וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל במקום שלישי בנישואי נערות עד גיל 19

השוואה בינלאומית שערך האו"ם העלתה כי 15% מהכלות בישראל נישאות לפני שמלאו להן 19 שנים – פי 10 מהממוצע במערב. מנכ"ל המועצה לשלום הילד: "אזלת יד מזעזעת של הרשויות"

המקרה שאירע ביום חמישי האחרון, בו על פי החשד צעירה בת 17 מהיישוב תל שבע שבנגב דקרה למוות את בעלה, גבר בשנות ה-40 לחייו, העלה לכותרות את סוגיית נישואי הקטינות והנערות. ישראל, כך מסתבר, ניצבת במקום השלישי מהסוף בהשוואה בינלאומית של שיעורי הנישואין של נערות עד גיל 19.

מתוך המדינות שנבדקו, מצבה של ישראל טוב רק מזה שברשות הפלסטינית ובמצרים, אך גרוע בהרבה מהנתונים שניתן למצוא בשלל מדינות מערביות, בהן צרפת, בריטניה, הולנד, גרמניה ואוסטרליה. השוואה בינלאומית שנערכה על ידי האו"ם ופורסמה בשנתון הסטטיסטי של המועצה לשלום הילד מעלה כי 15% מכלל הכלות בישראל – גילן הוא לכל היותר 19. זאת לעומת 51.7% מהכלות ברשות הפלסטינית ו-20.1% מהכלות במצרים.

בת 17 חשודה שרצחה את בעלה ביישוב עומר. דייב בוימוביץ'
הזירה בה על פי החשד דקרה הנערה מתל שבע למוות את בעלה ביום חמישי/דייב בוימוביץ'
אילוסטרציה. ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock

מנגד, ועל אף חוק המגביל את גיל הנישואין בישראל ל-17, עולה כי בפועל מצבה של ישראל רע מאוד כשלפניה ניצבת בהפרש ניכר סלובקיה, עם שיעור נישואי נערות העומד על 5.3% בלבד. עוד עולה מההשוואה כי במדינות שישראל שואפת להידמות אליהן, שיעור הנישואין של נערות עד גיל 19 עומד סביב ה-1.5% – עשירית מהנתון הישראלי. בבריטניה מדובר ב-2.6%, באוסטרליה עומד שיעור זה על 1.8%, בשוויץ – 1.6%, וצרפת ניצבת במקום השני עם 0.8% של נערות עד גיל 19 מתוך כלל הכלות במדינה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

יודעים ועוברים לסדר היום

מנתוני השנתון הסטטיסטי עולה כי בשנת 2010 נישאו בישראל 3,690 צעירות עד גיל 19, מהן 2,651 מוסלמיות, לצד 1,139 יהודיות, 143 דרוזיות ו-27 נוצריות. מדובר בירידה קלה לעומת שנת 2009, אז נישאו 4,179 כלות עד גיל 19. מתוך 2,651 הכלות המוסלמיות ב-2010 עולה כי 1,280 מהן היו בנות 18, 965 היו בנות 17 ו-406 היו נערות צעירות עד גיל 16 ביום בו התחתנו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

החוק הישראלי מגדיר כי נישואי נערות מתחת לגיל 17 אינו חוקי. מכאן שרבים בקהילתה של הנערה מתל שבע היו עדים לעבירה על החוק, אך איש מהם לא עשה דבר. "לא פחות מהנערה עצמה אשמים במקרה שאירע בתל שבע גם הגורמים בקהילה שמאפשרים נישואי בוסר בלתי חוקיים", אומר ד"ר יצחק קדמן, מנכ"ל המועצה הלאומית לשלום הילד. "למרות התוצאות הטרגיות בהן הסתיים העניין והצורך להתייחס ברצינות לנטילת חיי אדם, אסור להתעלם מהרקע שהביא לתוצאה טרגית זו. מעגל רחב מאוד אשם בטרגדיה, מעגל הכולל את ההורים, המנהיגים הדתיים ומנהיגי הקהילה בה חיה הנערה. אלו גורמים שבוודאי ידעו על העניין ועברו לסדר היום".

עוד מוסיף קדמן כי לא מדובר במקרים בודדים, אלא בתופעה. "לפי הפרסומים מדובר בנישואים שניים של אותה נערה – ומכאן שהייתה נשואה באופן בלתי חוקי. הנתונים אודות התופעה מעידים כי לא מדובר בתופעה חריגה ונדירה, אלא כזו הרווחת בישראל ועוד יותר באוכלוסייה המוסלמית. יש כאן פגיעה בלתי מתקבלת בזכויות יסוד של קטינות שנידונות לחיי אלימות, פגיעה מינית ונשירה מבית הספר וחוסר יכולת להתפתח. לצד זה, לא ניתן שלא להזדעזע מאזלת היד של הרשויות לאכיפת החוק, שלא עשו דבר למיגור תופעת נישואי קטינות שלרוב מהווים כפייה. אולי אין מנוס מהעמדתה לדין של הנערה, אך במקביל יש להעמיד לדין גם את מי שגרם לה להינשא", הוסיף קדמן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully