וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי 20 שנה, איילון שוב מוצף: "אין דרך למנוע"

גלעד גרוסמן וטל שלו

8.1.2013 / 16:05

ב-1993 פרסם משרד מבקר המדינה דו"ח על נתיבי איילון, בו הורה להעמיק את התעלה. למרות עבודות תחזוקה מרובות, אמרו היום בחברה שמערכת הניקוז לא בנויה להפתעות

בחורף של 1993-1992, כשנחל איילון על גדותיו והציף את הכביש, אמר מנכ"ל נתיבי איילון שתסריט כזה יכול לחזור על עצמו "פעם ב-50 שנה". מספר ימים לאחר מכן שוב הוצפו הנתיבים והכביש נסגר. כפי שציבור הנהגים נוכח לגלות הבוקר (שלישי), על אף עבודות התשתית הנרחבות שבאו בעקבות זאת, אין דרך למנוע באופן מוחלט את הצפת עורק התחבורה המרכזי של גוש דן.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נתיבי איילון ממסוק, היום/מערכת וואלה!, צילום מסך

ב-1993 פרסם משרד מבקר המדינה דו"ח על נתיבי איילון, בו קבע כי יש להעמיק את תעלת האיילון. ואכן, בחברה העמיקו את התעלה, הקימו חומות, הסיטו את הנחל וביצעו עבודות ניקוז נרחבות. אולם, כבר בחורף של 2003 הכביש כמעט הוצף שוב.

עוד על מזג האוויר הסוער:
אחרי 10 שעות: נתיבי איילון נפתחו לשני הכיוונים
שיא בזרימה בירדן, בחרמון נערמו 60 ס"מ שלג
הצפות ונפגעים גם בתל אביב ובנתניה
חורף חם: צפו בתמונות מהשטפונות
נסראללה רועד מקור: שלג והרוגים גם בלבנון

כבישים רטובים: צפו במפת פקקי התנועה המתעדכנת

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נחל איילון המוצף, סמוך לצומת השלום/מערכת וואלה!, צילום מסך

בנתיבי אילון הסבירו הבוקר כי לא ניתן למנוע לחלוטין הצפות, מכיוון שהדבר ידרוש תקציבי עתק. לכן, מערכת הניקוז בנויה לפי תרחיש של כמות גשם מסוימת, כאשר במקרים נדירים, כפי שקרה הבוקר, הנחל עולה על גדותיו. כעת יש להמתין להפוגה בגשמים שתאפשר למים להתנקז. במידה שיש חסימות על הכביש, בין היתר בשל חול שנסחף וחוסם תעלות ניקוז, הוא יפונה, אולם מעבר לכך לא ניתן לעשות דברים נוספים.

נחל איילון מרכז גשמים מהרי ירושלים, מאזור מודיעין ומתל אביב, ומתחבר לירקון סמוך למחלף רוקח. משם הוא נשפך לים. לכן, גם אם הגשם באזור תל אביב יפסק, ייקח זמן עד שהנתיבים יחזרו לשימוש.

"ננסה לפתוח חלקים נוספים בכביש ככל שיתאפשר"

מנכ"ל חברת נתיבי איילון, אבי חודין, אמר לוואלה! חדשות: "21 שנה לא היה יום כזה, ככה אומרים זקני הדור. משש בבוקר נערכנו מבעוד מועד וסגרנו את הכבישים ובהמשך גם את הכניסות לתל אביב". בחדר הבקרה של נתיבי איילון ברכבת צפון בתל אביב ישנן 50 מצלמות המפקחות ומנטרות את כל המתרחש בכל המחלפים והצמתים של הכבישים, בהם עוברים 800 אלף כלי רכב בימים כתיקונם. העבודה נעשית בשיתוף פעולה עם משטרת התנועה הארצית, שנציג מטעמה יושב באופן קבוע בחדר הבקרה.

איילון מראה מלמעלה, ינואר 2013. בן קלמר
נחל איילון המוצף, סמוך לצומת השלום/בן קלמר

לדברי חודין, "הגשם שיורד באזור המזרח, מבית אל מערבה, הוא זה שמוביל להצטברות המים. כל הנחלים של אזור ההר המרכזי זורמים לים ומתנקזים לנחל איילון. בשעות הצהריים חלה הפסקה זמנית בגשם ולכן כרגע יש ירידה במפלס המים. ככל שזה יתאפשר ננסה לפתוח חלקים נוספים מהכביש לתנועה". עם זאת בנתיבי איילון ציינו בגאווה כי אף רכב לא נתקע מאז שעות הבוקר באיילון בזכות ההיערכות המוקדמת.

המיקום הבעייתי ביותר בתוואי של נחל איילון הוא מרכז נתיבי אילון באזור גשר מוזס ומחלף השלום. זו הנקודה הנמוכה ביותר בתוואי. טכנאי נתיבי איילון מפוזרים בנקודות השונות ובמחלפים השונים ומטפלים בפתיחת סתימות וניקוז שלוליות על מנת לאפשר את פתיחת הכביש בהמשך. "זה אירוע של פעם בעשרות שנים. זה קורה בכל העולם, גם בלונדון, פריז בניו יורק. יש שם אירועי מזג אוויר חריגים. רק לפני חודש ראינו את ארצות הברית משותקת בגלל סנדי. ככל שהגשם באזור ההר יעבור צפונה תהיה פחות זרימה לתוך הנחל ותהיה אפשרות לפתוח את הנתיבים. כרגע יש בעיה של יכולת קליטה של כמויות גדולות וחריגות כל כך של מים בזמן נתון", אמר חודין.

(עדכון ראשון: 10:28)

איילון מוצף, ינואר 2013. מתוך וידאו
דהיאל בוק, דניאל בוק
נתיבי איילון החסומים, סמוך לצומת ההלכה/דניאל בוק, מתוך וידאו דהיאל בוק
בשל ההצפות: נתיבי איילון נחסמו לשני הכיוונים. קובי אליהו
ההצפה בנתיבי איילון/קובי אליהו
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נתיבי איילון חסומים/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
החליטו להסתכן ולשוט באיילון/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully