וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ פסק בעד אישה שאולצה לחתום על הסכם גירושין

בג"ץ ביטל את החלטת בין הדין הרבני הגדול, שנענה לבקשת בעל לדון בגירושיו חרף רצון אשתו לחזור בה מההסכם שחתמה עליו בכפייה. על פי החשד, הבעל נהג להכותה. "מסמך ממאיר"

בג"ץ הורה בשבוע שעבר להעביר תיק גירושין מבית משפט רבני לבית משפט לענייני משפחה - בטענה שבית הדין הרבני החליט לדון בו על אף שהאישה ביקשה לבטל את חתימתה על הסכם הגירושין המשותף. בהסכם, עליו כפי הנראה אולצה האישה לחתום בכפייה, נכתב בין היתר כי היא מוותרת על כל רכושה והיא אף מכונה בו "שקרנית בוגדנית". על פי פסיקת בג"ץ, בית הדין הרבני הגדול שהחליט לדון בתיק, פעל בחוסר תום לב וניסה להרחיב את סמכויותיו שלא כדין.

הבקשה המשותפת לגירושין הוגשה בשנת 2005 לבית הדין הרבני בפתח תקווה, בצירוף הסכם גירושין שנערך ונחתם עוד באותו היום במשרדי הרבנות בעיר. בהסכם המפוקפק הסכימה האישה לוותר על כל רכושה והוצגה בו כאם לא מתפקדת לעומת הגבר שרק ניסה כל העת לשקם יחסיהם. מספר ימים לאחר מכן, עזבה האישה את ביתם המשותף ועברה למקלט לנשים מוכות, על פי החשד בשל אלימות שספגה מבן זוגה.

עשרה ימים לאחר הגשת אותה בקשה, הגישה האישה תביעות בנושא מזונות, רכוש ומשמורת לבית המשפט לענייני משפחה וכן בקשה למחיקת אישור הסכם הגירושין בבית הדין הרבני. מספר שעות לאחר מכן פנה בן זוגה לבית הדין הרבני בפתח תקווה, והגיש תביעה משל עצמו. השאלה שהתעוררה הייתה למי מהערכאות הסמכות לדון בגירושי בני הזוג - מצב המוכר כ"מרוץ סמכויות", שהמנצח בו הוא הגוף בו הוגשה התביעה המוקדמת יותר.

"זה לא סיפור סינדרלה"

בית הדין הרבני טען כי הבקשה המשותפת לגירושין, שהוגשה על ידי שני בני הזוג, מקנה סמכות לבית הדין הרבני. האישה, שביקשה לחזור בה מההסכם הראשוני שככל הנראה נכתב בכפייה, ערערה על ההחלטה בפני בית הדין הרבני האזורי ובית הדין הגדול - אולם ערעוריה נדחו. יש לציין כי דיין בית הדין, הרב שלמה דיכובסקי, היה בדעת מיעוט וכינה את ההסכם שקרי.

בפסק הדין של בג"ץ, הגדיר השופט אליקים רובינשטיין את ההסכם עליו נשענו בתי הדין כ"מסמך ממאיר שאין לקבלו". עוד מתח השופט ביקורת חריפה על התנהלות המערכת הרבנית, וציין כי "אין מדובר בסמכות מקורית של בית הדין הרבני, ואין לעשות שימוש בהסכם הגירושין שלפנינו - שעל טיבו כבר עמדנו - כאילן לתלות בו סמכות זו".

עו"ד שירי מלכה, המייצגת את האישה בשיתוף מרכז רקמן, ציינה כי "שיטת המשפט שלנו נשענת על בסיס בעייתי מעצם העובדה שאישה יכולה לפסוע בדלת אחת ולצאת עם זכויות מסוימות, או לפסוע בדלת אחרת ולצאת עם זכויות אחרות לגמרי". לדבריה, "כל אישה במצב דומה חייבת לדעת שזה לא סיפור סינדרלה וקיימים ארגונים רבים המסייעים לנשים במצבים אלו במישור האישי והמשפטי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully