וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחדל: פדופילים משתחררים מהכלא - ואיש לא מפקח עליהם

המדינה גלגלה אחריות והפריטה את הערכת המסוכנות של עברייני מין שיוצאים מהכלא, ובפועל היא לא מבוצעת. אם מודאגת: "נכניס הילדים לכלא?", ד"ר יצחק קדמן: "מפקירים ילדים"

עשרות עברייני מין ופדופילים משתחררים מהכלא ללא הערכת מסוכנות וללא פיקוח שב"ס, בשל הפרטת השרות וגלגול האחריות ממשרד המשפטים למשרד הבריאות ולהפך. הדבר מוביל לחשש גדול בקרב הנפגעים וכן לחשש כי ישובו לפגוע, כשלעיתים מדובר גם בפדופילים שפגעו בילדים.

"זה מצב שלא ייתכן, לא ניתן לשחרר אדם שהטריד ילדים בגן שעשועים ללא פיקוח", אומרת מיכאלה (שם בדוי) המתגוררת בשכונה בה פעל פדופיל שעתיד להשתחרר מהכלא. "מהיום שהוא ישתחרר מהכלא לא אני ולא אמהות אחרות בשכונה נוכל להוריד את העיניים מהילדים לשנייה, אם זה בגינה או ברחוב, ונחיה בחשש תמידי שמשהו עלול לקרות. לא פעם שומעים על פדופילים ששבו לפגוע וזו בדיוק הסיבה שצריך פיקוח, הדעת לא תופסת מצב בו המדינה לא ממלאת את החוקים שהיא עצמה חוקקה, איך אנחנו אמורים לחיות עכשיו, להכניס את ילדינו לכלא כדי להגן עליהם?".

מבלים בחג הפסח בפארק הירקון בתל אביב. דרור עינב
"אמהות לא יורידו את העיניים מהילדים לשנייה, אם זה בגינה או ברחוב"/דרור עינב

בשנת 2006 חוקק חוק ההגנה על הציבור מפני ביצוע עבירות מין, במסגרתו הוסדר הפיקוח והמעקב אחרי עברייני מין שהורשעו וסיימו לרצות את עונשם. לשם כך הוקמה בשב"ס יחידת צור, יחידת פיקוח מיוחדת, המפקחת כיום על כ-770 עברייני מין, בהם פדופילים. על מנת לקבל צו פיקוח לעבריין מטעם בית משפט יש להגיש תוצאות הערכת מסוכנות של אותו עבריין שעתיד להשתחרר.

את הערכת המסוכנות אמור היה לבצע המרכז לבריאות הנפש (מב"ן) הפועל בתוך שרות בתי הסוהר תחת הנהלת משרד הבריאות, אך בשל עומס מטלות ומיעוט כוח אדם הוחלט לפני שנה וחצי להפריט את השרות, במקום לתגבר את כוח האדם. לפיכך, מי שאמור לתת את השירות היא העמותה "המרכז הארצי להערכת מסוכנות", המעניקה שרות דומה בקהילה. העמותה מתמחה בהכנת חוות דעת הבוחנת את מסוכנות אדם לסביבתו. ההערכה מתבצעת על ידי אנשי מקצוע שונים בהם פסיכולוגים, פסיכיטרים עובדים סוציאליים וקרימינולוגים וכוללת אבחון הנבדק וסביבת חייו.

העמותה תוקצבה על ידי משרד הבריאות בסכום של 1.8 מיליון שקל, אך על אף שהנושא הכלכלי הוסדר, המרכז לא החל לפעול בשל חילוקי דעות בין משרד המשפטים ומשרד הבריאות. במשרד הבריאות ממתינים מזה שנה וחצי לחוות דעת של משרד המשפטים שתאשר את פעילות הגוף לאחר בחינת אופן תפעולו, זהות מעריכי המסוכנות וכו'. מנגד טוענים במשרד המשפטים כי הנחו את משרד הבריאות באשר להיבטים הרלוונטיים וכעת הפעלת הגוף נמצאת בידיו הבלעדיות.

"אובססיה בלתי נסבלת להפריט כל דבר שזז"

בזמן שנמשכים חילוקי הדעות, אותו גוף שעורך הערכות לעברייני מין בקהילה לא מורשה לערוך אותן לאסירים, מה שמוביל ל"צוואר בקבוק" בביצוע הערכות מסוכנות בשב"ס. כתוצאה מכך כאמור, אסירים עברייני מין, בהם כאלו שפגעו בילדים, משתחררים לקהילה ללא כל פיקוח, חופשיים לגורלם.

"במקום להגן על ילדים מפגיעות מיניות, מדינת ישראל פשוט מפקירה אותם לעברייני מין", אומר ד"ר יצחק קדמן, מנכ"ל המועצה הלאומית לשלום הילד. "שנה וחצי של סכסוך מיותר וחסר חשיבות לא הספיקה למשרדי הממשלה לפתור בעיות בירוקרטיות ובינתיים מסכנים יום ויום את שלומם וחייהם של ילדים רבים העלולים להיפגע על ידי אותם עברייני מין ללא פיקוח. יש חקיקה, יש תקציב ורק שכל ישר חסר, אפילו בנושא של פיקוח נפש מובהק. בנוסף, אסור להתעלם מכך שכל המכשולים המיותרים נוצרו בשל האובססיה הבלתי נסבלת להפריט כל דבר שזז, כולל תחומים של סכנת נפשות כמו הערכת מסוכנות של עברייני מין".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

משרד המשפטים: "המחלוקות יושבו לבסוף"

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה כי "הערכת מסוכנות מתבצעת מזה תקופה על ידי המרכז הארצי להערכת מסוכנות עבור משרד הרווחה כדי לאפשר זמינות טובה יותר. נבדקה לאחרונה במשרד המשפטים האפשרות שמרכז זה ירחיב את שירותיו גם להערכת מסוכנות במסגרת המב"ן ונמצא כי בתנאים מסוימים ניתן אכן לבצע זאת".

ממשרד המשפטים נמסר כי "בשל עומס שמב"ן נתון תחתיו, פנה משרד הבריאות בבקשה להעביר את האחריות לביצוע חלק מהערכות המסוכנות המתבצעות על ידי מב"ן - כך שיתבצעו על ידי המרכז להערכת מסוכנות. הוצאת מלאכת עריכתן של הערכות מסוכנות מידי הגוף הממשלתי הרלוונטי והפקדתן בידי תאגיד בריאות אינו פשוט, בשל מהותו של תפקיד מעריך המסוכנות והחשיבות המכרעת שיש לשמירה על המעמד האובייקטיבי ונטול הפניות של מעריכי המסוכנות, השלכותיה של הערכת המסוכנות ורגישותו של המידע המצוי בידי מעריך מסוכנות".

עוד נמסר כי "למרות זאת, בין היתר בשל הצורך לתת מענה לבעיית העומס של מב"ן, משרד המשפטים נתן הסכמתו למהלך שיזם משרד הבריאות, בכפוף לקביעת נהלים והסדרי פיקוח בנוגע לעבודת המרכז להערכת מסוכנות. נערכו כמה ישיבות במשרד המשפטים, בהשתתפות משרדי הממשלה והגורמים הרלוונטיים, לשם קידום המהלך. בתוך כך התעוררו מחלוקות בין חלק מהגורמים, שלבסוף יושבו. נכון לעכשיו, ההסדרים וההתאמות, שנדרש משרד הבריאות לבצע לצורך יישום המהלך, סוכמו, כך שבכפוף ליישום הצעדים המוסכמים, יוכל משרד הבריאות לבצע את המהלך. לא התקבלה במשרד המשפטים פנייה נוספת מטעם משרד הבריאות, לפיה התעוררה בעיה ביישום ההחלטות שהתקבלו ובקידום המהלך".

"באשר לטענה לפיה עשרות עברייני מין משתחררים מהכלא ללא פיקוח, הרי שמבירור שערכנו, עולה שלאחרונה ישנם מקרים בהם בקשות לצו פיקוח הוגשו באיחור בשל עיכוב בהכנת הערכות המסוכנות, ולפיכך צווי פיקוח הוטלו במקרים אלה זמן מה לאחר שחרור עבריין המין מהכלא. חזקה כי הגורמים הנוגעים בדבר עושים כל מאמץ למניעת מקרים אלה, וכי משרד הבריאות פועל ליישום הצעדים המוסכמים בהקדם", נמסר ממשרד המשפטים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully