וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

70 שנה למרד: התלמידים ילמדו על גיבורות גטו ורשה

29.12.2012 / 22:35

לקראת ציון שבעה עשורים לפרוץ המרד היהודי הגדול ביותר בתקופת השואה, יזם משרד החינוך תכנית שנועדה להציג את גיבורות מלחמת העולם השנייה ואת מאבק היהודים בנאצים

גבורה נשית. תלמידי ישראל ילמדו השנה על הנשים שלחמו בגבורה נגד הנאצים במלחמת העולם השנייה, במסגרת תכנית לימודים מיוחדת שיזם משרד החינוך לקראת ציון 70 שנים למרד גטו ורשה – המרד היהודי הנחשב לגדול ביותר שפרץ בתקופת השואה. התלמידים ילמדו על האמהות שנאבקו לשמור על חיי שגרה באופן יחסי בתקופה הקשה, על הקשריות שהעבירו מסרים בין הגטאות ועל נשים נוספות שעשו כל שביכולתן כדי להילחם במשטר הנאצי.

הפרק של "גבורת הנשים" מהווה חלק מתכנית לימודים מיוחדת שהוכנה במשרד החינוך לרגל ציון 70 שנים למרד גטו ורשה, שאירע בחודשים אפריל ומאי 1943. מטרת התכנית היא להציג לתלמידים את הגיבורות של התקופה – בין היתר, הפרטיזנית היהודייה חביבה רייק ולוחמת גטו ורשה צביה לובטקין – לדון בערכים שהנחו אותן, ולבחון את הרלוונטיות שלהם לימינו אנו. את התכנית ילמדו תלמידי ז'-י"ב, במסגרת הנושא המרכזי של השנה במשרד החינוך: מנהיגות.

מורדים יהודים שלקחו חלק במרד גטו ורשה ונתפסו על ידי הנאצים, מאי 1943. AP
"גבורת הנשים". מורדות גטו ורשה/AP

"בחרנו בנושא גבורת הנשים כי ראינו עדויות על נשים יהודיות, אמהות ומחנכות שהשפיעו בצורה משמעותית על יכולת העמידה שלנו בשואה ובמרד בפרט", הסבירה טליה נאמן, הממונה על מעמד האישה במשרד החינוך. "אנחנו שומעים על חנה סנש ומרדכי אנילביץ', ולכן בחרנו נשים שבמצבים לא אנושיים גילו יכולת בלתי שגרתית. הן שילמו בחיים שלהן, אבל הצילו חיים. למשל, קשריות של תנועות הנוער, נשים לוחמות שהיו עמוד התווך לילדים שלהן. נשים שהגברים יצאו למחנות והן נשארו לבד ונאלצו להתנהל לבד". נאמן סיפרה כי לוחמות רבות חוסלו על ידי הגרמנים לקראת סוף המלחמה. "המסר של הגרמנים היה - אם נחסל את גבורת הנשים נחסל את היהדות", אמרה נאמן, והוסיפה כי "היה לי חשוב מאוד להדגיש את התרומה של הנשים בתוך התהליך הזה של המנהיגות".

מנכ"ל משרד החינוך, דלית שטאובר, הוסיפה כי "עתות משבר מבליטות את החשיבות של מנהיגות המקבלת הכרעות שהשלכותיהן מעצבות את העתיד. השנה, מערכת החינוך עוסקת במנהיגותם של דוד בן גוריון ומנחם בגין, אשר תוצאות הכרעותיהם מבטאות את אומץ לבם. השנה המערכת מציינת גם נקודת זמן בעלת חשיבות רבה - 70 שנה למרד גטו ורשה". לדברי שטאובר, שני הנושאים הגדולים והחשובים הנלמדים השנה במערכת כוללים היבטים של גילויי מנהיגות וקבלת הכרעות בעתות משבר, שהיו להם השלכות אשר שינו את פני העתיד. "בתקופה הקשה ביותר לאנושות, תקופת השואה, גברים ונשים קיבלו החלטות שהשפיעו על חייהם של רבים. לנשים היה חלק נכבד ובעל משמעות בתקופת שבה שלט הרוע", אמרה. "נשים בדמות אמהות, מחנכות ונערות גילו אומץ לב, הקרבה ותעוזה, אשר הפכו למודל בקרב רבים והיוו מקור לאמונה ותקווה לחיים אחרים וטובים יותר. נשים אלה הצליחו לעשות זאת".

לקריאה נוספת:
אובמה בסיור בגטו ורשה: "נעמוד לצד ישראל"

לפניות לכתבת: michalresh1@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully