וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: 20% מהגברים כפו יחסי מין על אישה

מהמחקר של המכללה האקדמית תל-חי עולה כי צריכה מוגברת של פורנוגרפיה היא אחד הגורמים המשפיעים ביותר על כפייה של יחסי מין. "הממצאים קשים ומדאיגים מאוד", ציינה החוקרת

אחד מתוך חמישה גברים מתעלם מאי רצונה של בחורה לקיים יחסי מין ואחד מכל ארבעה גברים צורך פורנוגרפיה כמעט על בסיס יומי, גורם שנמצא כמשפיע על כפייה מינית. כך עולה ממחקר חדש שבחן את שיעורי האלימות המינית בקרב גברים בישראל והגורמים לה. המחקר, שכלל 400 גברים בטווח גילאי 21-61, נערך על ידי ד"ר אביגיל מור, ראש התוכנית ללימודי מגדר במכללה האקדמית תל-חי בשיתוף סטודנטיות מהתכנית.

המחקר התמקד באלימות המינית הנפוצה יותר - כפיית מין על אישה עימה קיימת היכרות מוקדמת, שעל פי המחקר רבים לא מפנימים כי מהווה תקיפה מינית לכל דבר. במסגרת המחקר, הוצגו למשתתפים מספר תרחישים בהם מתוארת התנהגות מינית בלתי הולמת עד אלימה והם התבקשו לציין האם התנהגו כך בעצמם אי פעם.

הממצא הבולט העולה מהמחקר מצביע על תופעה מדאיגה, במסגרתה כ-20% מהגברים מדווחים שכפו מין על בחורה בניגוד לרצונה תוך כדי התעלמות מחוסר הרצון שהפגינה. בנוסף, 33% מדווחים על קצר בתקשורת בענייני מין, שהתאפיין בכך שהבחורה התכוונה לדבר מסוים ואילו הם הבינו דבר אחר. 23% אחוזים מדווחים כי הפעילו לחץ על בחורה על מנת שתקיים עימם יחסי מין.

מבחינת הגורמים המעודדים את האלימות המינית, עלה במחקר כי צריכת פורנוגרפיה מוגברת היא אחד הגורמים המשפיעים ביותר על כפיית מין בניגוד לרצונה של הבחורה. על פי הממצאים, 25% מהגברים מדווחים על צריכה גבוהה ביותר של פורנוגרפיה - ממספר פעמים בשבוע ועד לצריכה יומית. 31.2% צופים בחומרים אלה בין פעם בחודש לפעם בשבוע, 25% נוהגים כך פחות מפעם בחודש, ורק 18.8% דיווחו כי אינם צורכים פורנוגרפיה כלל. הממצאים מצביעים על קשר בין צריכת פורנוגרפיה מוגברת להתעלמות הגבר מאי הסכמתה של בחורה לקיים יחסי מין. זאת, כשצרכן הפורנוגרפיה הכבד גם שוגה יותר בהבנת כוונותיה המיניות של בחורה, או מפעיל עליה לחצים על מנת לקיים יחסי מין.

"לא מבינים שמין כפוי הוא תמיד פסול"

בנוסף, בדקה מור האם קיימים גורמים המפחיתים את הכפייה המינית מצד הגבר. לשם כך נבדקה מידת האמפתיה של הגברים - היכולת לשים את עצמם במקומו/ה של האחר/ת ולהבין מה עובר עליו/ה. על פי הממצאים, צריכת פורנוגרפיה מוגברת מנטרלת את היכולות האמפתיות של האדם במצבים מעין אלה. הדבר עלה כשגברים המעידים על עצמם כאמפטיים באופן כללי, מגיעים למצבים של כפייה מינית, ללא יכולת להיות קשובים לצד השני, בשל צריכת פורנוגרפיה מוגברת.

"הממצאים קשים ומדאיגים מאוד משום שמעידים כי אחוז לא מבוטל מהגברים בישראל אינם מבינים שמין כפוי הוא תמיד פסול ופוגעני, ומהווה, למעשה, תקיפה מינית לכל דבר", אמרה ד"ר מור, "אם אחד מכל חמישה גברים מתעלם מחוסר רצונה של בחורה לקיים איתו יחסים מיניים, וכופה עצמו עליה בכל זאת, ושליש מדווחים שאינם מבינים את כוונותיה המיניות סימן שיש משהו מאוד מעוות בנורמות התרבותיות שלנו, המאפשרות לתופעות האלה להתרחש בשיעורים כה גבוהים. הממצא הקושר כפיית מין לצריכה מוגברת של פורנוגרפיה מזהה את אחד ממרכיבי התרבות העיקריים המעודדים אלימות מינית כלפי נשים. אימוץ קוד ההתנהגות המעוות המוצג בהם על ידי גברים הצופים בתדירות גבוהה, והתייחסות לאישה כאל חפץ מיני שאין כל צורך להתחשב בה או ברצונותיה, מחייבת שיח ציבורי נרחב ובלתי מתפשר בנוגע ללגיטימיות של תעשיית הפורנוגרפיה".

עוד הדגישה מור את השלכות המחקר החשובות. "הממצאים מחייבים אותנו להתמודד מחדש ולחדד את מושג ה'אונס', כך שיובהר כי מין כפוי בין מכרים הוא אונס לכל דבר ועניין. כל זמן שאונס ייתפס במונחים של תקיפה על ידי זר בסמטה חשוכה נמשיך לראות שיעורים גבוהים של מין כפוי. רק פעילות חברתית אינטנסיבית וממוקדת מטרה תוביל לשינוי של ממש בבעיה חברתית חמורה זו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully