וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פלסטינים נחסמו בעלייה לאוטובוס כי "אין מקום", יהודים עלו

יהושע בריינר

5.11.2012 / 14:55

בתיעוד שהגיע לידי וואלה! חדשות נראה נהג של חברת "אפיקים" מורה לשלושה פלסטינים לרדת מהאוטובוס, בזמן שיהודים ממשיכים לעלות. נוסעים מעידים: "לא מדובר בנהג אחד שסרח"

צילום גולשים, עריכה: גדי וינסטוק

גזענות במסווה של תירוץ לקוני? נהגי אוטובוס של חברת "אפיקים", המפעילה קווים מהשומרון למרכז הארץ, מסרבים להעלות פלסטינים שמבקשים להגיע בחזרה לבתיהם בגדה המערבית - כך מעידים נוסעים. לדבריהם, בחודשים האחרונים חוזרים ונשנים מקרים בהם נהגי החברה אינם מאפשרים לנוסעים פלסטינים ששהו בתל אביב לעלות על קווי האוטובוס בטענה כי "אין מקום", זאת בזמן שהאוטובוסים ריקים למחצה ונוסעים יהודים עולים ללא הפרעה.

כך, למשל, בתיעוד מיום שישי האחרון שהגיע לידי וואלה! חדשות, בו נראה נהג בקו 286 שנתיבו יוצא בתחנה המרכזית בתל אביב ותחנתו האחרונה באריאל, מסרב להעלות שלושה פלסטינים לאוטובוס. הנהג הודיע לשלושה, ככל הנראה פועלים שעבדו בעיר, כי אין מקום באוטובוס. במקביל, נראים בסרטון נוסעים יהודים ממשיכים לעלות.

אוטובוס אפיקים, נובמבר 2012. נמרוד סונדרס
חלק מהנוסעים באוטובוס גיבו את הנהג. אוטובוס של חברת "אפיקים" בתל אביב, היום/נמרוד סונדרס

שלושת הפלסטינים הציעו לנהג כי אם אין מקום לשבת, הם יעמדו במהלך הנסיעה. גם הם ביקשו להציג בפניו אישורים כי הם עובדים בישראל באופן חוקי, אבל הנהג עמד בסירובו. "אין לי מקום, רד למטה", נשמע הנהג פוקד בסרטון. "אבל למה? יש לי אישור", שאל אחד הפלסטינים, והנהג השיב: "רד למטה, בבקשה. אין לי מקום".

חלק מהנוסעים באוטובוס גיבו את הנהג, אך היו גם כאלה שהביעו את מורת רוח מהמתרחש. "הנה נהג גזען שונא ערבים, חולה נפש, עצוב מאוד", אומר אחד הנוסעים. אישה אחרת ביקשה את פרטי הנהג: "תראה מה הוא עושה, זורק אדם מבוגר מהאוטובוס, בושה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

"התנהגות הנהגים גזענית ואכזרית"

כאמור, מעדויות נוסעים קבועים בקווים אלה עולה כי לא מדובר במקרה חד פעמי. לדברי הנוסעים, נהגי החברה, המפעילה 35 קווים בין-עירוניים בצפון הגדה במסגרת זכייתה במכרז של משרד התחבורה, מפלים דרך קבע נוסעים בעלי חזות ערבית. "כמעט בכל פעם שאני עולה על הקו בין תל אביב לאריאל, אני נתקל בתופעה שנהגים לא מעלים ערבים בטענה שאין מקום, למרות שהאוטובוס כמעט ריק לחלוטין", סיפר אחד הנוסעים הקבועים בקו. "לא מדובר רק בנהג אחד שסרח. אם רוצים למנוע מפלסטינים לעלות לאוטובוסים, שיבוא גוף ממשלתי ויפתור את הבעיה, אך כרגע דרך ההתמודדות עם התופעה היא כוחנית וגזענית".

"אי אפשר לפתור את הבעיות הללו בצורה כזו, תוך נימוק ביטחוני כשבפועל המצב הוא שיש נוסעים שפשוט לא מעוניינים להיתקל בגברים פלסטינים בסוף יום עבודתם בחזרה לביתם", הוסיף הנוסע. "התנהגות נהגי חברת 'אפיקים' באופן שבו הם מקבלים החלטות על דעת עצמם ובניגוד לחוק היא גזענית, מגעילה ואכזרית וגורמת תחושה של זלזול וגועל".

נוסע אחר, סטודנט במרכז האוניברסיטאי באריאל, סיפר כי חלק מהנוסעים היהודים לוחצים על נהגי האוטובוסים שלא להעלות פלסטינים. "נתקלתי במקרה אחד שבו אחד הנוסעים אמר לנהג שזה פרס לעבריינות ולטרור להסיע פלסטיני כי ממילא הוא נכנס לישראל באופן לא חוקי, אבל היה ברור שפשוט לא רוצים לנסוע עם ערבים", הוסיף.

אפיקים: "נטפל משמעתית בנהג"

בשיחותיהם עם נציגי צה"ל ומערכת הביטחון לאחרונה, טענו מתנחלים כי פלסטינים רבים משתמשים בקווי האוטובוס על מנת לעקוף מחסומים של צה"ל ולהסתנן לישראל באופן בלתי חוקי. לטענתם, מדובר בפירצה ביטחונית חמורה, במסגרתה עולים הפלסטינים על קווי האוטובוס באחת מהתחנות ביהודה ושומרון, נוסעים לישראל ושבים בערב באותה הדרך. הם אף דרשו מצה"ל לבצע בידוק לנוסעים בקווים אלה. עם זאת, במקרה המתועד מדובר בנסיעה חזרה לשטחי הגדה המערבית, כלומר לאחר שהפלסטינים כבר נמצאים בישראל. חשוב לציין כי החוק אוסר מפורשות על נהגי אוטובוסים בתחבורה ציבורית לאסור על העלאת נוסעים בשל גזעם.

מנכ"ל חברת "אפיקים", בן חור אחוות, למעשה אישר כי התופעה קיימת כשסיפר שלפני שבועיים פיטר נהג שסירב להעלות פלסטינים על האוטובוס. "מדיניות החברה היא חד משמעית - העלאת כל נוסע שמשלם כסף ללא קשר לדתו, מינו או גזעו. הנהגים מונחים לפעול כך בצורה מאוד ברורה. מדובר בסיטואציה מורכבת שייחודית לאזור השומרון מכיוון שהפלסטינים שעולים בישראל מבקשים להיכנס לאזור השומרון, בניגוד לחוק, מכיוון שהם אמורים לעבור רק דרך אחד המעברים המורשים ולא דרך המחסום בכביש מספר 5. מי שאמור לאכוף את החוק הוא מערכת הביטחון שלא עושה זאת".

פועלים פלסטינים באתר בנייה ברמת שלמה. רויטרס
"רשאים להשתמש בשירותי התחבורה כשאר הנוסעים הישראלים". פועלים פלסטינים/רויטרס

"בפועל, הפלסטינים עולים ונוצרים חיכוכים רבים בינם לבין הנוסעים היהודים, ולא אחת נאלץ הנהג להתמודד עם אלימות ואפילו תלונות על הטרדות מיניות", הוסיף אחוות. "אנחנו מטפלים בסוגיה מול משרד התחבורה, אבל כל זמן שרשויות אכיפת החוק לא פועלות לפתרון הבעיה אנו ממשיכים במדיניות של העלאת כל נוסע". באשר לאירוע המתועד, בו סירב הנהג להעלות פלסטינים בתירוץ של מחסור במקומות ישיבה, אמר אחוות כי "אינני מכיר תופעה שכזו שקיימת כיום. לפני מספר חודשים עשינו עבודת הסברה ומשמעת בקרב כל הנהגים למיגור העניין. בעקבות פנייתכם, נבדוק את המקרה ואם אכן כך קרה, מדובר בהתנהגות שאיננה עומדת בהנחיות ונטפל משמעתית בנהג".

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה כי "נוסעים פלסטינים, המחזיקים בהיתרי כניסה לישראל, רשאים להשתמש בשירותי התחבורה כשאר הנוסעים הישראלים, ללא כל הבדל. משרד התחבורה לא קיבל כל תלונה בנושא המדובר. במידה ותתקבל, היא תיבדק ותטופל כמקובל במקרים כאלה. המשרד מקיים בימים אלה דיונים עם מפעיל התחבורה הציבורית באזור להגדלת תדירויות הנסיעה במטרה לעמוד בדרישה המוגברת לתחבורה ציבורית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully