וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשיפה: הקשר בין השופט לאולמרט שהוסתר מהפרקליטות

ניר גונטז'

11.7.2012 / 20:24

דנה אולמרט ויחיל צבן, בנו של השופט במשפט ראש הממשלה לשעבר, מכירים זה שנים ואף עובדים ביחד. השופט עדכן את נשיאת בית המשפט, אך בניגוד למקובל, לא עדכן את הפרקליטות

טעם לפגם במשפט אולמרט? בדיקת וואלה! חדשות חושפת כי בין בנו של אחד השופטים בהרכב משפטו של ראש הממשלה לשעבר, לבין בתו של הנאשם, קיים קשר רב שנים, שהיה מוכר לבית המשפט – אך לא לפרקליטות. ד"ר יחיל צבן, בנו של שופט ההרכב יעקב צבן, וד"ר דנה אולמרט, בתו של הנאשם, למדו שנים ביחד, וכן עובדים יחדיו כמרצים בחוג לספרות באוניברסיטת תל אביב. למרות שצבן יידע את נשיאת בית המשפט וראש ההרכב, השופטת מוסיה ארד, הוא לא ציין זאת בפתח המשפט ובפני הצדדים המעורבים, כמקובל.

ד"ר דנה אולמרט, בתו של ראש הממשלה לשעבר, מרצה בחוג לספרות באוניברסיטת תל-אביב. מדובר בחוג קטן ואינטימי, בכל הנוגע להיקף הסגל האקדמי בו, ובין היתר מרצה בו גם ד"ר יחיל צבן, בנו הבכור של סגן נשיאת בית המשפט המחוזי בירושלים, השופט יעקב צבן, ששימש גם כאחד משלושת השופטים שדן בסעיפי האישום נגד אולמרט. ד"ר אולמרט נחשבת לוותיקה ובכירה מד"ר צבן; "היא חלק מהצוות הקבוע, בעוד שהוא מרצה מן החוץ", סיפר בכיר בחוג לספרות, שמציין מנגד: "בפועל זה לא משנה. שניהם מרצים באותו החוג, בפני אותם התלמידים. בעבר הם גם למדו על אותה מלגה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חוג קטן ואינטימי. הכניסה לפקולטה למדעי הרוח באוניברסיטת תל אביב/מערכת וואלה!, צילום מסך

על פי גורמים המקורבים לשניים, אולמרט וצבן הצעירים עומדים בקשר מקצועי, מעבר לעובדה שהם חולקים את אותן כיתות ההוראה באוניברסיטה. "היא סיפרה לי פעם שהם חברים עוד מהתיכון", אמר גורם ותיק בחוג לספרות, שהוסיף גם כי השניים מופיעים יחדיו בכנסים ובסדנאות בתחום. סופר המכיר את השניים אמר עוד: "עולם הספרות הישראלי קטן מאוד(...)הם בני אותו גיל, שייכים לאותו הדור ואין ביניהם פערים תפיסתיים". גורם המכיר את השניים מספר כי הם אף למדו ביחד, ושמרו על קשר מאז תקופת התיכון.

ואכן, לפי פרסומים מהשנים האחרונות, נוהגים צבן ואולמרט להופיע באותם הכנסים, ולעתים אף להעביר סדנאות במשותף. כך לדוגמא, בחוברת שפרסם ב-2008 "מרכז ההדרכה לספריות בישראל", הוזמנו ספרנים מכל הארץ לקורס בנושא "שירה ופרוזה – קריאה בטקסטים נבחרים"; בין האורחים שהוזמנו להרצות בקורס הופיעו גם ד"ר צבן וד"ר אולמרט. לפני שבועות ספורים אף הוזמן הציבור הרחב ליום עיון מטעם החוג, אודות היחסים שבין ספרות לכלכלה. בין היתר, בהזמנה נכתב: "היחסים בין ספרות לכלכלה יעמדו במרכז של יום העיון השנתי(...)שיתקיים היום בחוג לספרות באוניברסיטת תל אביב. בין המשתתפים: יחיל צבן שידבר על שירה מרקסיסטית, ודנה אולמרט שתנתח את יצירותיה של אורלי קסטל-בלום".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הופיעה בכנסים וסדנאות משותפות עם ד"ר צבן. ד"ר דנה אולמרט/מערכת וואלה!, צילום מסך

בטרם נפתח משפטו של ראש הממשלה, ולאחר שצבן שובץ להרכב השופטים, פנה השופט לנשיאת בית המשפט המחוזי בירושלים, והעלה בפניה את סוגית קשריו של בנו עם בתו של הנאשם. לעומת זאת, ובניגוד למקובל, הוא לא הצהיר על קשריו בפתח הדיונים, והקשר המדובר לא היה ידוע לפרקליטות – איש בפרקליטות מחוז ירושלים לא זוכר שהמידע הזה הוצג בפניהם בשלב כלשהו. "אם השניים עובדים יחד, ונמצאים בקשר, והשופט צבן היה מודע לכך, הוא היה צריך להביא את כל המידע בפני התביעה, לפני תחילת המשפט", אומר גורם בפרקליטות. "זה לא קרה". גורם משפטי שלקח חלק בניהול המשפט המדובר הוסיף כי "הסיכוי שהשופט לא ידע על הקשר של בנו עם דנה אולמרט, כשאביה שימש בשנים האלו כראש ממשלה אינו סביר, אם כי קיים כמובן".

"אם הדבר מתגלה בדיעבד, זה סיפור לא פשוט"

"מבלי להכיר את המקרה, ברמה העקרונית, אם שופט יודע על יחסים מסוימים בין בנו לבין בתו של נאשם שעומד בפניו, ולא אמר את הדברים בפני הצדדים במסגרת גילוי נאות, הדבר לא ראוי", אומרת נשיאת בית משפט השלום בתל אביב בעבר, השופטת בדימוס עדנה בקנשטיין. לדבריה, "רצוי להגיד דברים שכאלו לנשיא בית המשפט, ואם לא, אז בתחילת הדיון ובפני הצדדים. במקרים מסוימים ניתן לבקש פסילה של השופט. אם הדבר מתגלה בדיעבד לאחר הכרעת הדין, זה סיפור לא פשוט".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"אם שופט יודע על יחסים מסוימים בין בנו לבין בתו של נאשם שעומד בפניו, ולא אמר את הדברים בפני הצדדים במסגרת גילוי נאות, הדבר לא ראוי". השופט צבן/מערכת וואלה!, צילום מסך

חוק בתי המשפט מפרט את העילות לפסילת שופט. בסעיף 77א לחוק, נכתב כי העילה הכללית לפסילת שופט היא "שופט לא ישב בדין אם מצא, מיוזמתו או לבקשת בעל דין, כי קיימות נסיבות שיש בהן כדי ליצור חשש ממשי למשוא פנים בניהול המשפט". סעיף 2 באותו החוק מציין גם עילה אפשרית נוספת לפסילה: "אם יש לשופט עניין כספי ממשי, או עניין אישי ממשי בהליך או בתוצאותיו, בצד להליך, בבא כוחו או בעד מרכזי, או שלבן משפחה מדרגה ראשונה של השופט יש עניין כספי ממשי או עניין אישי ממשי בהליך או בתוצאותיו, בצד להליך או בבא כוחו".

ד"ר אולמרט אמרה בשיחה עם כתב וואלה! חדשות כי "אני צריכה לדבר עם יחיל, ולבדוק האם נשתף פעולה עם הידיעה". היא אף הוסיפה בתוקפנות: "אני מזהירה אותך מלכתוב דברים הנוגעים לצנעת הפרט. אל תאמין לכל מה שמספרים". ד"ר צבן מצדו לא הכחיש את מערכת היחסים עם ד"ר אולמרט, ואמר: "אני לא מעוניין להגיב". רעייתו של השופט ואמו של ד"ר צבן, אסתר, ציינה כי היא נמנעת מלדבר עם עיתונאים. מלשכתו של ראש הממשלה לשעבר לא נמסרה תגובה לשאלה האם היה מודע לקשר של בתו עם השופט, שם אמרו כי "הדברים אינם ראויים להתייחסות".

אהוד אולמרט יום לאחר הכרעת הדין במשרדו בתל אביב, יולי 2012. יותם רונן
הקשר בין הבנים הוסתר מהפרקליטות. אולמרט, היום/יותם רונן

עורכת הדין אילת פילו, דוברת הנהלת בתי המשפט, מסרה בתגובה כי "בנו של השופט, ד"ר יחיל צבן, למד עם ד"ר דנה אולמרט בבתי ספר בירושלים. בשנים האחרונות בנו גם מלמד בחוג לספרות של אוניברסיטת תל-אביב. השופט שמע מפי בנו כי גם דנה אולמרט מלמדת בחוג. לשופט צבן לא ידוע על קשר נוסף. טרם צירופו להרכב הודיע על כך לנשיאה מוסיה ארד, שלא ראתה בכך מניעה. הנשיאה ארד סברה כי אין בהיכרות שטחית זו כדי לחייב הודעה לצדדים". יודגש, כאמור, כי מלבד הצורך בהודעה על הקשר בפני בית המשפט, הנורמה המקובלת בבתי המשפט מחייבת את השופט להדגיש את הקשר האישי בפני הצדדים בדיון, כדי שאלה יוכלו לבחון את צעדיהם בהתאם.

ממשרד המשפטים לא נמסרה תגובה לידיעה.

משפט אולמרט - כותרות אחרונות
אולמרט זוכה בפרשות ראשונטורס ומעטפות הכסף, הורשע במרכז ההשקעות
זקן הורשעה בראשונטורס: ”החליטו להפיל ראש ממשלה”
אולמרט: ”אין מעטפות כסף, אין ראשונטורס, אין שחיתות”

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully