יסתיימו בשעה 12:00

צילום: שלומי גבאי, מאל בן אוליאל, קובי אליהו, צילום חובבים עריכה: טל רזניק

ברחבי הארץ מתכוננים ליום נוסף של סערה: בשעות הערב החל לרדת שלג בצפון רמת הגולן, שם לא ילמדו היום (רביעי). גם בצפת, שם מייחלים לפתיתים הלבנים החל מהלילה, פעילות מערכת החינוך ניצבת בסימן שאלה. בירושלים הוחלט שהלימודים יתקיימו כסדרם, אולם יסתיימו בשעה 12:00 בצהריים, לקראת הערמות השלג הצפויה לקראת הערב.

הלימודים במועצה האזורית תמר לא יתקיימו היו בגלל השטפונות במועצה שלחופי ים המלח. עם זאת, בחלק מהמוסדות יתקיימו לימודים מרחוק באמצעות האינטרנט. לצד זאת, במקומות שונים בארץ ממשיכים לטפל בנזקי ההצפות, במיוחד בחדרה וביישוב בת חפר שבשרון, אליהן נקראו כוחות של חיל הים.

חילוץ ברחוב צה"ל בחדרה, ינואר 2013. שלומי גבאי
חילוץ תושבים מרחוב צה"ל שבחדרה, אמש/שלומי גבאי
כוחות ההצלה מפנים תושבים שנלכדו בהצפות בחדרה, 8 בינואר 2013. שלומי גבאי
כוחות ההצלה מפנים תושבים שנלכדו בהצפות בחדרה, 8 בינואר 2013/שלומי גבאי

אחרי ארבעה ימים של סופה חריגה ושוברת שיאים, הלילה ומחר צפויה המערכת החורפית להתחזק ולהביא עמה כמויות גשם נוספות. הטמפרטורות הנמוכות יצנחו מחר – דבר שיביא גם את השלג להרים. מידות החום שיימדדו הלילה ומחר ברחבי הארץ: בירושלים – ממעלה אחת הלילה עד שתי מעלות מחר, בתל אביב – 11-7, בחיפה – 9-6, בעמקי הצפון – 6-4, בכנרת – 15-8, בקצרין – 5-4, בצפת – 1-0, באשדוד – 13-9, בבאר שבע – 11-6, בהר הנגב – 2-0, ובאילת יימדדו 9 מעלות הלילה ו-15 מחר בצהריים.

סערת חורף: כותרות אחרונות
ההצפות נמשכות: חיל הים הוזעק לחדרה ובת חפר
באש - ובמים: יום רטוב עם הכבאים בתל אביב
100 מפלסות בירושלים: "מקווים שהשלג לא יאכזב"
חורף היסטורי: סכר דגניה ייפתח שוב אחרי 20 שנה?

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ראש עיריית צפת, אילן שוחט, קיים אמש ישיבה דחופה יחד עם מטה החירום בשל השלג שצפוי להתחיל לפנות בוקר. "עדיין לא ברור אם נפתח את בתי הספר ואת גני הילדים. המטה יתכנס כבר בשעות הבוקר המוקדמות כדי לקבל החלטה בעניין". ברמת הגולן לא היו צריכים לחכות עד הבוקר להחלטה, אחרי שכבר בשעות הערב התחיל להצטבר שלג בצירים וביישובים. במועצה האזורית גולן הוחלט לא לקיים לימודים בבתי הספר – כך שהתלמידים יישארו מחר בבית ליהנות מהיופי הלבן. "מחר צפויה להיות סערה גדולה בצפון רמת הגולן", ציין ראש המועצה, אלי מלכה. "על מנת לשמור על שלומם של התלמידים הוחלט להשבית את הלימודים. כבר משעות הבוקר צפון רמת הגולן יתכסה בשכבה עבה של שלג לבן ובוהק".

שלג ביישוב אלרום שבצפון הארץ, מרץ 2011. משה אסרף, ג'יליס
שלג באלרום בחורף שעבר. האם כך ייראה מחר הגולן?/ג'יליס, משה אסרף

אחרי כמה שנים בהן לא זכתה עיר הבירה למנת שלג משמעותית, מקווים שמחר תתכסה העיר בלבן החל משעות הצהריים, אז צפוי אוויר קר מאוד לחדור לאזורנו ולהוריד את הטמפרטורה עד מתחת לאפס. מחזיק תיק החירום, הכיבוי והביטחון בעירייה, אלישע פלג, אמר כי "בעוד הלילה ומחר בבוקר צפוי להיות 'חם' יחסית והטמפרטורות ינועו בין 8-6 מעלות, בצהריים יצנחו הטמפרטורות, ושלג יתחיל להיערם. העירייה עשתה הכנות בהיקפים גדולים ושכרה למעלה ממאה כלים הנדסיים שונים בהם מפזרות מלח ומפלסות שלג שיחלו לעבוד ממחר לפי הצורך". ראש העיר, ניר ברקת, אמר אתמול כי שלג בירושלים "הוא חגיגה לירושלמים ולמבקרים הרבים שמגיעים לראות את העיר הכי יפה בעולם צבועה בלבן, ואנחנו מקווים שהשלג הפעם לא יאכזב".

ראש עיריית ירושלים ניר ברקת מתכוננן לשלג, ינואר 2013. עומר מירון
ראש עיריית ירושלים ניר ברקת בוחן את מפזרת המלח, אתמול/עומר מירון

עם זאת, במקרה של ירידת שלג בבירה – התנועה בירושלים צפויה לעבור למתכונת מצומצמת. חברת אגד, המפעילה את רוב הקווים העירוניים בבירה, מסרה כי עשרות מהם יופסקו או יופעלו בצורה חלקית. "עם הכרזה על מצב חירום תופסק פעילותם של 69 קווים, והשירות יפעל במתכונת מצומצמת בצירים הראשיים, על פי הנחיות המשטרה והעירייה", אמרו באגד - שם ציינו כי החברה נערכת לספק שירות תחבורה ציבורית בירושלים גם בתנאי שלג, שיאפשר גישה אל המרכזים הרפואיים ואל השכונות השונות.

אותו נוהל יופעל גם ביישובים בסביבת הבירה, בהם גוש עציון – גם שם צפוי לרדת שלג החל מהבוקר. משום שמדובר בשטח C, הצבא יהיה אחראי על פתיחת צירי התנועה העיקריים, וכלים מיוחדים של המועצה האזורית גוש עציון יפתחו את הצירים המשניים. גם בגוש עציון הודיעו כי ההחלטה על קיום לימודים תינתן בבוקר. "לנוכח מזג האוויר הסוער, הנחתה המועצה את כלל הגורמים והאגפים למתן מענה במצבי חירום. לצד זה, אנו נמצאים בהיערכות מוגברת לקראת השלג הצפוי לרדת במחוזותינו", אמר ראש מועצת גוש עציון, דוידי פרל.

כוחות ההצלה מפנים תושבים שנלכדו בהצפות בחדרה, 8 בינואר 2013. שלומי גבאי
כוננות בחדרה/שלומי גבאי

בעוד באזורי ההרים ברחבי הארץ נערכים לשלג, בשאר חלקי הארץ נרשמות הצפות כתוצאה מהגשמים העזים הניתכים מזה ארבעה ימים רצופים. בשעות הערב פונו תושבים לכודים מחדרה, מבת חפר, מירושלים, מבאקה אל-גרבייה ומראש העין – אחרי שנקלעו לשיטפונות ולהצפות. עשרות מתושבי חדרה פונו על גבי כבאיות וסירות בשל הצפות חמורות שנגרמו מעליית נחל חדרה על גדותיו. אישה בת 40 הועברה במצב קל עד בינוני לבית החולים הלל יפה.

עקב המצב, כוחות של חיל הים הגיעו לחדרה בכדי לסייע בחילוץ התושבים. מפקד מחוז חוף בשירותי כבאות והצלה, טפסר בכיר דני חנניה, סיפר לוואלה! חדשות כי לעיר הוזעקו כל צוותי היל"מ (יחידה לחילוצים מיוחדים) הארציים על מנת לסייע לכוחות בשטח. "צוותי כיבוי והצלה מרחובות בדרום ועד חיפה בצפון פועלים לחילוץ תושבים. בשלב זה האפשרות לשאוב מים מרחובות חדרה המוצפים אינה עומדת על הפרק בשל כמות המים הגדולה שזורמת לאחר שנחל חדרה עלה על גדותיו".

ליישוב בת חפר הוזעקו בשעות הערב כוחות של חיל האוויר כדי לסייע בפינוי תושבים, עקב הצפות בשישה רחובות, בהם הגיעו המים לגובה של למעלה משני מטרים. בראש העין נתקעה משפחה מול תחנת מגן דוד אדום, ופונתה על ידי כבאים. בבאקה אל גרבייה פינתה יחידת 669 של צה"ל 15 תושבים שנקלעו לשיטפון.

נוכח האירועים החריגים, צמרת המשטרה קיימה הערכת מצב מיוחדת. הישיבה נערכה במטה אגף התנועה הארצי של המשטרה בבית דגן, בנוכחות השר לביטחון פנים יצחק אהרונוביץ', ראש אגף התנועה, ניצב ברונו שטיין, נציגי כוחות החירום וההצלה (מד"א, כיבוי אש, שב"ס, חברת החשמל) ואנשי נתיבי איילון. "אנחנו ערוכים ללילה וגם לסוף השבוע. קשה לצפות מה יהיה מחר, נותר לחכות ולראות מה הגשם יעשה", אמר ניצב שטיין לוואלה! חדשות. כשנשאל אם המראות מנתיבי איילון יחזרו על עצמם גם מחר, אמר ניצב שטיין כי במשטרה "ערוכים לכל אפשרות".

השר אהרונוביץ' הוסיף: "מטרתנו היא אחת - לשמור על חיי אזרחי המדינה מכל פגע". לדבריו, שוטרי אגף התנועה, אנשי הכיבוי וההצלה, אנשי מד"א וחברת החשמל עשו היום "ככל יכולתם" בתנאים קשים וימשיכו במשימתם גם בהמשך. "אני קורא לציבור הנהגים והמשתמשים בדרך להמשיך ולגלות סבלנות לאור השיבושים ומבקש לא לבצע קיצורי דרך מסכני חיים", סיכם השר. גם במחוז הצפוני של המשטרה נמצאים בכוונות שיא, בשל מזג האוויר הסוער. "כוחות גדולים פועלים יחד עם הרשויות המקומיות וגורמי צה"ל כדי לאבטח את הצירים, מחשש לחסימה ושיטפונות", סיפר סגן-ניצב יוסי חתוקאי, ראש אגף התנועה במחוז. "אנחנו נשמש כ'עיניים' של הנהגים על מנת לשמור על ביטחון ושלום הציבור".

רחוב צה"ל בחדרה, ינואר 2013. שלומי גבאי
כבאית בדרך לפנות תושבים בחדרה, אמש/שלומי גבאי

גם בחברת החשמל עמלים כאלף עובדים על תיקון התקלות הנקודתיות שיצרה הסערה העזה. רוב הפסקות החשמל נגרמו עקב פגיעה של חפצים או עצים בקווי החשמל, אשר גרמו לקריעתם. "למרות ההצפות באזורים שונים, נפילת עמודי מתח וקריעת כבלי הולכה, מצליחה חברת חשמל לספק חשמל ביציבות ל- 99.8% מהלקוחות", נמסר מהחברה. בעקבות מזג האוויר, החליטה החברה להפעיל חדר מצב לדיווח ולאיתור תקלות שיעמוד לרשות הציבור ביומיים הבאים. מרכזי השירות והמידע 103 של החברה תוגברו ועובדים כמוקדי תקלות ובטיחות.

באשר להפרעות בתנועת הרכבות שנגרמה אף היא בשל תנאי מזג האוויר, מרכבת ישראל נמסר כי רכבות הלילה בקו נהריה - חיפה - ת"א - נתב"ג - באר שבע לא יפעלו. "לגבי שאר הרכבות, נכון לעכשיו הן יופעלו לפי לוח הזמנים הרגיל, בכפוף לשינויים תלויי מזג האוויר. מומלץ להתעדכן סמוך למועד הנסיעה", נמסר.

בשל ההצפות: נתיבי איילון נחסמו לשני הכיוונים. דניאל בוק
נתיבי איילון, אתמול/דניאל בוק

מאז החלה הסערה ביום חמישי בערב, טיפלו כוחות מד"א ביותר מ-29 נפגעים, בהם 19 נפגעים שטופלו היום. בין הנפגעים הרבים, כאלו שנפצעו בתאונות דרכים בשל התנאים הקשים בכבישים, אחרים שנפגעו בשריפות ונפגעים רבים כתוצאה מהיסחפות במים הסוערים וכתוצאה מפגיעת חפצים שונים שקרסו או עפו ברוח המשתוללת.

מסיכום ביניים של הסערה נרשמו כמויות משקעים מרשימות ביותר בחלקים שונים של הארץ. ביישוב גלעד שלמרגלות הכרמל נמדדו מיום חמישי קרוב ל-250 מילימטרים, המהווים כ-40% מהכמות השנתית. בצפון רמת הגולן ירדו קרוב ל-300 מילימטרים, ובאזורים שונים בגליל נמדדו כ-200 מילימטרים. בתל אביב ירדו יותר מ-150 מילימטרים, ובירושלים - 120 מילימטרים.

הצפות בנתניה, ינואר 2013. שלומי גבאי
הצפות בנתניה, אתמול/שלומי גבאי

השתתפו בהכנת הידיעה: שבתי בנדט ומור שמעוני

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully