וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המתנחלים לחצו, 100 מיליון יושקעו בכבישים בגדה

יהושע בריינר

9.12.2012 / 8:43

משרד התחבורה אישר פרויקט פיתוח של שתי מנהרות תת-קרקעיות כדי להקל על העומס בצמתים מרכזיים המשמשים ישראלים ופלסטינים. במסגרת העבודות יופקעו אדמות פלסטיניות פרטיות

הממשלה צפויה להשקיע יותר ממאה מיליון שקלים בפיתוח שתי מנהרות תת-קרקעיות בצומת ההתנחלות אדם הסמוכה לרמאללה, זאת בעקבות לחץ שהופעל מצד המתנחלים בעקבות עומסי התנועה באזור. חלק מהתכניות כבר אושרו בוועדת התכנון של המנהל האזרחי ואחרות עדיין נמצאות בשלבי תכנון, ונראה כי בעקבות לחץ כבד שהגיע מצד ראשי המתנחלים באזור, שכלל גם את הפגנת תושבים תחת הכותרת "המאבק לשחרור הפקק", אישר משרד התחבורה את הפרויקט והנחה את המנהל האזרחי לפעול להוצאת היתרי בנייה לפיתוח הצומת כבר בחודש ינואר הקרוב.

אזור המנהרות המתוכננות

בית אריה-עופרים, ישוב קהילתי ומועצה מקומית המצויה באזור יהודה ושומרון, ינואר 2012. נמרוד סונדרס
שטחים פלסטינים יופקעו. כבישים ביהודה ושומרון/נמרוד סונדרס

צומת אדם נחשב לאחד הצמתים הבעייתיים ביותר בשטחים, בעיקר בשל העובדה כי הוא משמש כעורק תנועה מרכזי הן לפלסטינים והן לישראלים. בצומת עובר כביש מספר 60 וכביש 437 המתחבר בהמשך לירושלים. עיקר הבעיה היא בכך שהנהגים הפלסטינים הבאים מכיוון ירושלים ומעוניינים להגיע לרמאללה מחויבים לעבור דרך הצומת בפנייה שמאלה, אלא שהכביש בחלקו כולל רק נתיב אחד. כתוצאה מכך, כלי רכב ישראליים, שבכלל מעוניינים לפנות ימינה לאזור עפרה ובית אל, מחויבים לעמוד בכביש לצד כלי הרכב הפלסטיניים.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

מערכת הביטחון צפויה להפקיע אדמות פלסטיניות

הבעיה מחמירה בשעות השיא, כאשר כלי רכב ישראלים המגיעים מכיוון צפון ומעוניינים לנסוע לכיוון ירושלים יוצרים עומס על הצומת. חלק מעומס התנועה נגרם לאחר שתנועת ישראלים על המשך כביש מספר 60, המחבר בין צומת אדם למחסום קלנדיה ובהמשך לכביש 443, נאסרה ומותרת לפלסטינים בלבד מסיבות ביטחוניות. הדבר הביא לכך שתושבי יהודה ושומרון שמעוניינים להגיע למרכז הארץ נאלצים לעשות זאת דרך נסיעה לירושלים על ידי מעבר בצומת אדם במקום לנסוע ישירות דרך מחסום קלנדיה לכיוון עטרות.

כאמור, לחץ המתנחלים על מערכת הביטחון, שכלל שיחות דחופות עם ראש המנהל האזרחי, גורמים צבאיים ושרים בממשלה, עשה את שלו. על פי התכנון, המדינה תשקיע כ-70 מיליון שקלים בהקמת מנהרה תת-קרקעית שתחבר את כביש 437 צפונית לירושלים לכביש מספר 60, כך שכלי הרכב לא יצטרכו כלל להגיע לצומת אדם. אמנם מדובר בכביש אשר יכול לשמש הן את המתנחלים והן את הפלסטינים, אולם ברור שמנהרה שכזו תורמת בעיקר לכלי הרכב הישראליים שיוכלו להגיע בלא הפרעה מירושלים לאזור בנימין והשומרון. אורך המנהרה צפוי להיות כחצי קילומטרים.

יצוין כי בשנים האחרונות קודמה תוכנית זו במנהל האזרחי אך נראה כי לחץ המתנחלים הביא לכך שכבר בחצי השנה הקרובה צפויים להתחיל בעבודות בשטח. במקביל, לוואלה! חדשות נודע כי מערכת הביטחון צפויה להפקיע אדמות פלסטיניות פרטיות הנמצאות בשולי הכביש לצורך הרחבתו לכביש דו-מסלולי, ואדמות השייכות לתושבים מהכפרים ג'בע וא-רם לצורך בניית המנהרה התת-קרקעית.

בית אריה-עופרים היא ישוב קהילתי ומועצה מקומית המצויה באזור יהודה ושומרון, ינואר 2012. נמרוד סונדרס
כבישים ביהודה ושומרון/נמרוד סונדרס

זו אינה צפויה להיות מנהרת התנועה היחידה באזור. על פי תכנון נוסף שמקודם במערכת הביטחון, תיבנה מנהרה תת-קרקעית נוספת בעלות של כ-35 מיליון שקלים שתעבור מתחת לצומת ותחבר בין כביש 60 לכיוון מחסום קלנדיה ואזור התעשייה בעטרות. לאחרונה נדון העניין גם אצל במשרד התחבורה שם הורו לקדם את התוכנית ובפועל לפתוח את הכביש לתנועת כלי רכב ישראליים. "בעקבות השיחות שלנו, גם במשרד התחבורה וגם במשרד האוצר מכירים בצורך בשיפור צומת אדם והגישה לאזור וטובת תושבי בנימין וכן לטובת התושבים הערבים באזור", אמר ראש מועצת מטה בנימין אבי רואה. "המנהרות הכרחיות ונחוצות באופן מידי על מנת לאפשר מעבר סביר של התנועה הרבה שבין רמאללה לאזור ירושלים. המצב הנוכחי של הכבישים מסוכן וכבר גבה את חייהם של קורבנות לצערנו הרב. מעבר תת-קרקעי ייתן פתרון לא רק עבורנו אלא בעיקר עבור האוכלוסייה הערבית שמספר כלי הרכב שלה כפול מזה הישראלי".

"מטרת העבודות היא מניעת תאונה חזיתית"

מהמנהל האזרחי נמסר בתגובה כי "כביש אדם-חיזמא הינו עורק תנועה המשרת את האוכלוסייה הפלסטינית והישראלית באיו"ש. לאור נפחי התנועה הגדולים במקום וריבוי תאונות הדרכים פועל המנהל האזרחי לשפר את התנועה בכביש לרווחת כלל התושבים באזור ולשיפור בטיחות הנוסעים בדרך. במסגרת זו החלו עבודות להקמת מפרידן בכביש אדם-חיזמא למניעת תאונה חזיתית. בנוסף, מתוכננת הקמת מחלף באזור כיכר אדם במסגרתו תתבצע הפקעה של מקרקעין לצרכי הציבור (פלסטינים וישראלים), תכנון המחלף בוצע תוך הקפדה על פגיעה מינימלית בלבד במקרקעין פרטיים ובהשקעה כספית למתן מענה הנדסי ותחבורתי. תכנית להקמת כביש מציר 60 לכיוון עטרות הוגשה למנהל האזרחי ונמצאת בשלבי בדיקה ראשוניים".

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "משרד התחבורה מתכנן פרויקטים תחבורתיים בכל רחבי הארץ ובהם, גם 'מחלפון' בכיכר אדם וכן יציאה נוספת לכיוון עטרות. תנאי לקידום כל פרויקט שנבחן ומאושר הנו עמידה בקריטריונים בינמשרדיים והעמדת תקצוב על ידי משרד האוצר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully